Městská policie a pokutování jízdy na červenou

Médii prošla nedávno informace o tom, že Městská policie nesmí dle ombudsmana pokutovat za jízdu na červenou. Jak je to doopravdy?

Se zcela upřímně šokovaným výrazem jsem vyslechl zprávu o tom, že ombudsman vyjádřil právní názor na to, že Městská policie nesmí v  blokovém řízení projednávat přestupky v podobě jízdy na červenou. Šokovaným ne proto, že to ombudsman uvedl (to proto, že jsem jeho názor považoval za naprostou samozřejmost a divil se, proč se tak samozřejmou věcí vůbec zabývá), ale naopak proto, že by mne ani ve snu nenapadlo, že by Městská policie dokázala jít tak daleko a doslova z ničeho vydolovat novou pravomoc.

Seznam přestupků, které MP smí blokově projednávat, je naprosto jednoznačný a ani v Právní poradně se nikdy nemihnul dotaz, který by na to narážel. Vysvětlením mi bylo zejména to, že to samozřejmě MP nesmí, takže proč by se na to někdo ptal, když se to neděje. O to větší překvapení pro mne bylo, když se o tom začalo mluvit.​A nyní k právní úpravě. Podle ust. §86 zákona o přestupcích smí MP projednávat v blokovém řízení následující přestupky proti bezpečnosti a  plynulosti provozu na pozemních komunikacích spáchané:“
– nedovoleným stáním nebo zastavením vozidla na pozemní komunikaci,
– vjezdem do míst, kde je to místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích zakázáno,
– porušením pravidel o překročení nejvyšší dovolené rychlosti,
– porušením pravidel jízdy na zvířatech, vedení a hnaní zvířat na pozemní komunikaci,
– pohybem chodce na pozemní komunikaci odporujícím pravidlům provozu na pozemních komunikacích,
– nedovoleným způsobem použití lyží, kolečkových bruslí a podobných prostředků na chodníku a nedovoleným vedením jízdního kola nebo jízdou na něm v rozporu s pravidly provozu na pozemních komunikacích a porušení pravidel provozu na pozemních komunikacích ostatními řidiči nemotorových vozidel…“MP svůj právně nihilistický výklad opírá o to, že nezastavení na červený signál „Stůj“ je „vjezdem do míst, kde je to místní nebo přechodnou úpravou na pozemních komunikacích zakázáno“, což je zcela nepodložený výklad. Ať MP ukáže v zákoně ustanovení, podle kterého červený signál „Stůj“ je někde označen jako zákaz vjezdu. Červený signál „Stůj“ nezakazuje vjezd, ale přikazuje zastavit. §70 odst. 2, písm. a) zákona č. 361/2000 Sb. to říká výslovně. Je to tedy povinnost zastavit a nikoli nevjíždět, což je každé něco zcela jiného.

Takové ohýbání zákonů je neuvěřitelné, naprosto neomluvitelné a jen ukazuje na naprostou právní neúctu MP k zákonům (jako kdyby to u MP bylo překvapením). Aby toho nebylo dost, Ministerstvo dopravy a spojů s  takovým výkladem souhlasí (to také bohužel nepřekvapí, když v minulosti např. krylo protiprávní postup MP v Praze na počátku roku 2009, kdy MP v  Praze měřila a pokutovala za rychlost, ačkoliv pro to neměla odpovídající značku ve vyhlášce 30/2001 Sb.). Jak chce MP nebo MDS při  takovém přístupu k právním předpisům vůbec doufat, že by v jejich činnost mohla kvůli takovému ohýbání zákonů existovat důvěra? Větší neúctu k principům právního státu lze sotva nalézt.


A je zcela nepodstatné a úplně irelevantní, jak je jízda na červenou nebezpečná. Jak se nám strážníci snažili v médiích namluvit, „je to přece nebezpečné, tak to budeme pokutovat, ne?“ Jistěže, pánové a dámy od MP, vražda je také nebezpečná, tak snad že byste to rovnou soudili, zákon nezákon, ne?

I kdyby to bylo stokrát nebezpečné (a já osobně považuji, aby nebylo pochyb, jízdu na červenou za jeden z nejnebezpečnějších přestupků), tak když jim zákon tu kompetenci nedává, tak ji prostě nemají. Tečka!Závěrem – v médiích sice prošla informace, že se teď budou pokuty a body vracet, ale řidiči, co to zaplatili, by se neměli moc kojit falešnými nadějemi. Jestliže to ti lidé v blokovém řízení projednali a zaplatili pokutu, tak už s tím nic neudělají. K soudům se to totiž nemá jak dostat. Jediná šance, jak to otevřít, je přes přezkumné řízení, ale na to není nárok, i když je určitý postup v rozporu se zákonem (nevýhoda blokového řízení, ale když někdo prostě zaplatí pokutu na místě a teprv pak se stará a teprv pak zjišťuje, že je vybodovaný, tak to už je pozdě – standardní chyba, že lidé platí pokuty na místě, protože se nechají vystrašit tím, že to bude dražší).

Pokud se tedy nadřízené orgány neztotožní s tím, že takový postup byl opravdu nezákonný (a to nemusí), nikdo žádnou pokutu nebo body zpátky nedostane, protože na přezkumné řízení není právní nárok. A i kdyby si řidiči 100x mysleli, že mají pravdu, po zaplacení pokuty v blokovém řízení je na takové úvahy často pozdě. Inu, základní chyba, že lidé platí pokuty na místě, aniž by věděli, kolik je za to bodů a jak vypadá jejich bodové konto.

6.6.2011 7:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist