Mercedes-Benz E 200 NGT

Vidina levného provozu na stlačený plyn má jen jednu slabinu – malou nádrž a velmi řídkou síť čerpacích stanic.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 7.4

RADOSTI
Levný provoz; kultivovaný motor; epicky pohodlná jízda; příjemné řízení

STAROSTI
Omezený dojezd na plyn, který navíc nemáte kde natankovat; průměrná dynamika

Možná je dobře, že jsem si mezi testováním Mercedesu E 200 NGT a následným psaním recenze nechal několik týdnů mezeru. Když jsem totiž auto po týdnu vracel, měl jsem celkem jasno – nejlepší auto za milion, bez diskuse. Dal bych mu pět hvězdiček a nazdar. Už jste ale asi viděli titulní nadpis a vedle něj hodnocení, takže zřejmě tušíte, že se mi to v hlavně trochu rozleželo. No, tak trochu, ale hlavně jsem se konečně podíval do ceníku… Mercedes-Benz si nechá za tohle auto zaplatit 1 154 400 korun, tedy o 136 800 korun více než za „obyčejný“ model E 200, který má o 20 koní větší výkon a o litr menší normovanou spotřebu. A cena není jediný problém auta, které vám má především šetřit peníze.

Mercedes-Benz E-Class velká fotogalerie

Mercedes-Benz E-Class fotogalerie

Bylo by ale trochu nefér se na tento konkrétní Mercedes dívat přes prsty jen proto, že nesoupeří akčními nabídkami o přízeň typických zákazníků Dacie Logan. Máme tohle auto v redakci rádi a já se pokusím vysvětlit, proč. Nový Mercedes-Benz třídy E si nás totiž získal jednou důležitou věcí – nechce být sportovní. Tohle začarované slovíčko, které se tak krásně vyjímá na propagačních materiálech všech automobilek, ve skutečnosti dokáže všechno zkazit. Audi A6 a BMW řady 5 chtějí být sportovní až na půdu a když s nimi jedete, cítíte to. Auta se neustále klepou a snaží se svou sportovností vytřást z řidiče duši. Vždyť přece, co na silnici mlátí jak kladivo do kovadliny, to je nejsportovnější na světě!A teď tu máte sedan, který je hranatý, na první pohled atraktivní jako taxík a stojí na malých 16″ kolech s velkými pneumatikami. Právě to je ale na Mercedesu třídy E záruka toho, že se budete na palubě cítít jako, ehm, v mercedesu. Auto je tak pohodlné, jak jen může sedan za necelý milion a čtvrt být. Nad dlažebními kostkami díky vysokoprofilovým pneumatikám doslova levituje a jízda na okresce jen průměrné kvality vás najednou přiměje uvažovat, že to s tím stavem silniční sítě u nás není zas až tak strašné, jak se vám snaží soused se „sportovní“ Audi A6 na „sportovních“ 19″ kolech a se „sportovním“ podvozkem namluvit.

V autě je při jízdě takové ticho a pohoda (částečně díky výbornému odhlučnění a také nízkému koeficientu odporu vzduchu 0,26), že zapomenete, co máte pod kapotou. A to je právě věc, kvůli které vlastně tohle auto testujeme. Řadový čtyřválec o objemu 1,8 litru s přeplňováním kompresorem totiž nespaluje ve svých komorách jen benzín, ale také stlačený zemní plyn CNG. Ten Mercedes-Benz E 200 NGT uchovává v komplikované nádrži na 121,5 litru. Nenechte se ale zmást objemem, v přepočtu je to necelých 20 kilogramů plynu.

Po vyčerpání zásoby plynu, na kterou auto ujede kolem 300 km, se přepne automaticky na benzín, kterého se vejde do samostatné nádrže 59 litrů. Při spotřebě osmi a půl litru benzínu tak máte zaručený celkový dojezd 1000 km bez nutnosti tankovat. Jakmile ale přijde ta chvíle, naskytne se problém, který znají třeba majitelé elektromobilů – není kde. Síť čerpacích stanic na stlačený plyn CNG se rozrůstá velmi pomalu a třeba v Praze vím o třech, pak o jedné v Kralupech a ještě v Ostravě… Plánovat cestu jen s ohledem na to, kde bude možnost auto dotankovat, je docela otravné.

Samozřejmě můžete jezdit delší dobu na benzín, ale pak přijdete o zásadní výhodu tohoto auta – levný provoz. Když jezdíte s citlivou nohou, což byste stejně vzhledem k dynamickému „potenciálu“ měli, má auto spotřebu 6 kg plynu na 100 km. S benzínem se pak vejdete do 8,5 litru. Kalkulujme s litrem benzínu za 35 korun a kilogramem plynu za 21 korun. Zatímco vás tedy jeden kilometr na plyn vyjde na nějakých 1,26 Kč, kilometr na benzín na bez dvou haléřů tři koruny. Než tedy vyprázdníte obě nádrže, vyjde vás každý kilometr na asi 2,46 korun.Vidina cestování za poloviční náklady je lákavá, ale to byste museli ujet jen na plyn necelých 100 000 km, aby se vám vyplatilo připlatit si těch 136 800 korun za E 200 NGT proti základní verzi E 200 CGI. Pokud ale máte pravidelně cestu kolem čerpací stanice CNG, asi nemáte co řešit. Bohužel je kapacita nádrže na CNG omezená, ale kdyby byla v mercedesu dvojnásobná (což by zaručilo slušný akční rádius 600 km), už by nezbylo žádné místo pro zavazadla – už takhle je v jinak velkém kufru o trochu méně místa.

Projev zážehového motoru je samozřejmě o mnoho kultivovanější než v případě srovnatelně výkonného dieselu a když si nekoupíte v téhle kategorii aut naftový motor, pravděpodobně k tomu máte nějaké zásadní důvody. Ano, ty já moc dobře znám… Auto si režimy přepíná samo, ale mezi pohony si můžete přepínat i trochu složitě v menu palubního počítače. Obvykle ale pojedete automaticky jen na plyn. Zvuk motoru je stejný a přechod mezi různým druhem paliva vůbec nepoznáte. Ani na volnoběh, ani pod plným plynem na dálnici.

Naše měřící zařízení ale ukázalo, že při provozu na CNG je Mercedes přeci jen o maličko pomalejší. Když spaloval čtyřválec 1,8 litru benzín, dostal se na stovku za 11,45 sekundy a z 50 na 80 km/h zrychlil za 3,93 sekundy. Když jsme ale přepli na plyn, nejlepší hodnota akcelerace byla 11,55 sekundy a nejlepší pružné zrychlení 4,08 sekundy. Bez stopek si toho ale sotva všimnete. Ještě vám dlužíme brzdnou dráhu, která s hodnotou 39,69 metru nění nijak slavná. Auto má ale úzké pneumatiky s nízkým valivým odporem a je poměrně těžké. To se projevilo i v čase na kolo – testovací okruh Mercedes-Benz E 200 NGT zvládl za dlouhých 37,68 sekundy, čímž se řadí jen těsně před Škodu Superb 1.6 TDI Greenline Combi.Mercedes ale svádí slabší dynamiku ani ne tak na motor, který s výkonem 163 koní a točivým momentem 240 Nm zas tak nevýrazný není, jako spíše na starou pětistupňovou automatickou převodovku. Automat je všechno jen ne ochotný podpořit vás v rychlé jízdě. Trochu mi to připomíná Citroen C5 a Peugeot 508, které jsme tu měli minulý týden. Převodovka na ruční pokyny vůbec neposlouchá a dokud nedupnete silou na plyn, až vám zabrní v kotníku, nižšího převodového stupně se nedočkáte. Při klidné jízdě je ale skoro všechno správně. Z křižovatek se rozjíždí plynule bez cukání, řadí neznatelně a v táhlém stoupání se přeci jen rozhodne správně nespoléhat se na dlouhou pětku.

Když jsem s autem jezdil mimo město, ukázalo na palubním počítači spotřebu 5,5 litru plynu a stejnou trasu zpět na benzín pak 7,8 litru na 100 km. Úsporně se tedy s Mercedesem jezdit dá, ale skutečně musíte rezignovat na dynamickou jízdu. E 200 NGT je ale právě jedno z těch aut, které vás nevybízí jezdit rychle. Nemá hyperaktivní řízení s ostrou odezvou, nevrhá se do zatáček jako Jack Russell teriér po hozeném tenisáku a nevrtí v každé zatáčce zadkem jako již zmíněný pes ocáskem (pokud mu nebyl kupírován). Je to důstojný sedan a tak se také chová.Jeho řízení je velmi pomalé a musíte příjemně velkým volantem otočit více. Zpětnou vazbu od řízení nečekejte, ale v rychlých zatáčkách je auto neutrální, neboť ho netahá za čumák velký a těžký motor. Dynamická jízda mercedesu tedy nesvědčí (ostatně, na to má značka v nabídce jiné modely třídy E), ale při vyrovnaném tempu dokáže překonávat vzdálenosti velmi spolehlivě – a především pohodlně i levně.

Na palubě se také budete cítit dobře, neboť tu máte všechno potřebné. Testované auto mělo pochopitelně účinnou a hlavně tichou dvouzónovou klimatizaci, navigaci, tempomat a parkovací senzory. Látkové sedačky možná působí obyčejně, ale v horkém létu jsou příjemnější než kůže, která lepí. Ventilované sedačky v mercedesech jsou sice fajn, ale za velmi tučný příplatek.

O penězích jsme již mluvili, Mercedes-Benz E 200 NGT stojí 1 154 400 korun. Je to hodně a ještě horší na tom je, že dieselová verze E 250 CDI s dvakrát přeplňovaným čtyřválcem o výkonu přes 200 koní přijde „pouze“ na 1 137 600 korun. Jakkoli může být testovaný Mercedes příjemný a dobrý, vysoká cena mu podráží stoličku a nahrává na smeč dieselové motorizaci, která se přeci jen v našich podmínkách jeví jako rozumnější.

Verdikt
Dokud se nepodíváte do ceníku, je soužití s Mercedesem E 200 NGT tak snadné, jak jen s velkým pohodlným sedanem může být. Nevídaný jízdní komfort přesně zapadá k povaze takového auta a můžeme být jen rádi, že se sedan třídy E nesnaží být za každou cenu sportovní. Když se smíříte se skromným výkonem modelu E 200 NGT a rezignujete na snahu ovládnout levý dálniční pruh, je jediným velkým problémem verze na plyn řídká síť čerpacích stanic CNG.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 20°C
0-100 km/h (s)11,45 (benzín) / 11,55 (CNG)
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,93 (benzín) / 4,08 (CNG)
100-0 km/h (s)2,96
100-0 km/h (m)39,69
Spotřeba v testu (l/100km)8,5 l/100 km / 6,0 kg/100 km
Čas na kolo (s)37,68
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín nebo CNG
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování kompresorem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1796
Kompresní poměr9,3 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,0 x 85,0
Převodovkapětistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
VpředuMultilink
Vzadunezávislé Multilink
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Pneumatiky vpředu225/55 R16
Pneumatiky vzadu225/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120 / 163 v 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 v 3000 - 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)93,9
0-100 km/h (s)10,4
Nejvyšší rychlost (km/h)224
Spotřeba paliva (l/100 km)8,5 l/100 km / 5,5 kg/100 km
Objem nádrže (l)59 l / 19,5 kg
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4868
Šířka (mm)1854
Výška (mm)1472
Rozvor náprav (mm)2874
Provozní hmotnost (kg)1735
Celková hmotnost (kg)2240
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1900
Zavazadlový prostor (l)400
Ceny
Základní cena modelu991 200 Kč (E 200 CDI)
Základní cena test. verze1 154 400 Kč (E 200 NGT)
15.8.2011 5:50| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist