MINI Countryman s paketem JCW je hračka pro velké kluky, kteří se nebojí zlobit

Mini už dávno nejsou jen kompaktní autíčka, která dělají ozdobu ženským kabelkám. A Countryman je toho důkazem. Se sportovním paketem John Cooper Works se z něj stalo turbožihadlo, které nepošlete ze silnice, ani kdybyste se sebevíc snažili.
mini_uvodka-1100x618.jpgCelá galerie 42 Zdroj: Sabina Sarkisovová

Mini Countryman se veřejnosti představil v roce 2010 a od té doby změnil trochu pohled na tuhle britskou značku (tedy nyní pod vlastnictví BMW).  Countryman je totiž typickým představitelem SUV, co se týká rozměrů a díky němu se automobilka zařadila mezi velké hráče na trhu. Díky bohu designéři nepřistoupili k razantní změně designu, takže si tenhle největší model značky uchoval své ikonické prvky jako jsou kulaté (našišatělé) světlomety včetně několikahranné mřížky chladiče. Ale naopak nabídl světu jedinečné spojení velikosti, výkonnosti a neotřelého stylu, což ocení hlavně české silnice. Co dělá Countrymana s paketem JCW tak jedinečným?

Fešnost je jeho hlavním znakem

Už při přebírání automobilu jsem měla husí kůži. Jdete si pro Mini, dostanete Maxi, bez nadsázky.  Šířka přes dva metry, výška 1,6 metru a délka 4,5 metru jsou prostě zábavné už na první pohled. A stejně tak je vizuálně jedinečným, díky svému paketu John Cooper Works, který má samozřejmě hlavní slovo úplně někde jinde než ve vzhledu, ale ani tady se na něj nezapomíná. Motorsportovní zevnějšek z něho dýchá na každém centimetru – ať už na tmavé mřížce chladiče s šachovnicovým motivem, otvorech na nasávání vzduchu nebo na kapotě, kde černou barvu zdobí dva červené pruhy běžící směrem k přednímu sklu. Ostatně ona červená vesele prostupuje celistvou černou karoserií přes střechu, zadní sloupek, až k zadním difuzorům. Prostě ten žihadelní pocit je k nezaplacení.

Při pohledu ze strany mám zase pocit, že tohle mariovské auto rozšvihá každý centimetr silnice, po kterém pojede. Dvacetipalcová! (skoro se to bojím vyslovit) kola, kterým prosvítají červené brzdové třmeny a C sloupek, na kterém se hrdě tkví logo JCW na červeném pozadí. Je radost vidět onu odvahu, se kterou byl Countryman designován. Žádná nuda, žádná šeď, jen pořádný motoristický zážitek.

Který se odráží i na pohledu zezadu, kde prim hraje dvojice dvojitých výfuků včetně světlometů, u nich si můžete navolit až 3 typy různých designů – prostě si můžete naprogramovat, jak chcete, abyste vzadu svítili. To je strašně roztomilý (a to v nejlepším smyslu slova, a ne v tom infantilním).

3, 2, 1… hrajem!

A jestli jsem byla odvázaná už z toho venkovního prostoru, ten vnitřní je pro mě neuvěřitelný. Při usednutí za volant jsem si totiž připadala jako v nějakém herním domě, kdy si sednete do speciálního křesla, vezmete do rukou ovladač a jdete utéct do jiného světa, abyste si tam oddechli od nástrah reality, která číhá venku. Absence digitální přístrojovky (je zde pouze head-up displej) mi vůbec nevadí. Spíš se zaměřuji naskvostný design volantu, který je ve spodní části vyzdobený jakousi páskou (moc pěkný prvek). Vše je doplněno oným typicky kulatým displejem ve středu auta, který je obklopený výdechy klimatizace. Barevně laděno do černo-červeného schématu, který je svým způsobem uklidňující, ale zároveň nabuzující. Ostatně palubní deska pokryta v podstatě pletenou textilií, za jejímž pozadím dochází ke světelnému podsvícení, je toho zářným příkladem, který mi vzal dech. Samozřejmostí jsou netradiční tlačítka, což nejsou tlačítka, ale v podstatě páčky na start, řazení a přepínání jízdních režimů. Při jejich používání jsem si připadala jako Tom Cruise v Top Gunu, prostě zažehnout motory zde nabývá úplně jiného významu.

Chvály je málo

Vrátím-li se k displeji, chtěla bych pochválit hlavně vykreslení kamer a zábavnost onoho celého ovládání včetně přepínání mezi jednotlivými jízdními režimy, což Mini pojalo velmi originálně a vlastně vám nabízí nikoliv změnu režimů, ale změnu „zážitků“. V okamžiku přepnutí se mění jak design, ale i nastavení celého vozu. Ať už jde o Eco zelenou, standardní nastavení jízdních vlastností a podvozku s názvem Core, nebo Go-kart mód, který vám nabídne dynamické svezení se speciální  zvukovou kulisou.  Středový displej je prostě jakási herní konzole s neomezeným množstvím herních módů, kterého nebudete mít nikdy dost a to dělá Countryman vážně zábavným. Jen jednu lehkou rýpavou – někdy se stávalo, že systém pomalu nabíhal a přepínal mezi režimy a celkový chod byl lehce zpomalený…

Nezapomnělo se ani na dostatek odkládacích prostorů, kde největší radost dělá ten uzavíratelný ve středu – je dostatečně velký, pomocí textilního ucha se rychle a příjemně otevře  a je i hezky nastylovaný. Chvála, chvála, chvála…

V interiéru si ještě zaslouží pochvalu jak ona sportovnost a pohodlnost sedael v první řadě, tak onen vzhled, který je opětovně vyveden v černo-červeném ladění. Spokojení byli v mém případě i cestující v zadních řadách, kde je místa na nohy dost, i když jste vyššího vzrůstu, jen vám možná bude pod zadkem chybět pár centimetrů, protože ony sedáky by si zasloužili lehčího prodloužení.

V případě cestování se zavazadly to u Countrymana taky nebyl problém, neboť 450 litrů prostoru nabídlo dostatek místa pro vše nutné.

Jede to jak zběsilý

Ta největší radost se ale nacházela pod kapotou – zážehový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s 300koňovou silou, která se ovládala sedmistupňovým automatem a tomu všemu dělal podporu pohon všech čtyř kol. Z 0 na 100 km/h to tahle hračka dokázala vymáčknout za 5,4 sekundy a její jízdní vlastnosti byly až neuvěřitelně hravé. Každý jízdní mód nabízel jiné, v podstatě zábavné, řidičské zážitky. V závodním režimu Go-kart bylo asi řízení nejpřesnější, v kombinaci s oním sportovně naladěným podvozkem se auto zdálo nejagilnější a tím pádem nejzábavnější. Mělo neuvěřitelnou chuť jít dopředu, zatáčky brát jako zábavnou formu řidičského naplnění, a ještě k tomu poskytovalo vážně parádní zvuk. O skvělém zátahu a síle vlastně mluvit ani nemusím. To, že drželo jako přikované přisuzujeme nejen dobře naladěnému podvozku, ale také přibitým 20palcovým kolům.

Jemnější jízdní režimy přinášely vlastně takový klasický pocit z jízdy, kdy podvozek někdy vrátil ráz ze silnice směrem k řidiči a řízení bylo trošku tužší.

Mini je hlavně o stylu a jakési inklinaci k dané značce. Nejzábavnější je v ostrém režimu, kdy máte pocit, jako kdybyste hráli videohru a v tomto režimu by mělo začínat i končit. Countryman je v oné JCW specce prostě ideální pro hračičky. V testované příplatkové verzi pro movitější hračičky je k mání 1.487.880 Kč

25.8.2024 7:05| autor: Sabna Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist