autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Minikombi: Škoda Fabia, Peugeot 206, Seat Cordoba
Minikombi: Škoda Fabia, Peugeot 206, Seat Cordoba
Malý vůz s karoserií kombi? Ať už to zní jakkoli podivně, jde o běžnou realitu. Dokonce můžeme říci, že si tyto malé kombíky mnoho českých řidičů oblíbilo. Posádku sice prostorem neohromí, ale za zavazadelník se stydět nemusejí – tedy alespoň některé z nich. Do srovnávacího testu ojetin jsme vybrali automobily z roku 2002. Všechny přitom pohání zážehová čtrnáctistovka. Prvním z nich je Peugeot 206 SW, jež se v roce 2002 začal vyrábět, druhým Seat Cordoba Vario, tedy model druhé generace, jehož výroba naopak v daném roce končila.
Nastupující třetí řada ale v provedení kombi nevyjela. A třetím vozem je domácí Škoda Fabia Combi. Tu jsme nemohli přehlédnout, ani když byla zastoupena také v předchozím srovnávacím testu sedanů. Francouzský zástupce má za sebou podle palubních přístrojů 105 000 ujetých kilometrů. Španělský automobil doposud urazil 90 000 kilometrů a počítadlo ujeté vzdálenosti v českém voze hlásá 175 000 zdolaných kilometrů.
Proti svým soupeřům má tedy na kontě výrazně více, přesto její cena neklesá tak rychle. To je dáno velkou oblibou Fabie u českých motoristů, kteří jí neváhají takovýto prohřešek odpustit. Autobazar AAA AUTO, v němž jsme vozidla vybírali, fabii nabízí za 75 000 korun, za peugeot požaduje 85 000 Kč a za seat 80 000 Kč.Jak hodnotíme
Automobily porovnáváme v pěti disciplínách. V každé jim jsou přiděleny známky od 1 do 3. Těmi je vyjádřeno jejich pořadí v daném kole (nejedná se tedy o průběžný stav, ale výsledek v každé jednotlivé disciplíně). Na závěr výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím získáme jejich konečné pořadí. První dvě části Spolehlivost a Bezpečnost přitom hodnotíme na základě oficiálních údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V dalších třech disciplínách rozhodují o pořadí naše zkušenost s konkrétními testovanými vozy.
Spolehlivost podle TÜV
Všechny tři modely v odpovídajících generacích figurují ve statistikách TÜV pouze v kategorii 8 až 9 let starých automobilů. Proto budeme data potřebná k porovnání spolehlivosti čerpat právě zde. Peugeot 206 nalézáme na 52. místě ze 77 hodnocených. Této pozice vůz dosáhl za 23,6 % závad, průměr všech hodnocených vozidel tohoto věku je přitom 21,4 %. Jde tedy o lehce podprůměrný výsledek.
TIP: Máte s testovanými vozy jinou zkušenost? Diskutujte o ojetých malých kombi za 80 000 korun na nově spuštěném fóru autowebu!
Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět
To platí i pro Seat Cordoba, jež se umístil na 46. místě za 22,4 % vážných poruch. Hned nad Cordobou se v tabulce nachází Škoda Fabia. Ta dosáhla na 44. příčku za 22,3 % vážných závad. Tímto výsledkem se jen těsně vešla do vozidel, jež TÜV označuje jako průměrně spolehlivá. V této věkové skupině se jedná o auta s výskytem poruch v rozmezí 19,6 až 22,3 %.
Po prvním kole srovnávacího testu je na tom tedy nejlépe mladoboleslavský automobil, i když nad koncernovým příbuzným zvítězil jen tím nejtěsnějším rozdílem. Třetí peugeot měl jen drobný odstup. Takže první střet byl velice vyrovnaný.
1. Škoda Fabia Combi, 2. Seat Cordoba Vario, 3. Peugeot 206 SWBezpečnost podle Euro NCAP
Také v druhé disciplíně nám s hodnocením pomohou tabulky. Tentokrát zalovíme ve výsledcích společnosti Euro NCAP, jež provádí bariérové zkoušky bezpečnosti vozidel. Všechna testovaná auta tento křest ohněm prodělala v roce 2000.
Nejhůř si vedl Seat Ibiza, který získal za bezpečnost posádky při nárazu pouze tři hvězdičky z pěti možných (21 bodů). Peugeot i škodovka dosáhly na čtyři hvězdy. Francouz je dostal za 25 bodů, český automobil technici Euro NCAP ohodnotili o bod lépe. Stejným rozdílem dopadlo lépe pro škodovku i porovnání ohleduplnosti při střetu s chodcem (dostala 12 bodů), i v tomto případě si obě vozidla odvezla shodný počet hvězd – dvě z maximálních čtyř. Druhé kolo tedy přineslo opět jen těsné vítězství domácího modelu.
1. Škoda Fabia Combi, 2. Peugeot 206 SW, 3. Seat Cordoba Vario
Jízdní komfort
Nejprve jsme usedli za volant seatu. Uvítala nás sice tvarově zdařilá, ale z nepříliš kvalitních materiálů vyrobená palubní deska, jejíž dominantu tvoří velký digitální displej na středovém panelu. Na něm se zobrazují informace o ventilaci, teplotě nebo třeba naladěné rádiové stanici. Nevábně vypadá oprýskané madlo dveří řidiče a žádnou výhrou není ani neoriginální dodělávka loketní opěrky mezi předními sedadly. Kromě nevzhledného upevnění pomocí ocelového úchytu jí musíme vytknout i fakt, že ji dlouhý držák neposkytuje dostatečnou pevnost, a když se o ni lehce opřete, uhýbá stranou.
Interiér peugeotu a škodovky působí hodnotněji. U francouze potěší design palubní desky, oholený věnec volantu v nás ale vyvolává pochybnosti o údaji na počítadle ujeté vzdálenosti. Nejzachovalejší dojem na nás udělal vnitřní prostor ve fabii. Volant zde sice už také nese menší známky ohmatání, škoda ale ujela pořádnou porci kilometrů. Navíc nabídne nejlepší prostor pro cestující vzadu, což je dáno citelným vybráním opěradel předních sedadel. O něco hůř, nikoliv tragicky je na tom „dvěstěšestka“. Na zadních sedadlech cordoby je v oblasti kolen dost těsno.
Také porovnání zavazadelníků vyzní jasně nejlépe pro fabii. Ta totiž přepraví náklad o objemu 426 litrů již v základním uspořádání. A to lze nákladový prostor ještě zvětšit sklopením zadních sedadel, ostatně stejně jako u konkurentů.
Ti ale v základním uspořádání zdaleka neodvezou tolik. Cordoba zvládne přepravit 390 litrů zavazadel. To by ještě šlo. Ale co peugeot? No řekněte sami, je snad zavazadelník o objemu 313 litrů u kombi nějakým ternem? Vždyť srovnatelný zavazadelník mají i některé malé hatchbacky! Zmiňme především Fiat Punto druhé generace, jež nabízí 295 litrů a Citroën C3, který poskytne dokonce 305 litrů prostoru pro náklad.
Ani jeden z testovaných vozů nedisponuje klimatizací, což se na cestovním komfortu podepíše v letních měsících. Celoročně jízdní pohodlí ovlivní naladění podvozku a zde jsou citelné rozdíly. Nejměkčí je Peugeot 206, naopak nejtvrdší se ukázal být Seat Cordoba. Zde se přejezd nerovností navíc neobejde bez citelných ran od přední nápravy, a slyšet jsou i drobné vůle v zavěšení. Škoda Fabia má tuhé naladění odpružení, ale ne tolik jako seat. Navíc jsme u ní nezpozorovali žádné vůle v zavěšení.
Nejpohodlnější peugeot není nijak zvlášť prostorný, v tomto směru jej škodovka strčí do kapsy. Seat nás zklamal po všech stránkách – nenabídl moc místa ani komfortu, navíc se nám nelíbila kvalita některých interiérových plastů.
1. Škoda Fabia Combi, 2. Peugeot 206 SW, Seat Cordoba VarioZa volantem
V porovnání držení jízdní stopy v zatáčkách a chování při vyhýbacím manévru ukázala jasnou převahu Škoda Fabia. Proti konkurentům se chovala jistě a navíc zaujala nejtišším podvozkem – i když při přejezdu větších nerovností by to mohlo být ještě lepší. Cordobu hodily přes palubu drobné vůle v zavěšení, jež v kombinaci s tvrdým podvozkem znamenaly citelné rázy a hluk od kol. V zatáčkách automobil suverenitou neoplýval. Lépe na tom nebyla ani „dvěstěšestka,“ jejíž měkce nastavený podvozek je v zatáčkách nevýhodou.
Vše se ještě násobí měkkými silentbloky na zadní nápravě, která tak autu v zatáčce neposkytne potřebnou oporu – pro tento model typické. Také zde se občas ozvalo klapnutí od podvozku, ukazující na drobné vůle plynoucí z opotřebení. Jasně nejlépe pracoval motor ve škodovce. Tu pohání agregát o objemu 1,4 litru, pohonné jednotky téhož objemu mají i seat a peugeot. Papírově nejsilnější agregát nabídne francouz, produkuje totiž výkon 55 kW. Český automobil má motor o výkonu 50 kW a španělský vůz disponuje výkonem 44 kW.
Rozdíl mezi škodovkou a peugeotem jsme nepoznali (až na řazení, které má v peugeotu citelné vůle), seat jim ale nestíhal (motor je slabší a řazení taktéž vykazuje značné vůle). Běh motoru cordoby navíc nebyl zcela hladký. Z hlediska jízdy tedy seat propadá. Naopak velmi dobře si opět vedla škoda.
1. Škoda Fabia Combi, 2. Peugeot 206 SW, 3. Seat Cordoba VarioCeny, výbava a stav
Na pohled i v praxi působí jasně nejzachovaleji Škoda Fabia Combi, jejíž počítadlo ujeté vzdálenosti přitom ukazuje nejvyšší číslo, a to 175 000 km. O něco hůř je na tom Peugeot 206 SW se 105 000 km, na němž se už projevily určité provozní vůle.
Podle přístrojů nejméně ujel Seat Cordoba Vario, pouze 90 000 kilometrů. V praxi se ale ukázal jako nejopotřebovanější. Nutno zdůraznit, že k vozidlu nebyl vydán certifikát ověřující pravost stavu počítadla ujetých kilometrů.
Všechny vozy mají ve výbavě dva čelní airbagy, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, posilovač řízení či zámek řadicí páky. Samozřejmostí je také autorádio. Škoda má navíc tažné zařízení. Z hlediska výbavy tedy vychází nejlépe a špatně si vůči konkurentům nevede ani cenou.
Autobazar za ni požaduje 75 000 korun, tedy nejméně. Peugeot je o 10 000 Kč dražší. Právě stav, vyšší cena a o tažné zařízení chudší výbava jej v poslední disciplíně odsouvají na druhé místo. Seat za 80 000 Kč je totiž opotřebovanější. První příčku opět získává Škoda Fabia Combi, která tak dokázala zvítězit ve všech disciplínách! Podobný drtivý úspěch se podařil jen Suzuki Swift ve srovnání malých hatchbacků.
1. Škoda Fabia Combi, 2. Peugeot 206 SW, 3. Seat Cordoba Vario
Verdikt
I přes vysoký kilometrový proběh se Škoda Fabia Combi ukázala jako zachovalý a dobře udržovaný automobil. Na pohled suverénní výkon ale nebyl v prvních kolech tak přesvědčivý. První a druhou disciplínu totiž škodovka vyhrála jen těsně. Celkově však obsazuje první místo s vynikající výslednou známkou 1.
Druhý skončil Peugeot 206 SW, jež na trhu ojetin sbírá kladné body designem, ale v našem případě byl opotřebovanější a kromě toho není tak prostorný. Celkově dosáhl na známku 2,2. Slova o opotřebování platí dvojnásob pro Seat Cordoba Vario, jež vyloženě zklamal. Poslední místo mu vynesla známka 2,8. To opravdu není dobrý výsledek, vezmeme-li v úvahu, že nejhorší možné hodnocení, které lze v tomto srovnávacím testu ojetin získat je 3.
Konečné pořadí
1. Škoda Fabia Combi – známka 1
2. Peugeot 206 SW – známka 2,2
3. Seat Cordoba Vario – známka 2,8
Ceny náhradních dílů z druhovýroby:
zdroj: www.kvalitnidily.cz
Názory redaktorů
Milan Jirouš
Tento test dokázal to, co pořád řada motoristů ignoruje. Totiž že není důležitý stav počítadla ujetých kilometrů, ale stav automobilu. Já bych v případě této trojice neváhal a rozhodl se pro fabii. Totéž bych udělal, i pokud by byly všechny vozy ve srovnatelném stavu. Po stránce jízdních vlastností totiž fabia vychází jasně nejlépe.
Dalibor Žák
Pro mne je Fabia jasný vítězem. Proč? I po těch 175 000 km vypadá snad nejlépe a nejlépe jezdí. Peugeot 206 je gumový jako dětská hračka a navíc je kvůli prosezeným měkkým sedačkám nepohodlný. Seat by na tom nebyl tak špatně, ale tento konkértní kus je velmi unavený a už má to nejlepší za sebou. Takže Fabia za tyhle peníze ano, ostatní dvě auta můžete spálit.
Za zapůjčení vozidel k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO.
Milan Jirouš