Mercedes-Benz B 160 CDI (2014)

Kompaktní MPV od Mercedesu s motorem z Renaultu či Dacie? Jakkoli to možná nezná právě "tradičně," třída B jako "entry model" zaslouží pozornost.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Spotřeba, vyvedení interiéru, zavazadlový prostor

STAROSTI
Mírně „utopené“ ovladače klimatizace, dynamika, systém start/stop

Začnu ryze subjektivním pohledem – Mercedes třídy B pro mne není typickým představitelem značky, myslím tím to, že pokud se mě někdo zeptá na Mercedes nebo pokud si na tuto automobilku vzpomenu, většinou se mi před očima objeví třída S nebo některá jiná „výkladní skříň“ automobilky. Mercedes B samozřejmě postrádá sofistikovanost S-klasse nebo mohutnou praktičnost třídy E, nicméně jí to neubírá nic na úrovni. Na druhou stranu si jasně vzpomínám, jak jsem doporučil na dotaz na menší rodinné MPV jednomu tazateli právě Mercedes třídy B (v konkurenci například francouzské produkce ve chvíli, kdy finance nebyly tím nejdůležitějším faktorem a šlo také o prestiž a styl). Takže co asi chci říct je, že Mercedes vyrábí kompaktní MPV, které možná v široké konkurenci nabídky lehce zaniká, ovšem neprávem. A že má jasně rozpoznatelné silné stránky.


Model který jsem testoval se jmenoval „entry“ a musím říct, že pokud by jiné značky měly „entry model“ stejné úrovně, kvalita základních modelů by šla nahoru. To, že jde o to „nejchudší béčko“ by mne nenapadlo. Kvalitně vyhlížející materiály, leštěná přístrojová deska s typickým displejem palubního systému, černě čalouněné sedačky… Na příslušnost k „základu“ tak může odkazovat spíše nejmenší pohonná jednotka v nabídce, přeplňovaná naftová čtrnáctistovka. Nebo spíše patnáctistovka? Čtyřválec se sice jmenuje 160 CDI, má ale objem 1461 cm3, nicméně u Renaultu, který je „dárcem,“ mu říkají 1,5 dCi.  

Ano, tohle je „nejchudší“ Mercedes třídy B. (Asi) by vás to nenapadlo.

Tady opravdu nelze čekat žádná velká drama, výkon pohonné jednotky je 90 koní, maximálka 180 km/h a sprint z nuly na stokilometrovou rychlost zvládne vůz takto vybavený za 14 sekund. Subjektivně není pomalý, nicméně pocitově je znát, že točivý moment 220 Nm, zejména je-li auto plně naloženo, je absolutní potřebné minimum. Zdálo se mi, že průběh přísunu hnací síly by také mohl být naladěn jinak, tady by se mi turbodieselové „odspodu“ a tím myslím opravdu od nejnižších otáček zamlouvalo. Síla jako by se začala projevovat někde nad dvěma tisíci otáček a do té doby jsem vnímal zřetelnou prodlevu.

Kompenzací za horší dynamiku je ale spotřeba, ta tabulková je 4,3 litru v průměru, já jsem jezdil za nějakých 5,9 litru a to jen proto, že jsem se neustále snažil B 160 CDI přesvědčit ke svižnějšímu tempu. Což nebylo na místě, pokud bych jako zákazník chtěl rychlejší kus, musel bych nutně volit potentnější motor a ne ždímat základní jednačtyřku (pětku). Takže moje chyba a spotřeba by s klidnější nohou na plynu byla ještě zajímavější.

Chevrolet Trax 1.4 T AWD

Velký test | vydáno 13. 1. 2014

Zmiňoval jsem interiér, a tak jen doplním, že výbava byla dostačující, na „entry model“ určitě, vše fungovalo jak mělo, ovšem připomenu to, že se mi hůře ovládala klimatizace. Otočný ovladač byl na můj vkus velmi nízko u středové konzole, takže abych správně nastavoval teplotu nebo intenzitu proudění vzduchu, musel jsem těkat očima mimo zorné pole na silnici a naklánět se, abych na ovladače viděl. A ještě jednou se vrátím ke spotřebě, ta byla nízká – mimo jiné – i díky systému start/stop. Nic proti, ale na můj vkus znovuzapalování probíhalo možná příliš pomalu. Když jsem šlapal na spojku a řadil, měl jsem pocit, že by elektronika mohla reagovat rychleji a svižněji znovu budit agregát k životu, já jsem se trefoval s akcelerací do okamžiku, kdy nebyl motor ještě zcela v plném nasazení.

Jízdně nemám Mercedesu B co vytknout, auto drželo stopu, podvozek hravě zvládal situace, do kterých ho základní motor mohl dostat, řízení bylo neutrální, ale příjemným způsobem neroztěkané. Řazení probíhalo v jasně definovaných drahách a bylo přesné, zmínil-li jsem konkurenční základní modely v kategorii MPV, tak bych asi nepřišel na to, jaké jiné auto v segmentu má tak bytelný charakter. Sezení výtečné, na zadních sedačkách dost místa (pro děti, typické cestující tohoto vozu) a záda předních sedaček ze snadno omyvatelného plastu. Výtečně.

Motor není vyložené divoký, ale je kultivovaný a nabízí velmi nízkou spotřebu.

Výtečný je i systém pevné podlahy v zavazadlovém prostoru, desku dna lze snadno vyjmout, máte-li potřebu ji například očistit, a kufr je nejen velký s objemem 486 litrů, ale má kvadratický tvar pro snadný transport velkých věcí a snadno se sklápí zadní sedačky (škoda že absolutně rovnou ložnou plochu jsem nezískal). Přejdu pomalu k ceně, ale ještě před tím krátké zastavení u „hvězdičkového hodnocení,“ které máme v záhlaví testů. Vše v pořádku, až na dynamiku, což je ale vzhledem k nejslabšímu motoru v nabídce asi logické, a také za pomyslný X-factor jsem nedal autu mnoho, je praktické, úsporné a tak dále, ale podle mne mu chybí ta špetka šmrncu, puncu výjimečnosti, který jsem třeba kvitoval u větší třídy R blahé paměti, kde jsem se kombinace velkého MPV s DNA třídy S nemohl nabažit.

Verdikt
Tak tedy závěr a cena. Mercedes-Benz B 160 CDI stojí při první ceně 544 500 Kč (a testovací auto bylo o nějakých pětačtyřicet tisíc dražší) a to je podle mne zajímavá nabídka. Ne pro toho, kdo jde jen tvrdě po ceně, ten určitě třeba u Francouzů najde výhodnější alternativu, ovšem zákazník vyžadující kromě úsporného motoru a velkého kufru také styl, německou prestiž a kvalitu, si může prostřednictvím třídy B přijít na své.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1461
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)66/90 v 4000
Točivý moment (Nm)220 v 1750 - 2750
0-100 km/h (s)14
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)4,3
Objem nádrže (l)56
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4359
Šířka (mm)1786
Výška (mm)1557
Rozvor náprav (mm)2699
Provozní hmotnost (kg)1435
Zavazadlový prostor (l)486
Ceny
Základní cena modelu544 500 Kč
Cena testovaného vozu589 512 Kč
3.3.2014 11:38| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist