autoweb.cz > Mercedes-Benz > Mercedes-Benz Třídy V > Mercedes třídy V (2014): spíše než osobní dodávka je z něj velkoprostorový luxusní vůz
Mercedes třídy V (2014): spíše než osobní dodávka je z něj velkoprostorový luxusní vůz
Koncern Daimler dnes večer přímo pod nosem konkurenční značky BMW v Mnichově představil novou generaci Mercedesu třídy V. Pokud nás sledujete pravidelně, velkým překvapením pro vás tato událost asi nebude. O chystaném velkém MPV jsme vás už informovali několikrát a samotná automobilka ve snaze přilákat pozornost k přeci jen poněkud užitkovějšímu modelu vypustila už loni v říjnu detailní fotografie interiéru.
Už z nich bylo zřejmé, že tentokrát si třícípá hvězda dala záležet a místo dodávky představila cosi, co může směle konkurovat nejluxusnějším limuzínám Mercedesu. Důvodem je dost možná fakt, že třída V (s interním kódovým označením W447) má nahradit nejen své předchůdce, ale podle zákulisních drbů také ne příliš úspěšný crossover třídy R.
Co tedy nové „véčko“ nabízí? Předně asi poměrně sympatický design navazující předními světly, maskou či nárazníkem na nedávno uvedené třídy C a S. Nejsou to však pouze tvary, ale už zvnějšku také technologie, kterými by měla třída V zaujmout – tak třeba kde jinde najdete u „dodávky“ hlavní světlomety sestavené výlučně z LED?
Přístup do kabiny zajišťuje pár standardních a pár posuvných (na přání elektricky ovládaných) bočních dveří, což dnes už asi nepřekvapí, zajímavě je však vyřešeno vzhůru výklopné zadní víko. Do zavazadelníku se dostanete nejen pátými dveřmi (rovněž na elektriku), ale posádka může využít také samostatně otevírané zadní okno, jak je zvykem u některých kombíků. Abyste tašky či jiná zavazadla nemuseli házet z relativně větší výšky do kufru a riskovat zničení či poškození jejích obsahu, dvojitá podlaha kufru je polohovatelná a unese 50 kg.
Mercedes navzdory tomu, že bude třída V přirovnávána k velkému osobnímu vozu, nezapomíná ani na velikost prostoru a možnost objednat si víc než jen jedno MPV o standardizovaném rozměru. Kompletní čísla zatím nemáme, víme ale, že auto bude k mání s jedním ze dvou rozvorů (3200 a 3430 mm) a tří délek od 4895 do 5370 milimetrů.
Možná ještě lépe než exteriér vypadá kabina novinky. Kupříkladu palubní deska hodně připomíná jednoduše a elegantně navržené pracoviště řidiče v aktuální třídě C a to včetně multimediálního systému Comand s připojením na internet i sdruženého ovladače s touchpadem označovaného jako Direct Select. Aby toho náhodou nebylo málo, k vozu bude možné přiobjednat hlasové ovládání či špičkové audio Burmester se šestnácti reproduktory a jedním subwooferem.
Aby posádka třídy V netrpěla jako v přetopeném pojízdném skleníku, samozřejmostí budou zatmavěná okna a v lépe vybavených variantách bude možné nechat předchladit kabinu vylepšenou verzí klimatizace nazvané Thermotronic (s trojicí režimů Focus, Medium a Diffuse) jednoduchým zmáčknutím tlačítka na klíči, přičemž senzory i v dálkovém režimu nastaví teplotu individuálně pro pravou i levou stranu v závislosti na poloze slunce.
V interiéru nového Mercedesu bude možné nechat si nakonfigurovat rozmístění sedadel a to buď kompletně samostatných ve všech řadách v konfiguraci 2+2+2 anebo v kombinaci s lavicemi pro tři cestující. Pokud někdo bude mít chuť ve svém voze přespávat, ani to podle Daimleru není problém. Třísedadlovou lavici lze sklopit, vybavit komfortní matrací a využit jako lůžko. Variabilitu vnitřního prostoru pak podtrhuje kolejnicový systém umožňující šoupat sedadly dopředu i dozadu anebo si dovnitř objednat větší stůl.
Pohon předních kol třídy V zajišťuje notoricky známý čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,1 litru dostupný napříč různými modelovými řadami Mercedesu. V provedení V 200 CDI nabídne 136 koní a nejvyšší točivý moment 330 newtonmetrů, zatímco výkonnější V 220 CDI zmobilizuje 163 koní a vyprodukuje 380 Nm. Bližší podrobnosti neznáme, automobilka však slibuje průměrnou spotřebu je 5,7 litru na 100 kilometrů.
Nejsilnější motorizaci (nahrazující dřívější třílitrový naftový šestiválec) dostane model V 250 BlueTec naladěný na 190 koní a 440 newtonmetrů. Ani zde nemůžeme sloužit časem akcelerace na stovku anebo nejvyšší rychlostí, každopádně průměrná spotřeba činí podle normy NEDC jen 6,0 l/100 km. Tato hodnota přitom vychází v kombinaci se sedmistupňovou automatickou doplněnou o pádla sekvenčního řazení pod volantem, která je pro V 250 standardní výbavou.
Pro zbylé dvě varianty V 200 a V 220 je automatika sice za příplatek, její atraktivitu se však snaží Mercedes zvýšit systémem Agility Select. Kromě toho, že nabízí různé režimy nastavení odezvy motoru, plynového pedálu či převodovky, jako bonus nabízí navíc 14 koní a 40 newtonmetrů. Jinak řečeno, mimo módu „Eco“ máte třeba v modelu V 250 ve skutečnosti 204 koní a až 480 newtonmetů.
Jak se asi dalo čekat, také Mercedes V dostane za příplatek či v sérii nepřeberné množství bezpečnostních asistenčních systémů známých z třídy E nebo S. Bez dalšího doplácení máte ve voze třeba senzory hlídající reakce MPV na boční vítr či kontrolu únavy řidiče. Véčko ale může hlídat prostor kolem sebe pomocí kamer zabírajících 360 stupňový úhel, samostatně parkovat a díky radarům třeba udržovat rychlost, odhalovat překážky či autonomně brzdit.
Ceny pro vás ještě nemáme, na ty je poněkud brzy, víme ale, že Mercedes podobně jako u předchozích nových modelů rozjede prodej limitovanou sérií Edition 1. Podle očekávání jde o nejvyšší specifikaci V 250 BlueTec s automatem, tužším odpružením spolupracujícím s adaptivními tlumiči, devatenáctipalcovými koly či koženým čalouněním Nappa.
Výroba nového Mercedesu V bude probíhat ve španělské továrně Vitoria a první auta se rozjedou za svými majiteli už v březnu.