autoweb.cz > Mercedes-Benz > mercedes-benz b > Mercedes-Benz B 220 4Matic (2014)
Mercedes-Benz B 220 4Matic (2014)
Dynamika 9
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 10
Celkové hodnocení 8.6
RADOSTI
Motor, charisma, dynamika
STAROSTI
Pravděpodobně cena
Mercedes si to může dovolit. Bez špetky sarkasmu, právě Mercedes je asi tou automobilkou, která může – jen se podívejme třeba na G65 AMG, offroad s přeplňovaným benzínovým dvanáctiválcem za bratru sedm milionů korun – vyrábět auta, která nezapadají přesně do mainstreamu. Nejen v kategorii terénních aut, ale třeba také s ohledem na třídu MPV prezentovanou zejména vozy s naftovým motorem a pohonem předních kol.
Mercedes-Benz B220 4Matic disponuje pohonem všech kol a přeplňovaným benzínovým čtyřválcem a přiznejme si, že jde o velmi neobvyklou specifikaci. Jak moc dává smysl a jakým způsobem se do auta promítá prodejní cena, o tom až za chvíli, nejprve k technice. Pod kapotou je řadový čtyřválec s objemem dva litry. Agregát má výkon 184 koní v 5500 otáčkách a točivý moment 300 Nm v rozpětí 1200 až 4000 otáček. To s ohledem na dynamiku znamená sprint z nuly na stokilometrovou rychlost za 7,5 sekundy a maximálku 225 km/h. Ne tohle auto není jak papírově, tak subjektivně pomalé.
Dále tady máme pohon všech kol 4Matic, označený jako permanentní, což v praxi znamená připojování zadní nápravy při ztrátě adheze na předních kolech. Okamžik, kdy vstoupí zadní kola do hry ale neodhalíte, systém působí plynule, kompaktně. Třetí do kompletu je sedmistupňová automatická převodovka se dvěma spojkami.
Jaký je výsledný koktejl těchto ingrediencí? Různý… chci tím říct, že záleží na úhlu pohledu. Pokud budete vnímat tohle auto jako „foukanou čtyřkolku“ s určitou myšlenkovou vazbou na japonská „veselá“ auta s rally rodokmenem, tak budete zklamáni. Podíváte-li se na toto „béčko“ jako na MPV, které je schopné jet velmi rychle, jistě, čistě a precizně, pak se uspokojení záhy dostaví.
Volant má dlouhý chod a nenabízí cit ani informace důležité pro navázání kontaktu s asfaltem, podvozek může být pro někoho až nepříjemně tuhý (já osobně bych snesl měkčí nastavení), a sedmistupňový automat sice řadí hladce, ale nejde mu „razantní“ podřazování, pokud se přiženete pod plynem do zatáčky a chcete, aby kvalty spadly o stupeň, dva níž pro dostatek síly na výjezdu z oblouku. Ne, vážně to není sportovní auto a to je v pořádku.
I když by se mohlo zdát, že od začátku tady sypu z rukávu jen samou kritiku a negativa, opak je pravdou a teď je ten správný čas vyjádřit se a odrazit od hvězdičkového hodnocení na začátku testu. Mně se Mercedes B220 4Matic líbí, nabízí praktičnost „béčkové“ třídy, tedy kufr tak akorát velký pro běžnou rodinu. Místo na zadních sedadlech je pro hráče NBA omezené, pro dítě nebo teenagera ovšem dostatečné, na předních sedadlech očekávejte pohodlí pro sedací partie partií i kvalitu přístrojové desky hodné Mercedesu.
Spotřeba není nijak zlá – na tu tabulkovou jsem se nedostal, ale kolem osmi, devíti litr jsem jezdil, aniž bych se zásadně omezoval. Jízdu musím ohodnotit jako velmi, velmi dobrou – na poměry sportovního auta nedostačující, ale jak už jsem řekl, tohle není a nemá být sportovní auto a v rámci kategorie MPV je B220 4Matic učebnicí agility a přilnavosti. Modrá barva autu sluší, o tom žádná, výbava je výtečná, ale bohužel zvedá cenu auta až k milionu korun.
Motor není nijak výbušný, ale má sílu a lze pracovat s průměnrou spotřebou.
Ve výsledku má tohle auto neskutečný sexappeal a charisma jako George Cloony v dobách, kdy natočil první díl Dannyho parťáků. Je to velmi rychlé, kompaktní MPV, pohledné tak moc, jak to jen u tohoto druhu vozu jde, vybavené, šmrncovní, jízdně inspirativní. A schopné svými kladnými vlastnostmi zamaskovat ty méně pozitivní. Až na jednu a tou je cena, která startuje u sedmi set tisíc, ale s doplňkovou výbavu se přehoupne k jednomu milionu korun.
Verdikt
Jak už jsem několikrát prohlásil, Mercedes B se mi moc líbí, ovšem cena, pro někoho (a já odhaduji, že pro většinu zákazníků) alfa a omega rozhodovacích vlivů, bude zřejmě důvodem menších prodejů. Já neznám oficiální čísla, ale nevěřím, že toto auto bude nějaký prodejní trhák a to protože prostě neplní roli odpovědi na masovou poptávku po typickém (naftovém) rodinném autě. A mám obavu, že i pro zákazníka, který má možnost utratit milion za auto jen proto, že se mu líbí, zase nenabízí dostatečnou atraktivitu a žádostivost, třeba vedle třídy C Coupe nebo SLK musí udělat krok do stínu. Takže – Mercedes B220 4Matic je velmi dobré auto, se svou bohatou výbavou a technickými finesami si ovšem nese břemeno vyšší ceny, srovnatelné s cenou atraktivnějších či prémiovějších modelů. Nicméně, pokud je tady zákazník, který chce utratit svůj milion za zřejmě nejelegantnější, nejrychlejší a nejkvalitnější MPV na trhu, bude díky Mercedesu B220 4Matic spokojen.
Nissan Qashqai dCi 130 All mode 4×4-i (2014)
První jízda | vydáno 18. 3. 2014
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1991 |
Převodovka | sedmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 135/184 v 5500 |
Točivý moment (Nm) | 300 v 1200 - 4000 |
0-100 km/h (s) | 7,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 225 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 |
Objem nádrže (l) | 62 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4359 |
Šířka (mm) | 1786 |
Výška (mm) | 1557 |
Rozvor náprav (mm) | 2699 |
Provozní hmotnost (kg) | 1530 |
Zavazadlový prostor (l) | 488 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 544 500 Kč |
Základní cena test. verze | 739 310 Kč |