autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Mercedes-Benz třídy A (1997 – 2004)
Mercedes-Benz třídy A (1997 – 2004)
RADOSTI
Úsporné turbodiesely CDI, dobrý výhled z vozu, výborné brzdy, vzdušný interiér.
STAROSTI
Vyšší ceny některých dílů, velice drahý značkový servis, vyšší ceny ojetin, levněji působící plasty v interiéru, hlučnější turbodiesely.
Mercedes uvedl model A do prodeje na podzim 1997. Krátce po zahájení výroby, ale byla produkce vozů zastavena. Švédským novinářům se totiž podařilo při losím testu novinku s hvězdou ve znaku převrátit. Automobilka musela udělat celou řadu úprav, než výrobu obnovila. Změny se dotkly odpružení, jež znatelně přitvrdilo, „áčko“ dostalo širší kola s nižším profilovým číslem a základní výbava byla rozšířena o nevypínatelný elektronický stabilizační systém ESP.
Tím ale divoké mládí modelu A nekončí. Již v roce 1999 totiž prošel vůz faceliftem a došlo také k navýšení výkonů u vznětových pohonných jednotek. Rok 2001 přinesl prodlouženou verzi Mercedesu A s označením L, tedy Long. Ta má o 170 mm delší rozvor. Tento model tedy nabídne více prostoru pro posádku a proti kratší verzi se i lépe chová za jízdy.
Následující rok dorazilo na trh nejsilnější provedení „áčka“, A210 Evolution s motorem o objemu 2,1 litru a výkonem 103 kW. První řada Mercedesu A se vyráběla do roku 2004, kdy byla nahrazena druhou generací.
Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz v roce 1999 a za bezpečnost posádky při nárazu si vysloužil čtyři hvězdičky z pěti možných. Vozidlo se podrobilo zkoušce dvakrát. V prvním testu se totiž při simulaci bočního nárazu otevřely přední i zadní dveře pro posádku. Výrobce udělal úpravu, která tento problém odstranila. Upravené automobily mají VIN WDB 168 J210000 a následující.
Výsledky bariérové zkoušky kladně ovlivnila konstrukce zavěšení agregátů. Motor a převodovka jsou uzpůsobeny tak, že se při čelním nárazu zasunou dolů pod podlahu. Pohonná jednotka tedy neproniká do prostoru pro posádku. To ocenili i technici Euro NCAP, přesto ale ve své zprávě uvedli, že cestující vyšších postav mohou být zraněni v oblasti kolen.
Pozice na trhu
„Áčko“ není žádný trhač prodejních rekordů. Jelikož jde o vozidlo prémiové značky, je jeho cena vyšší. Mnoho motoristů proto raději hledá jinde.
Nejlevnější vozy se nabízejí přibližně za 60 000 korun. Za faceliftovaný model zaplatíte zhruba o 15 000 Kč více. Provedení Long se dá běžně pořídit od 140 000 Kč.
Zpracování
Zatímco zdařilý tvar palubní desky potěší, ne každému se musí líbit materiál, z něhož je vyrobena. Šedý tvrdý plast zkrátka nepatří k nejpohlednějším. Mnoho ojetin trápí povrzávání v interiéru při přejezdu nerovností, což není příjemné.
Sedadla nabídnou slušné pohodlí, avšak postrádají boční vedení těla. Prostor pro posádku je vzhledem k vnějším rozměrům velice slušný, přesto zde najde pohodlí pouze čtveřice pasažérů. Užší karoserie totiž znamená, že by se trojice cestujících na zadních sedadlech už hodně tísnila. Pochvalu zaslouží dobře přístupný zavazadelník o objemu 390 litrů.
Mercedes Benz třídy A fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Jízda
Tužší podvozek je vzhledem k vyšší karoserii nutností. Přesto znatelný náklon vozu v zatáčkách řidiče podvědomě přibrzďuje. Jízdní vlastnosti „áčka“ jsou jen průměrné. Velice kladně ale hodnotíme brzdy – mají rychlý nástup a neslábnou. Pochvalu si zaslouží také manuální řazení vynikající přesností.
Motorizace
Kromě přeplňovaného vznětového agregátu o výkonu 44 kW mají všechny motory dostatek sil. Často narazíte především na zážehové jednotky o objemech 1,4 (model A140) a 1,6 litru (model A160), ale ani výkonnější turbodiesely nepředstavují špatnou volbu (číslo za označením modelu vždy značí objem motoru, v případě dieselů s přídomkem CDI).
Například motor 1.7 CDI/66 kW potěší pružností i nízkou spotřebou, která se v průměru pohybuje těsně okolo pěti litrů nafty na sto kilometrů jízdy. Obecně jsou však diesely trochu hlučnější a mají poměrně hrubé studené starty. Po zahřátí se jejich projev zlepší. Slabinu vznětových motorů představují vstřikovače common railu a do úprav v roce 1999 také vyšší spotřeba oleje.
Zážehové motory: 1.4/60 kW, 1.6/75 kW, 1.9/92 kW, 2.1 16V/103 kW.
Vznětové motory: 1.7 CDI/44 a 55 kW, 1.7 CDI/66 a 70 kW.
NEJ motory
Dobrá volba: A160
Zážehovou šestnáctistovku pracující s výkonem 75 kW můžeme směle doporučit. Agregát dobře táhne z nízkých otáček, má dostatek sil i pro případ plného vytížení vozu a v kombinovaném provozu se spokojí se spotřebou 7,5 litru na 100 kilometrů jízdy.
Dobrá volba: A170 CDI/70 kW
Příznivci vznětových motorů by se měli poohlédnout po turbodieselu 1.7 CDI/70 kW, který se nabízel od roku 1999. Potěší výbornou pružností, výkonem a průměrnou spotřebou pouhých 5,5 litru na 100 km. Ani jeho slabší verze o výkonu 66 kW není špatná, ale jak zde již padlo, u ní si dejte pozor na zvýšenou spotřebu oleje.
Nevhodný: A170 CDI/44 kW
Nejslabší turbodiesel 1.7 CDI/44 kW, slušně poslouží při jízdě po městě. Mimo něj se citelně projeví značný výkonový handicap. Také tento agregát se může potýkat se zvýšenou spotřebou oleje.
Časté závady
Automobil je dobře chráněn proti korozi, ta se ale i tak na vozidle může objevit. Důvod vysvětluje Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO: „U některých vozidel si můžete všimnout počínající koroze na kapotě, což je důsledek poškození laku od odlétávajících kamínků.“ Nepříjemné je viklání sedadel, jímž mnoho Mercedesů třídy A trpí.
Turbodiesely někdy trápí vadné váhy vzduchu nebo poměrně drahé vstřikovače common railu. Doporučit lze především modely s přímo řazenou převodovkou, která je bezproblémová. Automat na tom není vyloženě špatně, ale kvalit starších automatických převodovek Mercedes nedosahuje. Avšak výrobce nabízel tři druhy převodovek. „Pozor si dejte na vozidla s poloautomatickou převodovkou, která ne vždy pracuje správně,“ radí Vaněček.
Časté jsou vůle v čepech přední nápravy nebo na stabilizátoru. Důkladnou kontrolu si zaslouží také zadní náprava, kde se rovněž objevují vůle plynoucí z opotřebení. „Prověřte také funkčnost veškeré výbavy. Občas se objeví vůz s rozbitým centrálním zamykáním nebo elektrickým ovládáním oken. Nezapomeňte ani na kontrolu klimatizace, která ne vždy pracuje,“ radí zástupce autobazaru AAA AUTO. K méně častým problémům patří vůle v řízení.
Milan Jirouš