autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Mercedes-Benz třídy E (1995 – 2003)
Mercedes-Benz třídy E (1995 – 2003)
RADOSTI
Prostor pro posádku i zavazadla, komfort odpružení, image značky, existuje i s pohonem všech kol 4Matic.
STAROSTI
Slabší antikorozní ochrana, vibrace vznětových pětiválců, omezená trakce vozů s pohonem zadních kol.
Mercedes třídy E byl představen ve své druhé generaci v roce 1995 (první generace vycházela z modelu 124). Automobil dostal typové označení W210 v případě sedanu, S210 v případě kombi. Po hranaté „stodvacetčtyřce“ bylo zaoblené „éčko“ doslova revolucí.
Mercedes-Benz E-Class velká fotogalerie
Do povědomí motoristů se automobil zapsal nejen přezdívkou „masařka“, ale i velkou oblibou mezi taxikáři. Proto je první starostí zájemce o ojetinu, aby se vyhnul právě autu, které jezdilo jako taxík. Avšak ani tak nelze počítat s nějakým malým kilometrovým proběhem. Na druhou stranu, dobře udržované „éčko“ zvládne pořádné porce.
Dnes motoristy láká nejen image značky a prostornost třídy E, ale i příznivá cena. Nejstarší automobily se totiž prodávají přibližně za 50 000 Kč. To není moc. Pokud je vůz v opravdu dobrém stavu, dlouho nového majitele nehledá a to ani pokud stojí více.Velkou předností modelu je mimořádná prostornost. V pohodlných sedadlech se můžete spokojeně rozvalit, protože místa je dost ve všech směrech. To platí i pro cestující na zadních sedačkách. Na druhou stranu samotné tvarování sedadel není nijak výjimečné.
Palubní deska nevypadá zle, ale ani nenadchne – povrchová úprava plastů by mohla být lepší. Spínací skříňku najdete na obvyklém místě, na místo běžného klíče je ale použit elektronický. Ten většinou pracuje spolehlivě, může se ale stát, že se v něm ulomí kontakt a pak přestane fungovat. Takový klíč lze opravit, nebo zakoupit jiný, který se pak musí s vozem spárovat.
Ale nepředbíhejme, na nejčastější závady přijde řada později. Jak zde již padlo, na trhu je sedan a také kombi. První jmenovaná karosářská verze nabídne zavazadelník o objemu 520 litrů, což jistě většině motoristů stačí. Nakonec ani přístup k přepravovaným věcem není špatný. S kombíkem se to ale srovnávat nedá. Ten navíc přepraví zavazadla o objemu 600 litrů v základním uspořádání. Sklopením zadních sedadel zavazadelník rozšíříte až na 1975 litrů.Jízda s vozem potěší příznivce komfortního odpružení, jimž nevadí větší náklon karoserie v zatáčkách. Přesto je držení jízdní stopy slušné. Na nějaké divočení ale E třída není. Vyznavači sportovní jízdy budou spokojeni u konkurenčního BMW, kde jim model řady 5 nabídne více. Mercedes je spíš koráb silnic vhodný pro důstojné cestování bez špetky adrenalinu.
Tedy až na zimní měsíce, kdy může nastat problém s adhezí u modelů s pohonem zadních kol. Ne každý řidič bude nadšený z řízení, které neposkytuje dobrou zpětnou vazbu. Řazení a brzdám ale nelze nic vyčítat.
Motorů se pod kapotu druhé generace „éčka“ dostala celá řada. Pyšní se přitom spolehlivostí, tedy pokud mají patřičnou údržbu. Dle očekávání dáte méně za vozidla vybavená zážehovým agregátem. Jejich provoz je finančně náročnější a tak se jich majitelé zbavují o poznání hůř než je tomu v případě úsporných dieselů.Avšak než se pro některý z nich rozhodnete, zamyslete se nad výkonem. Atmosférické pohonné jednotky nejsou zrovna ideální volbou, lépe je na tom pouze šestiválcový třílitr disponující výkonem 100 kW. Turbodiesely nabídnou jak nízkou spotřebu, tak dostatek výkonu a proto se těší velké pozornosti.
I zde ale najdete rozdíly. Například se silným řadovým pětiválcem 2.7 CDI/120 či 125 kW můžete jezdit se spotřebou okolo šesti litrů na sto kilometrů. To je velice příjemné, ale musíte se smířit s přenosem drobných vibrací do interiéru. Proto je lepší volbou moderní řadový šestiválec 3.2 CDI/145 kW nebo řadový čtyřválec 2.2 CDI/105 kW.
U vznětových pohonných jednotek si dejte pozor na stav vysokotlakého čerpadla. Nejeden vůz jej potřebuje přetěsnit. Jeho kondici prozradí starty za tepla. Pokud zahřátý motor nechce naskočit, na vině bude s největší pravděpodobností právě čerpadlo.
„U studených agregátů jsou příčinou špatných startů v drtivé většině případů vadné žhavicí svíčky,“ vysvětluje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. Svíčky mnohdy odcházejí už po třech letech a jejich výměna nebývá zrovna procházka růžovou zahradou.„Častěji se můžete setkat s vůlemi v ramenech přední nápravy. Výjimkou není ani únik motorového či převodového oleje. Zejména u automatické převodovky stav oleje dobře hlídejte,“ nabádá Vápeník. Před koupí nezapomeňte zkontrolovat také těsnost diferenciálu. Po pořízení vozidla doporučujeme olej v něm vyměnit. Dejte však pozor na správnou volbu oleje! V některých značkových servisech nejsou schopni nebo možná ochotni v tomto směru poradit a tak musí motorista více pátrat.
„U dieselů se můžete setkat také s vadnou váhou vzduchu, vyloučit nelze ani potíže se vstřikovači. Dobře prověřte vnější osvětlení vozu. U starších aut se objevuje slepnutí světlometů. Občas se vyskytují také poruchy dobíjení nebo problémy s parkovací brzdou,“ varuje zástupce Auto Diskont.
Nepříjemná je koroze. Ta napadá nejen výfuk, ale i karoserii. Nejčastěji se tak děje v oblasti lemů zadních blatníků a také na předních blatnících, v místech, kde se dotýkají nárazníku. Mnoho vozidel má zevnitř značně zkorodované dveře.
Ve zpětném zrcátku
1995 – představení sedanu pod kódovým označením W210 se zážehovými řadovými čtyřválci 2.0 16V/100 kW (E200), 2.3 16V/110 kW (E230), řadovým šestiválcem, 3.2 24V/162 kW (E320), atmosférickými diesely: řadovým čtyřválcem 2.2 D/70 kW (E200 D), řadovým pětiválcem 2.5 D/83 kW (E250 D) a řadovým šestiválcem 3.0 D/100 kW (E300 D).
1996 – představení kombi pod označením S210, uvedení verze s pohonem všech kol 4Matic, uvedeny sportovně laděné modely AMG s řadovým šestiválcem 3.6 24V/200 kW (E36 AMG) a osmiválcem 5.0 V8/255 kW (E50 AMG), nové motory: řadový šestiválec 2.8 24V/142 a 150 kW (E280) osmiválec 4.2 V8/205 kW (E420), atmosférický řadový čtyřválcový diesel 2.0 D/65 kW (E200 D), jednotka 2.2 D (E220 D) nově také o výkonu 55 kW, uvedeny také turbodieselové řadové šestiválce 2.9 TD/95 kW (E290 TD) a 3.0 TD/130 kW (E300 TD).
1997 – zaveden přeplňovaný řadový čtyřválec 2.0 K/137 kW (E200 K), nové řadové šestiválce 2.4 18V/125 kW (E240), 3.2 18V/165 kW (E320), osmiválec upraven na 4.3 V8 výkon zůstává 205 kW, ale značení se mění na E430, motor V8 pro silnější verzi AMG nyní o objemu 5,5 litru a výkonu 260 kW (E55 AMG), nový turbodieselový řadový pětiválec 2.5 TD/110 kW (E250 TD).
1998 – uvedeny moderní turbodiesely se vstřikováním common rail: řadový čtyřválec 2.2 CDI/75 kW (E200 CDI) a 92 kW (E220 CDI).
1999 – facelift, nové turbodiesely se vstřikováním common rail: řadové čtyřválce 2.2 CDI/85 kW (E200 CDI) a 2.2 CDI/105 kW (E220 CDI), řadový pětiválce 2.7 CDI/120 a 125 kW (E270 CDI) a řadový šestiválce 3.2 CDI/145 kW (E320 CDI).
2000 – obměna základní motorizace, agregát 2.0 16V/100 kW nahrazen přeplňovaným řadovým čtyřválcem 2.0 K/120 kW (E200 K), nově řadový šestiválec 2.6 18V/125 kW (E240) místo dosud montovaného 2.4 18V/125 kW.
2001 – nejsilnější provedení E55 AMG nyní také s pohonem všech kol 4Matic.
2002 – ukončení výroby sedanu a nahrazení třetí generací pod kódovým označením W211.
2003 – ukončení výroby kombi a nahrazení modelem nové generace W211.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP druhá generace třídy E nikdy neprošla.
Milan Jirouš