autoweb.cz > Mercedes-Benz > Mercedes SLS možná pomůže na svět BMW M1
Mercedes SLS možná pomůže na svět BMW M1
Albert Biermann je šéfem vývoje u BMW M GmbH, oddělení, které staví ty nejrychlejší vozy mnichovského výrobce. Jeho lidé mají na svědomí mnoho skvělých sedanů, kombi i kupé, ale skutečný supersport nesl znáček Motorsportu BMW jen jednou. Výroba M1 skončila před třiceti lety. O duchovním nástupci se spekuluje už dlouho a BMW bylo vždy krajně zdrženlivé, jenže úspěch Mercedesu SLS opět rozvířil debatu uvnitř samotné automobilky. Inženýři divize M v čele s Biermannem jsou velkými zastánci plánu.
Stejně jako před několika dny v rozhovoru pro Autoblog, také tentokrát byl Biermann nečekaně sdílný. „Z pohledu konstrukce auta máme potřebné schopnosti a spoustu nadšení pro věc,“ řekl kolegům z britského Autocaru. „Diskutovali jsme o tom mnohokrát, bohužel jsme nikdy nenašli vhodný obchodní model. A vše, co děláme, musí vydělávat peníze.“ Poslední věta jako by vypadla ze staršího interview.Divize M bohužel tlak na udržení vysokých marží pociťuje obzvlášť silně. Její produkty tu vždy byly alespoň částečně kvůli image, mnohdy právě na úkor zisků. Jenže v době krize si v Mnichově nemohou dovolit ztrátové produkty, BMW investuje obrovské sumy do vývoje nových technologií, takže potřebuje vydělávat.
Úspěch Mercedesu SLS, historicky prvního samostatného modelu AMG, by mohl být pro BMW správným příkladem zajímavého, nepraktického, a přesto dokonale úspěšného auta. Nejde jen o prodeje. Mercedes využije základy SLS pro příští generaci SL, čímž rozloží náklady na vývoj drahého hliníkového šasi mezi daleko větší počet aut. Dokáže BMW vymyslet něco podobného?Neméně důležitou otázkou zůstává, jak by takový stroj mohl vypadat. Vyloučeno není nic, optimisté vzpomenou na koncept M1 Hommage z roku 2008 a krz něj na původní BMW M1 z konce sedmdesátých let. K dvoumístnému supersportu s motorem uprostřed by se samozřejmě špatně vymýšlely příbuzné levnější modely – v tom smyslu měl Mercedes s AMG mnohem snazší práci. BMW nic nebrání postavit rovněž auto s motorem vpředu. Jenže vzpomínka na M1 je jistě lákavá pro všechny mimo účetní oddělení.Původní stroj (titulní foto) chystalo pro Němce Lamborghini podle Giugiarova návrhu. Italský výrobce však měl svých starostí dost a BMW projekt převzalo ještě v roce 1978 pod vlastní křídla. K úspěšnému konci ho dotáhli inženýři BMW Motorsport GmbH (dnes BMW M GmbH), zodpovědní do té doby za tovární závodní aktivity mnichovské automobilky. Nebylo to tak těžké, u Lamborghini stihli postavit sedm prototypů a v motorovém prostoru seděl od začátku čistokrevný mnichovský šestiválec. Atmosférický tříapůllitr se závodními kořeny měl 277 koňských sil. Vzniklo jen 456 aut, ale pro image BMW udělaly víc než statisíce jiných. Motor se později objevil také pod kapotou BMW M635CSi a první M5 – něco podobného potřebuje automobilka dokázat i tentokrát, jen ve větším měřítku.Dál pokračoval rozhovor podobně jako minule. Biermann zopakoval, že divize M tlačí na vedení BMW ve věci roadsteru Z4 M. Neodmítl ani myšlenku alternativních pohonných ústrojí: „Prodáváme emoce a radost s technikou, která je v té které době všeobecně přijatelná. Jestli to má být spalovací motor nebo elektromotor, nás nezajímá.“
Výměna atmosférických motorů za menší jednotky s turbem je skvělým příkladem. Podle Biermanna bude pokračovat, BMW se prý s přeplňováním rychle učí zacházet a zlepšuje odezvu motorů. Dalším krokem mohou být diesely. Biermann však zdůraznil, že plnohodnotná M5 na naftu vyjede nejdřív až bude k dispozici vhodná technika, schopná zajistit stejnou odezvu jako nejlepší benzínové motory.
Martin Plaštiak