autoweb.cz > Mitsubishi > Mitsubishi ASX > Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4×4
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4×4
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7.4
Aktualizováno: V testu jsem nepřesně uvedl výbavu testovaného auta a také cenu, ze které částečně vycházelo celkové hodnocení. Za nejasnosti se čtenářům a také zastoupení značky Mitsubishi omlouvám. Nehledejte v tom nic osobního, ale prostě jen mojí chybu. Dalibor Žák
RADOSTI
Povedený diesel; rozumná spotřeba; schopnosti na silnici; řízení
STAROSTI
Laciný interiér; cena; celková kultivovanost
Ano, Mitsubishi ASX se dokonce dostalo i do redakce Autowebu. Auto se nám shodou nešťastných náhod neustále vyhýbalo a jediné, kdy jsme se s ním seznámili, byla národní prezentace v červnu 2010 a pak ještě, když jsme připravovali videorecenzi. Od té doby jsme se ale neustále snažili ASX získat na tradiční redakční test, ale nebylo nám přáno. Až teď.
Nutno řici, že jsem byl nadmíru zvědavý na ten dieselový motor. Jedná se totiž o poměrně velkou novinku, i když to se hodilo napsat spíše před rokem a půl, kdy bylo auto uvedeno na trh. Technicky se ovšem jedná o velmi novátorský agregát, který jako jeden z prvních (nebo snad vůbec první) nabízí v kategorii dieselů proměnné časování a zdvih ventilů. Motoru zároveň stačí velmi nízký kompresní poměr, který má hodnotu 14,9 : 1 (místo obvyklých šestnácti až osmnácti ku jedné). To se má projevit především vyrovnanějším a jemnějším chodem pohonné jednotky. Ale jak je to ve skutečnosti?Po nastartování studeného motoru se sice ozývá chvilku klepání, ale velmi rychle zmizí. Potěšující je, že jednotka nepřenáší do auta nepříjemné vibrace, no což některé i moderní diesely velmi trpí – zejména v určitém spektru otáček. Mitsubishi ASX má ale velmi příjemný motor, který možná není žádná raketa (150 koní a 300 Nm je dnes spíše průměrná hodnota), ale vše vyvažuje právě vyrovnaným a klidným chodem. Potěší i minimální turboefekt a především plynulý nárůst výkonu – točivý moment se nenavalí najednou a pak najednou nezdechne. Spektrum použitelných otáček je poměrně široké.
Mitsubishi ASX fotogalerie – vše co potřebujete vidět
S motorem si dobře rozumí i šestistupňový manuál, který má dobře odstupňované převody. Stálý převod není nesmyslně dlouhý, takže na většinu jízdních situací postačí pětka a šestka. Na dálnici při tachometrových 130 km/h točí motor jen něco lehce přes 2500 ot./min., přesto do kabiny proniká spíše hluk valivý a aerodynamický. Motor posádku neobtěžuje.
Měření na polygonu
Když už jsme u pohonné jednotky, měli bychom se zmínit i o hodnotách, které jsme naměřili na mosteckém zkušebním polygonu. Z 0 na 100 km/h se má Mitsubishi ASX dostat za rovných 10 sekund. Vzhledem k tomu, že bylo mokro s teplotami těsně nad nulou, považujeme naměřený čas 10,4 sekundy za slušný. Pohon všech kol se ale ukázal jako nevýhoda – když jsme ho odpojili, naměřili jsme lepší čas. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku se odehrálo za 3,63 sekundy, což odpovídá průměru kategorie.
Mitsubishi ASX ale zklamalo na brzdách. Brzdná dráha ze 100 km/h byla dlouhá 49,05 metru, což svědčí spíše o nekvalitních pneumatikách, ale ani dávkování pedálu nebylo snadné a brzdy rychle vadly. Zde by měla automobilka zapracovat.Čas z testovacího okruhu byl poznamenán počasím a především nekvalitními pneumatikami, o které se Mitsubishi nedokázalo opřít. Pamatuji si, že před rokem a půl v létě, kdy jsem s autem prvně jezdil, působilo mnohem přesnějším a ochotnějším dojmem. Na použitých pneumatikách se autu do zatáček nechtělo a trpělo citelnou nedotáčivostí. I přes pohon všech kol postrádalo trakci – hlavně právě na přední nápravě. Čas 38,71 sekundy (opět lepší pouze s pohonem přední nápravy) je tak spíše zklamáním, ale věřím, že na lepších gumách by si auto vedlo o poznání lépe.
Řízení totiž budí důvěru a poskytuje slušný příděl informací o tom, co se děje s předními koly. Mitsubishi ASX se tak dá velmi snadno a přesně nasměrovat do zatáčky a dovolíte si vyšší nájezdové rychlosti. Pro řidiče, který si rád s autem „povídá“, tak poskytuje model ASX příjemné překvapení, ale nejsem si jistý, jestli je zrovna komunikativní řízení to, co bude většina zákazníků hledat.
Zbytek pole, který se nerekrutuje z nadšenců do řízení, se totiž spíše zaměří na kvalitu a vzhled interiéru, což je možná zklame. Proti kvalitě zpracování sice nelze mít námitek, ale povrchy jsou tvrdé a působí velmi laciným dojmem. Když řeknu, že to působí trochu jak v Dacii Duster, nebudu daleko od pravdy. Všechno je také takové studené a smutné. Vzhledem ke katalogové ceně 674 900 korun (po slevě 70 000 korun) je tohle částečně zklamání. Stačí se podívat na interiér Škody Yeti nebo Volkswagenu Tiguan a hned víte, jak má vypadat vnitřek kompaktního SUV za stejné peníze.
Každého by ale mohl potěšit nastavitelný pohon všech kol, který nabízí buď „natvrdo“ zapnutý pouze pohon kol předních, což bude na 99 % jízdních situací stačit, automatický režim, který podle potřeby připojuje zadní nápravu, nebo konečně režim, který zase napevno obě nápravy spojí. Na silnici bude stačit režim automatický, ale na nezpevněné cestě, se kterou si model ASX poradí nadmíru dobře, přijde ke slovu právě uzamčení mezinápravové spojky. Zadní kola tak mají svou porci výkonu ihned a bez prodlevy, což se bude na zablácené cestě nebo louce hodit. Stále zapojený pohon všech kol se podepisuje na spotřebě – v reálném provozu si auto řekne o přibližně 7,5 litrů na 100 km. Mimo město a jen s pohonem přední nápravy se ale palubní počítač ochotně podívá pod šestilitrovou hranici.Mitsubishi si model ASX s motorem 1.8 DI-D cení na 614 900 korun ve výbavě Invite, která už má všechno potřebné. My jsme ale jezdili s verzí Intense, která pak už obsahuje skutečně všechno důležité. Za tuto verzi ale musíte dát 674 900 korun, pro srovnání Yeti 2.0 TDI (140 k) s pohonem všech kol a ve výbavě Elegance stojí „jen“ 654 900 korun. Jakkoli je ASX řidičsky zajímavější než Yeti, pro Škodovku hovoří především propracovanější interiér a vysoká míra celkové kultivovanosti.Ono se strašně špatně obhajuje, když tvrdíte, že je nějaké auto nedotažené a takové „plechové“. Ale když pak srovnáte ceny ASX a Yetiho nebo Tiguanu (což je asi nejbližší konkurence), asi vás napadne otázka, proč stojí Mitsubishi tolik. Hodně pak záleží na úhlu pohledu. Pokud zastáváte názor „co nejvíce výbavy za co nejméně peněz“, asi vás ASX osloví víc. Já osobně ale upřednostňuji celkovou dotaženost a kultivovanost auta, i za cenu absence některých prvků výbavy. Jenže co člověk potřebuje ke štěstí? Už u testu BMW 116i jsme si ukázali, že vlastně nic kromě klimatizace a centrálního zamykání.
Verdikt
Dieselový čtyřválec o objemu 1,8 litru je silnou stránkou testovaného Mitsubishi ASX, ovšem poměrně ambiciózní cenovka, která trochu neodpovídá lacině působícímu interiéru, je velkou překážkou. Bude hodně záležet na zákaznících, jestli ochotně přehlédnou některé nedostatky v interiéru, ale když na trhu působí domácí Škoda Yeti, bude to mít model ASX hodně těžké. Chválím ho ale aspoň za snahu, protože dobře jezdí.
Dalibor Žák
Druhý pohled
Naftová osmnáctistovka je výtečná, má dostatečný výkon a výbornou spotřebu. Tvrdé plasty? Skvělé, není nic horšího než dostávat špínu a pozůstatky po dětské svačině z jemné kůže. Jízdní vlastnosti parádní, já bych osobně uvítal se svým tradičním požadavkem převést celou rodinu i se psy větší kufr, ale to už je asi jednodušší koupit Outlander.
Nedá mi nezamyslet se i nad cenou. Abych neházel do jednoho koše hrušky a jablka, tak ASX 1,8 DI-D s pohonem všech kol a šestistupňovým manuálem stojí 614 900 Kč v nejlevnější verzi a 674 900 Kč v „našem“ dobře vybaveném Intense.
Dvoulitrový (140 koní) Tiguan 4Motion stojí v nejlevnější specifikaci 679 900 Kč. Nissan Qashqai+2 o výkonu 150 koní má naftový dvoulitr, ovšem pouze automat a stojí minimálně 765 000 Kč. Nejlevnější Ford Kuga s pohonem všech kol a srovnatelným motorem stojí 679 900 Kč a na můj vkus má těsnější interiér než ASX. A za Hyundai ix35, pokud bych jej považoval za lepší volbu ke koupi než Mitsu, bych dal v případě dvoulitrového dieselu a čtyřkolky 634 990 Kč. Mě tak vychází ASX jako hodně slušná nabídka.
Filip Rakovan
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | mokro, 2°C |
0-100 km/h (s) | 10,4 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 3,63 s na 3.st. |
100-0 km/h (m) | 49,05 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 7,2 |
Čas na kolo (s) | 38,71 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Kompresní poměr | 14,9 : 1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | Vzpěry MacPherson |
Vzadu | Nezávislá víceprvková náprava |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/60 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/60 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110 / 150 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 300 v 2000 - 3000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 93,7 |
0-100 km/h (s) | 10,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 198 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,9 / 5,0 / 5,7 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4295 |
Šířka (mm) | 1770 |
Výška (mm) | 1615 |
Rozvor náprav (mm) | 2670 |
Provozní hmotnost (kg) | 1600 |
Celková hmotnost (kg) | 2060 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 745 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1400 |
Zavazadlový prostor (l) | 419 - 1219 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 429 900 Kč (1.6 MIVEC 2WD Inform - akční cena) |
Základní cena test. verze | 784 900 Kč (1.8 DI-D MIVEC 4WD Instyle+ - akční cena) |