Mercedes-Benz GLC kupé dokazuje, že nafta s elektřinou si mohou rozumět

Módní SUV coupé netradičně kombinuje naftový motor s plug-in hybridní technikou. A vážně to skvěle funguje.
img_5533-1100x618.jpgCelá galerie 22 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.6

Dobíjecí hybridy jsou dnes běžnou záležitostí a v portfoliu je má snad každá automobilka. Co ovšem běžné nebývá, je spojení elektrického motoru s naftovým agregátem.

Mercedes s touto kombinací koketuje ze všech značek nejvážněji a nutno uznat, že také úspěšně. Tentokrát osadil netradiční pohonnou jednotkou i svoje SUV GLC kupé.

Zajímavostí je, že ačkoliv si u Mercedesu můžete vybrat i benzinový plug-in hybrid, statistika mluví jasně ve prospěch naftové kombinace. Pro model GLC ještě neexistují přesná data, ale větší GLE volí 75 % zákazníků právě v kombinaci naftového a elektrického motoru.

Je to takový mezičlánek pro zákazníky, kteří ještě nejsou úplně připravení na plně elektrické auto, ale uvědomují si výhody každodenní jízdy na elektřinu, když k tomu mají vhodné podmínky, ale přitom se nechtějí úplně vzdát uživatelského pohodlí a praktičnosti naftového auta.

Není kupé jako coupé

Ačkoliv s touhle módou naprosto nesouhlasím a nejvíc mě vytáčí ta hereze a znesvěcování slova coupé, trh si tato auta žádá. Holt časy se mění a už není masírka jezdit ve dvoudveřovém sporťáku s falicky dlouhou kapotou, pod níž rachotí osmiválec.

Toxická petromaskulinita je už dneska prostě out, i když naštěstí u Mercedesu stále ještě existují auta, ve kterých můžete pohoršovat lepšolidi.

Co ovšem dávám ke cti modelu GLC kupé, to je jeho elegantní vzhled. Na poměry SUV kupé je to vážně pěkné auto a nepůsobí tak arogantně a nabubřele, jako podobná auta konkurence.

Jasně, není to takový švihák jako třeba Range Rover Sport, ale Mercedes i autu tohoto typu umí vetknout svoji typickou grácii. A za to dostává jednoznačně palec nahoru.

Podívejte se na test Mercedesu GLC

Uvnitř je to potom typický Mercedes dnešní doby. Tedy jednak velmi luxusní, jak se ostatně sluší a patří, a zadruhé velmi digitální. Na někoho to může být až moc, hlavně absence podstatné většiny fyzických tlačítek, kromě startování, ovládání světel a stahování oken.

S autem sice můžete docela slušně pokecat (myšleno dávat mu pokyny rozumně funkčním hlasovým ovládáním), ale třeba ztlumit podsvícení budíků se mi nepodařilo. A v menu jsem to také nikde nenašel.

Přitom je to tak základní věc, která umí být v noci pěkně otravná. Zrovna kolikrát zapínáte světla (nikdy, protože automatika, takže tady přesně měl být dotykový ovladač) a kolikrát potřebujete sáhnout po důležitějších funkcích?

Dotykové plošky na volantu, kterými se ovládá displej budíků a infotainmentu, také nejsou zrovna dvakrát přesné a intuitivní. Jasně, když v 90. letech bylo v Mercedesech přečudlíkováno, také to nebylo úplně ono, ale tohle je opačný extrém. Trochu ubrat, prosím.

Těsno, ale komu to vadí?

Svažující se silueta střechy si vyžádala omezené místo vzadu a vzrostlému jedinci se tu proto nebude sedět příliš pohodlně. Sedák je krátký, opěradlo moc vzpřímené a místo na hlavu stísněné.

Pravdou ovšem zůstává, že to zřejmě nikomu příliš vadit nebude, protože v plném obsazení tohle auto pracovat často nebude. Stejně tak mělký zavazadlový prostor s vysokou podlahou, ze kterého ukrajuje akumulátor. Stěhovák to prostě být nemá.

Typickou vlastností SUV se splývavou střechou je také téměř nulový výhled ve zpětném zrcátku, jelikož zadní okno připomíná spíš kukaň kulometného hnízda. A že se budete ohlížet, jestli za vámi nevisí tajné policejní auto.

Diesel hybridní pohonná jednotka totiž umí nabídnout celkový systémový výkon 333 koní a masivní točivý moment 750 Nm! A to už stačí na hodně pěknou dynamiku. Stovka za 6,4 sekundy mluví za vše, přitom auto umí nafty jenom usrkávat.

Průměr nastřádaný za posledních tisíc kilometrů od mých kolegů činil krásných 4,1 l/100 km. Na poměry plug-in hybridů gigantický akumulátor o kapacitě 31,2 kWh potom vystačí oficiálně na 130 km.

V praxi zvládnete v pohodě nějakých 110 km. Pokud si navíc zvolíte možnost rychlého dobíjení, můžete tak činit výkonem 60 kW, takže máte plně nabito za půl hodiny.

V kombinaci s 62litrovou nádrží na naftu se můžeme bavit o praktickém dojezdu klidně přes tisíc kilometrů. Za týden jsem najel 500 kilometrů a pořád zbývalo přes půl nádrže, a to jsem po většinu času udržoval akumulátor pomocí funkce Battery Hold.

Spotřeba je působivá i ve vztahu k nemalé hmotnosti 2,4 tuny. Že je to pořádný cvalík už ale poznáte na brzdách a v zatáčkách, kde vám dá auto najevo, že nemá žádné sportovní ambice.

Důležitý je tu především komfort jízdy, který je na 20“ kolech sice ne úplně dokonalý, ale s třícípou hvězdou na kapotě obstojí. A pokud chcete trochu dravější jízdní vlastnosti, určitě si připlaťte za celovzduchový podvozek a hlavně natáčecí zadní nápravu, která umí divy.

Za dva miliony, na kterých Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC kupé startuje, dostanete luxusní, svižný a velmi, velmi, velmi úsporný plug-in hybrid, se kterým se moc příjemně žije. A oproti ostatním SUV kupé se na něj i pěkně kouká.

14.11.2023 7:06| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist