autoweb.cz > Mitsubishi > Mitsubishi Eclipse Cross > Mitsubishi Eclipse Cross se představuje na českém trhu
Mitsubishi Eclipse Cross se představuje na českém trhu
Na Ženevském autosalonu 2017 ohlásila společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zásadní obrat v podobě zbrusu nového kompaktního SUV kupé Eclipse Cross, zde uváděného ve světové premiéře – prvního zástupce nové generace vozů Mitsubishi Motors, který by měl přispět k naplnění plánu MMC postupně v Evropě znovu etablovat značku a získat postavení odpovídající jejím kvalitám.
V rámci širšího kontextu nedávného přistoupení MMC do aliance Renault-Nissan by mělo Eclipse Cross napomoci rozšířit zákaznickou základnu Mitsubishi Motors zcela novým směrem v rámci značky, po boku současných i budoucích modelů ASX a Outlander.
SUV ve stylu kupé s ostrými rysy a neméně ostrými jízdními kvalitami slavnostně uvádí nový designový jazyk MMC a současně přináší do tohoto automobilového segmentu celou řadu nových pokrokových vlastností a funkcí.
Eclipse Cross se nejprve začne dovážet do Evropy, a to v posledním kvartálu roku 2017 (u prodejců by se měl tento model objevit koncem roku 2017 nebo počátkem roku 2018, v závislosti na konkrétním trhu). Teprve poté se uvede v Japonsku, Severní Americe, Austrálii a dalších regionech.
MMC se v rámci obnovování svých základních atributů rozhodla vydat na novou cestu směřování svých produktů, a přetavit tak 80 let zkušeností s pohonem 4WD (od klíčové čtyřkolky PX33 z roku 1936), bezmála 35 let zkušeností s vozy SUV (od původního modelu Pajero z roku 1982) a téměř 30 let odlaďování technologie AWC (All-Wheel-Control – od původního modelu Galant VR4 Dynamic Four z roku 1987) v kapitál určující budoucnost značky.
Výsledkem této vize je sestava modelů SUV, jejichž prvním reprezentantem je Eclipse Cross 2017, tedy vůz s dvojím základním posláním: Představuje první krok k naplnění strategie posílení image značky, zejména v Evropě; Zároveň potvrdí produktovou strategii MMC stát se specialistou na vozy SUV – v nejrůznějších podobách, které si za tímto označením dokážeme představit.
Vyzyvatel
V uvedeném smyslu bude Eclipse Cross rozšířením stávající modelové řady vedle modelů ASX a Outlander, zde však s odlišným strategickým plánem: SUV v duchu kupé, přinášející energické ztvárnění, pověstnou japonskou kvalitu, vytříbenou jízdní dynamiku, chytře obestavěný prostor a pokrokové funkce, by mělo rozšířit cílový trh Mitsubishi Motors o nové zákazníky na trvale rostoucím světovém trhu s vozy SUV – cca 25 % globálního trhu – kde se kategorie ‘kompaktů’ těší největšímu růstu.
Tento nový strategický plán se jasně odráží již ve zvoleném označení – nejde o žádný tajuplný akronym, ale o skutečný název, který spojuje emoce toho nejlepšího z obou světů MMC:
- ECLIPSE: Odkazuje na mimořádně oblíbený sportovní vůz Mitsubishi, vyráběný ve Spojených státech v letech 1989 až 2012.
- CROSS: Je pozvánkou k výletu za hranice, jak přísluší pravým SUV.
Energický a vyzývavý design
MMC se rozhodla svůj tradiční konstrukční um obohatit o notnou dávku emocí, a navázat tak na konec epochy ‘univerzality’, neboť dnešní zákazníci cíleně hledají produkty odrážející jejich osobnost – ať již jde o automobily, módu, designové výrobky a další.
Dokladem jsou poslední tři roky kompletní reorganizace globálních oddělení designu a nastolení dlouhodobé designové strategie s vyjádřením konzistentní, expresivní a originální vizuální identity (‘Dynamic Shield’) apod., o čemž vypovídá řada úspěšných koncepčních vozů: XR PHEV II Concept z roku 2015, eX-Concept z roku 2015 a GT-PHEV Concept z roku 2016.
Předefinování designové identity Mitsubishi Motors – tedy charakter Mitsubishi (‘Mitsubishi-ness’) představovalo zevrubný proces sestávající ze tří postupných fází:
- Nejdříve šlo o návrat ke kořenům skupiny Mitsubishi v tom smyslu, že klíčová podstata označení Mitsubishi pramení z bohatých firemních tradic sahajících až do roku 1870, tehdy v odvětví těžkého průmyslu a strojírenství (stavba lodí, později letecký průmysl).
- Souběžně s tím proběhl v roce 2014 na různých světových trzích (od Indonésie po Německo) dialog mezi návrhářským týmem MMC s dnešními zákazníky Mitsubishi Motors, který odhalil opakující se názory zákazníků na vozy Mitsubishi: robustní, spolehlivé, odolné…
- Z těchto dvou výchozích bodů vyplynul závěr, že design vozů Mitsubishi Motors by měl odrážet robustnost modelů SUV od MMC, ať již na zpevněných cestách či v terénu, ale současně reflektovat i dynamické schopnosti modelu Lancer Evolution, který je jednu z tradičních ikon značky vedle modelů Pajero a L200.
- Prvotním zhmotněním těchto závěrů byla vizuální identita Dynamic Shield, představená roku 2014 na autosalonu v Paříži.
Třetí krok se uskutečnil kolem roku 2015 ve formě několika designových seminářů za účasti členů týmu MMC Design, ale i zástupců globálních trhů s cílem formálně vyjádřit a odsouhlasit soubor hodnot, které by měly představovat zásady designu Mitsubishi Motors – z plodného brainstormingu tak vzešly čtyři základní prvky:
- Rozšířené možnosti
- Funkční krása
- Plastická dynamika
- Japonské řemeslné zpracování
Tento intenzivní průzkum celkově odhalil jednoznačné vizuální vyjádření značky společně s pevným smyslem pro originalitu a zdrženlivost – což odráží hrdost na 150 let historie Mitsubishi a ve své podstatě je mocnou protilátkou vůči vrtkavé módě a laciným optickým lákadlům…
Od konceptu ve skutečnost
Prostřednictvím modelu Eclipse Cross se uvedené strategické směry přetavují v realitu s jasným přechodem od studie XR PHEV II Concept ve skutečný sériový vůz, se zohledněním všech výrobních a zákonem daných omezení.
Zmiňovaný posun je zřejmý z mimořádně dynamických křivek nového vozu, připomínajících atleta čekajícího ve startovních blocích. Zachování klínového bočního profilu konceptu s cílem zdůraznit pocit pohybu příslušející variantě kupé – přičemž dynamický charakter je ještě zdůrazněn nápadným sklonem zadního okna, zužující se linií střechy, dlouhým rozvorem a krátkými převisy nebo atletickými blatníky vpředu i vzadu;
Výrazně tvarované boční charakteristické křivky v horní i spodní části vozu, rovněž vypůjčené ze studie XR PHEV II Concept, vzájemně se odrážející, zde se silným důrazem na hmotu, jako by byl vůz vykrojen z jediného kusu kovu – na což poukazuje i velká kapota ve tvaru poloviny škeble;
Samotná horní charakteristická křivka obepínající záď vozu s odkazem na startovací bloky pod charakteristickým děleným zadním oknem, rovněž přenesená ze zmiňovaného konceptu;
Světelná lišta ubíhající napříč celou zádí vozu, a tak opticky zdůrazňující jeho stabilitu, kombinující LED brzdové světlo se třetím (výše umístěným) LED brzdovým světlem kvůli lepší viditelnosti pro ostatní účastníky silničního provozu;
Důraz na každý detail spojující formu a praktickou funkčnost, např. zadní stěrač – schovaný pod malým střešním spoilerem, a tak nepřekážející výhledu dozadu (podobně jako plně zasouvací hlavové opěrky vzadu) – ani nenarušující stylistické ztvárnění, dále zadní kliky dveří – ergonomické robustní prvky, dokonale opticky sladěné s konceptem vozů SUV, nebo střecha s dvojitým vyboulením (nelze společně s panoramatickým střešním oknem) – jako tradiční odkaz na motoristický sport, ale současně i stylistický prostředek ke zvětšení prostoru nad hlavou a vylepšení aerodynamiky atd.
Nová podoba mimořádně expresivní vizuální identity ‘Dynamic Shield’ s posunutím mlhových a směrových světel o něco níže do výrazných pouzder na přídi vozu, zatímco LED světlomety a světla pro denní svícení se nacházejí o něco výše – sportovní charakter vozu přitom akcentují jemné detaily, jako je rastr v horní části masky chladiče;
Žádné přeplácané kudrlinky, ale přesvědčivý a velmi sebevědomý design, který je zároveň velmi vyzrálý.
Horizontální osa
Další premiérou v rámci řady Eclipse Cross je nová architektura přístrojové desky od MMC Design s uspořádáním, které klade důraz na horizontální osu a rozdělení funkcí na ‘informační’ (nad pomyslnou osou) a ‘ovládací’ (pod osou).
Toto racionální uspořádání opticky rozšiřuje interiér vozu a napomáhá lépe vnímat náklony během jízdy; k tomu ještě více napomáhá skvělý výhled směrem vpřed díky nízko položené přístrojové desce a optimální výšce kapoty motoru v kombinaci s tvarem a sklonem čelního skla i výtečnou polohou za volantem.
O něco níže se nachází středový panel, který odráží dynamický vzhled, charakter a schopnosti tohoto modelu, jehož interiér na řidiče působí jako tradiční kokpit.
Japonské řemeslné zpracování
Ve snaze dokladovat kvalitativní posun Mitsubishi Motors se oddělení MMC Design rozhodlo výrazně zvýšit úroveň vnímané kvality všech svých budoucích produktů. Počínaje modelem Eclipse Cross bude výběr materiálů, textur, barevných odstínů, výplní atd. lépe sladěn s pojetím japonského řemeslného zpracování, příslušejícím stoleté tradici kvalitní značky z Japonska.
Při pohledu zvenčí to nejlépe dokládá zbrusu nový velmi sytý červený lak, jehož proces lakování „Takumi“ byl vyvinut speciálně pro model Eclipse Cross – poloprůhledný červený lak s vysokým obsahem slídových šupin se nanáší na několik dalších vrstev a poté je sám překryt finálním čirým lakem.
Tento relativně náročný pokrokový postup vyžaduje dvojí postupné vypalování laku; prostřednictvím speciálního programu se řídí dokonce i tloušťka vrstev kvůli zajištění maximální kvality výsledné povrchové úpravy.
Velké plochy v interiéru vozidla, jako např. přístrojová deska nebo výplně dveří, jsou pokryty měkkým materiálem s texturou kůže – v kontrastu s ozdobnými dekory, které na dotek i na pohled působí jako stříbrné; čalounění vysoce kvalitní pravou kůží (dostupnost závisí na konkrétním trhu a modelu) se kombinuje s markantním oranžovým prošíváním.
Řemeslné zpracování je ještě vylepšeno akcenty z uhlíkových vláken nebo v leskle černém laku na přístrojovém panelu, volantu, středovém panelu a ve výplních dveří; lesklé stříbrné dekory zase lemují spodní část přístrojové desky, lišty středového panelu, zahnuté hrany loketních opěrek předních dveří, výdechy ventilace atd.
Obzvláště důležité pokud jde o kvalitu vnímaná zákazníkem je i pečlivá návaznost a řízená harmonie jednotlivých prvků odlišného typu, barevného odstínu, povrchu či materiálu (například stříbrná hrana a měkké čalounění v horní části přístrojové desky) nebo složitější kompozice, jako např. kaplička přístrojů, jejíž vnější plášť je lemován uhlíkovými vlákny, v kontrastu s měkkým čalouněním vnějšího krytu a pečlivě navrženým i zpracovaným lemováním ve stříbrné odstínu.
Od modelu Eclipse Cross dále se budou aplikovat i nově vyvinuté vysoce kvalitní ovládací prvky – s pečlivě vyváženými vlastnostmi, ať již pro tradiční funkce (páka voliče převodovky, průduchy ventilace atd.) nebo pro funkce nové (ovládání pomocí touchpadu atd.), dále zbrusu nová přední sedadla s výraznou boční oporou, optimální hustotou pěnové výplně a silnějšími polštáři.
V celkovém součtu bylo dosaženo požadovaného účinky, kterým je vyzrálá zdrženlivost, odrážející tradice značky. Originální designový přístup, rovněž zohledňující stejně originální zaměření Mitsubishi Motors na vozy typu SUV, kdy má podstata přednost před chvilkovou módou; jako jeden z mnoha příkladů uveďme robustní a solidní kliky zadních dveří namísto malých černých klapek ukrytých někde v rámu okna, jak to vídáme u jiných modelů.
Sportovní kořeny
Pokud forma následuje funkci, pak nesmíme zapomínat ani na funkci kvůli samotnému vzhledu: u modelu Eclipse Cross se konstrukční oddělení MMC zaměřilo na to, aby SUV kupé dokázalo nabídnout i výtečnou jízdní dynamiku, příslušející označení ‘kupé’, zde v rámci návratu značky ke svým sportovním kořenům.
Model Eclipse Cross byl obdařen velmi tuhým skeletem karoserie, což je základní podmínka každého vozu, který má přinášet požitek za volantem, ovšem nezapomnělo se ani na úspory hmotnosti (míra uplatnění vysokopevnostní oceli přes 55 %, …)
Z mnoha použitých konstrukčních řešení jmenujme tříbodovou příčnou výztuhu mezi levým a pravým horním uložením předních vzpěr , která se bude standardně používat u všech provedení tohoto modelu, speciální výztuhy v motorovém prostoru pod čelním oknem, lůžka pružin, nosníky v rozích zadní části střechy atd. Použité uspořádání tak přináší přímější zpětnou vazbu od řízení a zvyšuje stabilitu za rychlejší jízdy v přímém směru.
Další lepené konstrukční spoje se v široké míře objevily v oblasti dveřních otvorů, kolem otvoru výklopné zádě a podběhů zadních kol. Výsledkem je vyšší torzní tuhost, což znamená přímější zpětnou vazbu od volantu a vyšší kvalitu jízdy díky menším vibracím.
Pečlivě odladěný podvozek
Soustava zavěšení kol pro Eclipse Cross (vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvkové zavěšení typu Multi-link) byla vyvinuta s cílem dosáhnout přesného ovládání, dobrých jízdních schopností v zatáčkách, sladit pohodlí s ovladatelností a omezit náklony karoserie i hladinu hluku, vibrací a chvění.
Za tímto účelem prošel podvozek pečlivým laděním, které zahrnovalo např.:
- Přední i zadní tlumiče používají rychle reagující zpětné ventily, které přinášejí kvalitnější tlumení sil, včetně konstrukce s pružinami pérování, účinně přispívající ke stabilitě celého systému odpružení.
- Nasazením tenčích sedel pružin předních ramen a jejich natočením se podařilo dosáhnout vyšší linearity změn zatížení při stlačování. Tímto se zlepšila jízdní stabilita v přímém směru i zpětná vazba od řízení.
- U zavěšení zadních kol s nápravnicí nové konstrukce se používají vsazená pouzdra horních i spodních vodicích ramen a ramena pro nastavení úhlu sbíhavosti kol. Díky své nízké tuhosti pohlcují pouzdra více rázů od povrchu vozovky při odskakování kol, a výrazně tak potlačují nepříjemné vibrace za jízdy v přímém směru.
- Zavěšení zadních kol typu multi-link vykazuje vyšší tuhost vůči příčným silám v zájmu přesnějšího řízení a přímější zpětné vazby od volantu i vyšší stability celého vozidla.
K prémiové jízdní dynamice modelu Eclipse Cross výrazně přispívá i elektrický posilovač řízení s novými komponentami motoru (nižší hlučnost, lepší zpětná vazba od povrchu vozovky), strmějším poměrem řízení než v případě Outlanderu (rovněž lepší zpětná vazba od povrchu vozovky) atd.
Brzdová soustava (ventilované kotouče vpředu / kotouče bez odvětrávání vzadu) rovněž zohledňuje jízdní schopnosti vozu, což platí i pro použité 17″ kotouče vpředu atd.
Stabilizační systém S-AWC
Systém S-AWC vlastní konstrukce Mitsubishi Motors lze popsat jako zastřešující technologii, pokrývající nejrůznější varianty téhož principu v závislosti na technickém řešení jednotlivých modelů vozidel. Bez ohledu na typ vozidla vždy slouží k regulování hnacích a brzdných sil všech čtyř kol, zejména rozdělováním točivého momentu mezi levými a pravými koly vozidla.
Systém 4WD v zásadě posílá optimální točivý moment na zadní kola na základě otevření škrticí klapky, rychlosti vozidla a jízdních podmínek.
Systém S-AWC v modelu Eclipse Cross s pohonem 4WD využívá aktivní kontrolu stáčení kolem svislé osy vozidla, aktivovanou přibrzděním jednotlivých kol. Díky tomu S-AWC dokáže přesně vyhodnocovat pokyny od řidiče a chování vozidla pomocí informací ze senzorů soustavy řízení, rychlosti stáčení vozidla kolem svislé osy, hnacího momentu, brzdné síly a rychlosti otáčení kol.
Na základě zpětné vazby od senzorů rychlosti stáčení pak S-AWC dodává potřebný moment stáčení příslušným komponentám soustavy tak, aby vozidlo co nejpřesněji následovalo záměry řidiče při otáčení volantem.
Systém původně představený roku 1987 ve své velmi rané podobě (‘AWC’) v mimořádně propracovaném modelu Galant VR4 byl postupně zdokonalován v deseti vývojových variantách modelů Lancer Evolution, aby se následně roku 2012 představil v nové podobě v modelu Outlander PHEV vč. jedinečného uspořádání pohonu 4WD s dvojicí elektromotorů.
Systém S-AWC zlepšuje ovladatelnost vozu v zatáčkách, zvyšuje jízdní stabilitu v přímém směru nebo při přejíždění mezi pruhy, stejně tak jako při jízdě po povrchu se zhoršenou přilnavostí, kdy lze standardní rozdělení točivého momentu v poměru 80:20 % (vpředu vs. vzadu) okamžitě a souvisle měnit až na 55:45 % v režimu AUTO.
V modelu Eclipse Cross je systém S-AWC navíc vybaven třemi jízdními režimy, mezi nimiž lze přepínat voličem na středovém panelu:
- Za běžných podmínek systém 4WD používá k regulování hnacího momentu režim AUTO pro optimální spotřebu paliva; pokud vůz najede na kluzký povrch nebo zaznamená horší záběrové schopnosti, automaticky se přivádí vyšší točivý moment na zadní kola v zájmu zvýšení jízdní stability.
- Režim SNOW (sníh) je určen pro zasněžené cesty nebo jiné kluzké povrchy.
- Režim GRAVEL (štěrk) nabízí schopnosti plného pohonu 4WD v obtížnějším terénu, na špatných cestách nebo při uvíznutí vozidla v bahnu či sněhu.
Přestože pohon modelu Eclipse Cross upřednostňuje přední kola, prostřednictvím S-AWC se rozdělení točivého momentu může výrazně (a zcela automaticky) upravovat podle jízdních podmínek, a to až po upřednostňování pohonu zadních kol v režimech SNOW nebo GRAVEL:
Zbrusu nový přeplňovaný benzínový motor 1,5 litru s přímým vstřikováním paliva
Pro model Eclipse Cross vyvinula Mitsubishi Motors zbrusu nový maloobjemový benzínový čtyřválec, který nabídne výborné jízdní výkony a hladký chod.
U tohoto nového motoru 4B40 je důležité zmínit zejména velmi plochou křivku točivého momentu v rozsahu od 1800 do 4500 ot/min – která je zárukou hladkého chodu a okamžité odezvy.
Jednotka 1,5 litru skutečně bezprostředně reaguje na pokyny od plynového pedálu, na čemž má podíl mj. sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců, proměnné časování sacích i výfukových ventilů MIVEC, kompaktní turbodmychadlo s elektronickým řízením btokového ventilu Waste gate atd., až po duté výfukové ventily vyplněné sodíkem, podobně jako je tomu u posledního Lanceru Evolution Final Edition.
Systém vypínání motoru Auto Stop & Go, vyvinutý speciálně pro motor s přímým vstřikováním paliva, se v modelu Eclipse Cross vyznačuje hladkým chodem i rychlejší aktivací.
S cílem zlepšit celkové jízdní schopnosti vozu byla tato kompaktní celohliníková jednotka navržena jako co nejlehčí, od sběrného výfukového potrubí integrovaného do hlavy válců až po sací potrubí ze syntetické pryskyřice (o 20 % lehčí než srovnatelný hliníkový díl a maximálním snížení teploty vzduchu o více než 50 %).
Modernizovaný naftový motor 2,2 litru
Další vývojová varianta současné jednotky 4N14 od MMC pro Eclipse Cross přináší výrazné snížení třecích sil u pohyblivých dílů a podstatné zlepšení odezvy soustavy vstřikování.
Provedená opatření znamenají nižší spotřebu paliva, čistší výfukové emise, nižší mechanickou hlučnost a vyšší točivý moment (400 Nmoproti dřívějším 360 Nm – údaje jsou předmětem konečné homologace).
Dále se snížením hmotnosti pístů, ojnic a klikového hřídele podařilo dosáhnout hladší a lineárnější akcelerace v celém rozpětí otáček, k čemuž napomohlo i zavedení nové osmistupňové automatické převodovky.
Převodovka CVT se sportovním režimem řazení a 8 předvolenými přovodovými stupni
Nová převodovka nabízená v kombinaci s benzínovým motorem 1,5 litru disponuje režimem Sport s ručním ovládáním. Sportovní režim s osmi krátce odstupňovanými převody pokrývá širší rozpětí převodových poměrů pro maximální zužitkování potenciálu motoru.
Systém řízení převodovky CVT využívá novou logiku řazení s předvolenými převodovými stupni „Step – up“ s cílem potlačit zdánlivě váhavý projev, zpravidla vykazovaný standartními ústrojími typu CVT, kdy otáčky motoru rostou z pohledu řidiče rychleji, než činí nárůst skutečné rychlosti jízdy. Logika řazení „Step-up“ přispívá k pocitu mocnější akcelerace s využitím krátké jemné změny hnací síly, kdy ústrojí CVT vyvolává podobné pocity jako při řazení klasické automatické převodovky.
Osmistupňová automatická převodovka
V souladu s požadavky zákazníků se naftový motor 2,2 litru nabízí v kombinaci s novou osmistupňovou převodovkou, která disponuje širším rozpětím krátce odstupňovaných převodů, a přináší tak lepší jízdní schopnosti, nižší spotřebu a kultivovanější jízdu.
Nasazení elektrického olejového čerpadla kromě toho dovoluje zajistit potřebný tlak oleje pro spojku i při vypnutém motoru. Výsledkem je hladký rozjezd po zastavení motoru (na podporu funkce vypínání motoru Auto Stop & Go), což opět přispívá k lepší spotřebě paliva.
S ohledem na lepší jízdní chování pak vodou chlazená automatická převodovka nabízí režimy pro jízdu do svahu i ze svahu při kterých používá vhodné diagramy řazení, režim pro uvolnění plynového pedálu a podporu rychlé aktivace režimu „kick-down“ (prudké sešlápnutí plynového pedálu).
V závislosti na konkrétním trhu a provedení se Eclipse Cross s benzínovým motorem 1,5 litru bude nabízet i se šestistupňovou manuální převodovkou.
Využitelnost v každodenním životě
I přes kompaktní rozměry své stylové karoserie dokáže Eclipse Cross nabídnout pasažérům vzdušnou a prostornou kabinu.
Vstřícné prostředí, vycházející z rozvoru 2670 mm, celkové šířky 1805 mm a délky 4405 mm, těží zejména z odlišného uspořádání, které využívá mj. nízko položenou přístrojovou desku a nastavitelná zadní sedadla.
Použitá konstrukce (vyhřívaných) zadních sedadel s dělením 60:40 disponuje mechanizmem posouvání a úpravy sklonu, a dovoluje tak maximálně zužitkovat zavazadelník, aniž by tím utrpěl stylový vzhled Eclipse Cross s karoserií SUV tvarovanou jako kupé.
Zadní pasažéři se mohou těšit na velkorysý prostor pro nohy (posouvání v rozsahu 200 mm) a zároveň mají možnost nastavit si ideální polohu pro pohodlné cestování (sklon 16 – 32 ° v devíti různých polohách).
Dlouhé cesty si tak vychutnají s dostatkem místa nad hlavou bez pocitů stísněnosti, a to i přes vnější siluetu karoserie, která se směrem dozadu svažuje.
K celkové prostornosti přispívá i chytře řešená konstrukce střechy s dvojitým vyboulením, kterým se zvětšuje prostor nad hlavou – stejnou výhodu nabízí i panoramatické střešní okno (výbava na přání) s elektricky ovládanou clonou a vnějším otevíratelným panelem, které je samo o sobě oknem do nebe.
Eclipse Cross i přes svůj sportovní profil přináší řadu chytrých řešení k usnadnění každodenního života na palubě vozu, jako např.:
- Stupňovitě uspořádané prahy, zcela zakryté spodními panely dveří, nabízející cestujícím snadné nastupování a vystupování bez rizika zašpinění nohavic v nevlídném počasí
- Zadní dveře otevíratelné v širokém úhlu (75°) rovněž napomáhají ke snadnému nastupování a vystupování.
- Cestující mají k dispozici spoustu místa k odložení drobností, jako např. velkou dvoukomorovou příruční schránku nebo velkou schránku ve středovém panelu s mezidnem pro sluneční brýle.
- Schránka k uložení věcí pod podlahou zavazadelníku je vybavena přihrádkami, vč. prostoru k uložení krytu zavazadelníku; je zde i háček a popruh k přidržení dna podlahy v otevřené poloze při nakládání předmětů do schránky pod podlahou.
- Nová funkce „SYNC“ pro systém klimatizace ke sladění teploty v levé a pravé polovině kabiny atd.
Eclipse Cross je tichým vozem, což přirozeně přispívá k celkovému dojmu vysoké kvality na palubě:
- Hluk motoru se podařilo účinně potlačit použitím velkého krytu motoru, strategickým rozmístěním zvukově izolačních hmot v motorovém prostoru a nasazením rozměrných zvukotěsných krytů.
- Přenos hluku od vozovky do karoserie vozidla je potlačen pomocí příčných vzpěr zavěšení zadních kol se speciální konstrukcí pro utlumení hluku.
- Na mimořádně tichém prostředí v kabině má podíl i široké uplatnění akustické izolace v panelech karoserie a použití zvukotěsných oken nebo tlumicích hmot v oblasti podlahy. Všechna opatření k potlačení hluku, vibrací a chvění byla optimálně navržena pro všechny fáze přenosu hluku, od místa vzniku a přenos až po vyzařování hluku do prostoru.
- Moderní a atraktivní technologie
Eclipse Cross nezapomíná na pohodlí nabízené nejrůznějšími mobilními přístroji, kterými jsme dnes obklopeni, a tak přináší celou sestavu moderních technických řešení (dostupných v závislosti na konkrétním trhu a modelu) – bude prvním z takto vybavených modelů od MMC.
Ovládání pomocí touchpadu – Nové ovládací rozhraní umožňuje intuitivnější ovládání než pomocí tradičních otočných prvků; touchpad je novinkou v rámci Mitsubishi Motors, avšak běžně jej zatím nevídáme ani u jiných značek. Hlasitost audio systému lze například snadno upravit potažením dvou prstů nahoru či dolů po plošce ovladače. Touchpad může sloužit k ovládání funkcí audia nebo přehrávače iPod, případně funkcí systému Apple CarPlay.
Soustava SDA (Smartphone Link Display Audio) – O něco výše v horní části přístrojové desky modelu Eclipse Cross se nachází systém ‘Smartphone LinkDisplay Audio’ (SDA) od MMC. Systém ovládaný prostřednictvím tenké 7″ dotykové obrazovky umožňuje řidiči bezpečně sledovat online informace a data s minimálním odkláněním zraku od vozovky. Systém SDA v modelu Eclipse Cross podporuje technologii Apple CarPlay1, která přináší chytřejší a bezpečnější způsob používání přístrojů iPhone1 na palubě vozu.
Řidič může prostřednictvím Siri1 nebo dotykové obrazovky systému SDA získávat údaje navigace optimalizované podle aktuální dopravy, volat a přijímat hovory, vyvolávat textové zprávy nebo poslouchat hudbu způsobem, který neodvádí pozornost od řízení. SDA rovněž podporuje technologii Android AutoTM2, která nabízí hlasové ovládání služeb Google MapsTM,2 přehrávání hudby na Google PlayTM2 a další moderní aplikace. Díky umístění touchpadu na středovém panelu řidič snadno ovládá systém SDA bez nutnosti měnit polohu za volantem.
Head up displej – Posledním z trojice nových vyspělých technologií, poprvé představených v modelu Eclipse Cross (a v daném automobilovém segmentu stále velmi vzácných), je průhledový head up displej (HUD). Průhledový displej promítá do řidičova zorného pole čitelné informace potřebné k ovládání vozidla.
Virtuální plně barevný displej je zkalibrován tak, aby se minimalizovala vzdálenost mezi ohniskem displeje a zorným polem řidiče, což znamená minimální odklánění zraku od vozovky v zájmu rychlejšího a bezpečnějšího odečítání zobrazovaných informací.
Průhledový displej, umístěný nad panelem se sdruženými přístroji, se vyklápí a sklápí společně se zapalováním vozidla, případně i ručně pomocí ovladače. Náklon displeje je možné upravovat podle polohy za volantem; rovněž lze nastavovat jas podle intenzity okolního světla (automaticky nebo ručně).
Nabídka technologií
Eclipse Cross v souladu s požadavky zákazníků přináší kompletní škálu nejmodernějších bezpečnostních technologií MMC (nabídka se odvíjí od konkrétního trhu a provedení). Bezpečnostní systémy vycházejí ze strategie nasazení senzorů různého typu ke sledování celého okolí vozidla; vůz tak dokáže předvídat potenciálně rizikové situace a pomáhá řidiči se jim vyhnout. Patří sem:
Systém zmírňování následků čelní kolize (FCM) – Tento systém využívá kameru a krátkodosahový laserový radar tzv. lidar umístěný za čelním sklem (+ radar pracující v pásmu radiových milimetrových vln umístěný za předním nárazníkem pro detekci ve vyšších rychlostech – k dispozici v kombinaci s adaptivním tempomatem) k rozpoznávání vozidel nebo chodců vpředu. Pokud systém FCM zaznamená riziko nehody, varuje řidiče zvukovým signálem a pomáhá mu zmírnit případné škody, případně se nehodě zcela vyhnout automatickým použitím brzd (v závislosti na situaci, při rychlostech nad 5 km/h).
Varování při opuštění jízdního pruhu (LDW) – Další systém upozorňuje řidiče v případě, že zaznamená nechtěné vybočování vozidla z daného jízdního pruhu. LDW funguje za rychlostí jízdy nad 65 km/h.
Systém pro sledování mrtvých úhlů (BSW) s asistentem pro změnu jízdního pruhu a systém monitorování provozu za vozidlem – Systém využívající dva radary v pásmu rádiových vln, zabudované za zadním nárazníkem, upozorní řidiče na jiná vozidla blížící se zezadu po jedné či druhé straně a pomáhá mu při přejíždění mezi pruhy nebo při couvání. BSW monitoruje oblast v rozsahu 70 m za zádí vozidla (a 3 m po obou stranách automobilu) a funguje za rychlostí od 10 km/h (18 km/h pro systém monitorování provozu za vozidlem). Uvedené spojené funkce detekují vozidla nacházející se v mrtvém úhlu výhledu (vzadu) předmětného vozidla; využívají přitom radary pracující v pásmu rádiových vln, zabudované v zadním nárazníku. Dokáží zabránit nehodám z nepozornosti coby pomocník podporující řidiče při přejezdech mezi pruhy nebo couvání ven z parkovacího místa; varování zprostředkují kontrolky ve vnějších zpětných zrcátkách společně s akustickým signálem.
Adaptivní tempomat (ACC) – Ctvrtý systém využívá milimetrový radar (77 GHz) ke sledování odstupu za vozidlem jedoucím vpředu a pomáhá zpomalit Eclipse Cross v souladu s rychlostí vpředu jedoucího vozidla. Když se vozidlo vpředu rozjede z místa nebo zrychlí, stačí lehce se dotknout akceleračního pedálu nebo ovladače, aby vůz opět srovnal rychlost jízdy (v mezích povolených zákonem). V případě systému ACC pro model Eclipse Cross stojí za zmínku i další funkce:
- Funkce pro pomalou jízdu (v pomalu jedoucích kolonách)
- Širší oblast záběru na zatáčkovitých cestách (a včasné rozpoznání vozidla, které se vpředu náhle zařadilo) díky radaru se širokým úhlem záběru
- Systém ACC nyní dokáže s vozidlem zastavit a stát; po uvolnění cesty vpředu pak tempomat opět srovná rychlost – na pokyn od plynového pedálu nebo stiskem tlačítka ACC.
- Funkce pro zastavení je rovněž synchronizována se systémem vypínání motoru Auto Stop & Go.
Ultrazvukový systém proti nechtěnému zrychlení vozidla – V pořadí páté inteligentní bezpečnostní řešení reguluje výkon motoru tak, aby se zamezilo náhlé akceleraci z místa v případě, že se vpředu nebo vzadu nachází jiné vozidlo či překážka a řidič omylem zaměnil plynový a brzdový pedál nebo sešlápl pedál plynu příliš silně či rychle. Tento systém funguje v rozsahu 4 metrů (vpředu a vzadu) a rychlostí do 10 km/h.
Automatické přepínání dálkových světel (AHB) – Systém ‘AHB’ sleduje světlomety a mlhová světla vozidel přijíždějících v protisměru, stejně tak jako pouliční osvětlení a úroveň okolního světla; v závislosti na zjištěných informacích automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly. Změny stavu sleduje kamera na podporu řízení, zabudovaná za čelním sklem. Dálková světla se automaticky aktivují za rychlosti nad 40 km/h v případě, že nejsou rozpoznána jiná vozidla (vpředu jedoucí stejným směrem nebo blížící se v protisměru) a zároveň je nízká úroveň okolního osvětlení (pouliční světla atd.).
Funkce všesměrového sledování se zobrazováním vozidla z ptačí perspektivy – Kolem vozidla jsou rozmístěny čtyři kamery zprostředkující pět různých pohledů: situace vpředu, vzadu, po stranách (vpravo a vlevo) a shora, resp. zobrazení z ptačí perspektivy (360°), což pomáhá zejména při parkování v úzkých prostorách, navíc s asistencí vodicích čar zobrazovaných na displeji podle otáčení volantem. K tomuto chytrému pomocníkovi pro parkování se přidává i sada ultrazvukových senzorů v rozích vozidla (čtyři vpředu a čtyři vzadu), upozorňujících řidiče na případné překážky v blízkosti vozidla (za rychlostí pod 15 km/h).
Elektrická parkovací brzda a pomocník pro rozjezd v kopci – Po aktivaci této funkce vůz zůstane nehybně stát i po uvolnění brzdového pedálu. Automaticky se deaktivuje v okamžiku, kdy řidič sešlápne akcelerační pedál.
Všechny uvedené systémy pro Eclipse Cross doplňují širokou škálu prvků pasivní bezpečnosti, včetně konstrukce RISE z vlastního vývoje Mitsubishi Motors, sady 7 airbagů, promyšlené ochrany chodců atd.…