autoweb.cz > Mercedes-Benz > mercedes-benz gls > Mercedes-Benz GLS 350 d 4MATIC (2016)
Mercedes-Benz GLS 350 d 4MATIC (2016)
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.6
Radosti
Vnitřní prostor; kvalita zpracování; sladění motoru a převodovky; terénní schopnosti
Starosti
Občas až moc veliké; základní naftový šestiválec místy nestíhá; opulentnější interiér, prosím
Pokud vám tohle auto připadá povědomé, ale podle názvu si jej nedokážete nikam zařadit, pak vězte, že se právě díváte na inovovaný Mercedes-Benz třídy GL, který po faceliftu, stejně jako ostatní modely značky, přejal novou metodu označování. Teď je z něj třída GLS, a pokud by se vám to pletlo, existuje jednoduché vodítko, jak se v tom vyznat – GL jako terénní model a S jako to největší a nejluxusnější, co můžete dostat.
Jak se nový Mercedes-Benz GLS, kromě nového názvu, po faceliftu změnil? Že by nezůstal kámen na kameni, nečekejte, ale změny tu samozřejmě jsou. Nové jsou přední světlomety s LED a typickým světelným podpisem, které vzadu doplňují světla s přepracovanou vnitřní grafikou, poněkud jiná je i maska chladiče nebo trochu hranatější nárazníky.
Interiér
Změnám neunikl ani interiér, i když tady jde také především o zásahy kosmetického rázu. Místo displeje multimédií integrovaného do středu palubní desky tu je po novém displej připomínající tablet, a to je vlastně asi tak vše. Architektura je povědomá, a přestože působí, minimálně v této černé barevné kombinaci, poněkud nudně, kvalitní zpracování ji nelze upřít. Přesto bych si ale představoval o něco opulentnější zážitek, třeba jako v Range Roveru.
Ovšem co vnitřního prostoru je Mercedes-Benz GLS doslova obrovský. O místě vpředu nemá cenu polemizovat, zadní sedačky také pohodlně pojmou i basketbalistu, a přestože do třetí řady by si asi už tak snadno nesedl, já se svými 185 cm bych si nestěžoval ani na delší cestě. Jak na nohy, tak na hlavu je tu překvapivě hodně místa, a také se sem díky chytrému sklápění prostřední řady dobře nastupuje. A pořád zbude i celkem velký kufr. V pětimístném uspořádání pak dostanete 680 litrů, které lze sklopením všech sedadel zvětšit na 2,3 kubíků. Potřebujete v životě víc?
Pohon a spotřeba
Třílitrový šestiválec je jedinou možností, pokud si pod kapotou přejete turbodiesel, což je tak trochu škoda, protože tomuhle autu by nějaký větší osmiválec slušel. Hlavně proto, že 259 koní na 2,5 tuny těžkého macka někdy opravdu nestačí. Pokud uklidníte svoji mysl, pak vlastně víc ani potřebovat nebudete, několik předjížděcích manévrů na okresce vám ale dokáže způsobit horké chvilky. Jinak pohonnému ústrojí není co vytknout, motor se projevuje kultivovaně a devítistupňová převodovka jej skvěle doplňuje.
Možná spotřebu, jenže vzhledem k velikosti auta s průměrnými 13 litry, které jsem za celý týden nastřádal, prostě musíte počítat. Když se budete hodně snažit, k deseti litrům se dostanete, naopak svižný přesun po okreskách vystřelí spotřebu klidně k patnácti litrům. Získáte ale 100litrovou nádrž, takže se nemusíte bát neustálého čerpání.
Ovladatelnost
Zprvu budete bojovat s širou velikostí auta kolem vás. Každý výjezd z podzemní garáže nebo vjezd na mycí linku vyžaduje hodně trpělivosti, ale po chvíli si na rozměry auta zvyknete. Totéž lze říct o svižnější jízdě po okreskách. Jestli očekáváte agilitu hrocha, pak nejste daleko od pravdy. Auto má velkou setrvačnost, na brzdách působí jako bourací koule utržená ze řetězu a do zatáček ho musíte dost přemlouvat.
Stačí ale netlačit tolik na pilu, trochu zvolnit, a pak vás příjemně překvapí, jak elegantně se tohle auto dokáže protahovat zatáčkami. Zapomeňte ale na brutální vymetání okresek, na to se musíte posadit do Range Roveru Sport nebo Porsche Cayenne, které ovšem mají výhodu „kompaktnějších“ rozměrů. Jen tak plout krajinou nebo svištět po dálnici dělá Mercedesu GLS stejně nejlépe. Vzduchový podvozek celkem obstojně zvládá polykat nerovnosti i na 21″ kolech, a to i ve sportovním režimu, který dodá autu stabilitu ve vyšších rychlostech. Komfortní režim vás pak bude konejšivě pohupovat, až z toho usnete v pohodlném masážním křesle. A abych nezapomněl, ještě tu jsou dvě offroadová nastavení, takže se můžete vydat i cestou necestou. Zkuste se o tom zmínit řidiči BMW X5…
Verdikt
Mercedes-Benz GLS je svým způsobem unikát. Takhle velké SUV budete na českém trhu jenom těžko shánět a jenom tento fakt mu dává celkem neotřesitelnou pozici. Jediný, kdo přichází v úvahu, je Range Rover s prodlouženým rozvorem, jenže to už se pohybujeme v poněkud jiné finanční sféře. Oproti němu možná není GLS tak opulentně přepychový a nenabídne ani naftový osmiválec, který by mu vážně moc slušel, ale v zásadě to zase tolik nevadí. Pořád můžete sáhnout po AMG, pokud budete chtít. Pokud tedy hledáte opravdu, ale opravdu velké, přiměřeně luxusní, kvalitní a pohodlné SUV, tohle je víc než dobrá cesta.
Konkurence
Audi Q7 3.0 TDI quattro 272 k (2016)
První jízda | vydáno 3. 5. 2016
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmachadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2987 |
Kompresní poměr | 15,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | neuvedeno |
Převodovka | devítistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | dvojité lichoběžníky |
Vzadu | víceprvková náprava |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Pneumatiky vpředu | 295/40 ZR21 |
Pneumatiky vzadu | 295/40 ZR21 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 190 / 259 v 3400 |
Točivý moment (Nm) | 620 v 1600 - 2400 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 105 |
0-100 km/h (s) | 7,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 222 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6 / 6,7 / 7,1 |
Objem nádrže (l) | 100 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5130 |
Šířka (mm) | 1934 |
Výška (mm) | 1850 |
Rozvor náprav (mm) | 3075 |
Provozní hmotnost (kg) | 2455 |
Celková hmotnost (kg) | 3250 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 3500 |
Zavazadlový prostor (l) | 680 / 2300 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 886 390,- (GLS 350d 4MATIC) |
Základní cena test. verze | 1 886 390,- (GLS 350d 4MATIC) |