autoweb.cz > Mazda > Mazda Turbo2: MPS non plus ultra
Mazda Turbo2: MPS non plus ultra
Už od premiéry současné Mazdy 2 slýcháme zvěsti o „chystaném“ MPS. Po čtyřech letech a jednom faceliftu je však jasné, že se ostré dvojky tentokrát nedočkáme. Zjevně nejsme jediní, koho tato skutečnost štve. U společnosti Autobarn vybavili jednu Mazdu 2 pohonným ústrojím modelu 3 MPS. To znamená především čtyřválec 2.3 DISI s 260 koni připojený přes samosvorný diferenciál na přední kola. Jméno? Mazda Turbo2. A abych nezapomněl: má patery dveře.
Auto je v současnosti vystavené na stánku Mazdy na SEMA Show v Las Vegas, ale automobilka ho má pouze pronajaté. Lehce tuningové – přiměřeně – vzezření (titulní foto) dostalo auto právě kvůli výstavě, původně vypadalo o dost civilněji (galerie). Mazda Turbo2 se totiž nenarodila pro světla reflektorů, vznikla jako stylový závodní stroj pro letošní ročník akce One Lap of America.Ta je moderním nástupcem známé ilegální rally Cannonball. Do pravidel se za posledních čtyřicet let dostalo mimo jiné dodržování předpisů a všechno milionářské závodění (teoreticky) probíhá na uzavřených parkovištích a okruzích po cestě, ale základní myšlenka zůstala: přejet v rychlých autech celé Spojené státy. Mazda 2 s 260 koni dlouhou cestu zvládla, je tedy životem prověřená. I když nevyhrála.
Mazda 2 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Autobarn měl při realizaci projektu plnou podporu Mazdy, mohl proto použít tovární techniku. Pohonné ústrojí většího MPS zůstalo v podstatě beze změn. Přeplňovaný čtyřválec má standardních 260 koní a 380 newtonmetrů. Měly by bohatě stačit, auto totiž váží 1050 kilogramů (s náplněmi a bez řidiče). Neumíme samozřejmě odpovědět na otázku, jak dokáže nejmenší model Mazdy dostat na silnici všechnu sílu jejího nejsilnějšího turbomotoru. Auto má totiž pouze pohon předních kol, byť doplněný samosvorným diferenciálem.Trochu pomoci by měly lepivé pneumatiky Yokohama na všech kolech. U Autobarn mysleli i na další články řetězu, totiž brzdy a podvozek. Brzdiče zdobí loga Brembo a integrované pružicí a tlumicí jednotky jsou od HR. Superrychlá dvojka má navíc nové stabilizátory Corksport.
Tuningový podvozek na první pohled trochu kazí seriózní dojem z produkčního pohonného ústrojí. Na spolehlivosti auta by se však podepsat neměl. Proč je to důlžité? Turbo2 totiž může být vaším příštím rodinným vozem, Autobarn ho nabízí na internetu (odkaz na inzerát). Stroj bohužel není k dostání lacino, vyjde na 95 tisíc amerických dolarů – přes 1,7 milionu korun. To je stejně jako chce BMW za M3, Focus RS500 byl proti přeplňované Mazdě 2 obchodem století a Fabie RS byste za milion a tři čtvrtě pořídili skoro čtyři. Jenže malá Mazda je šílená v pravém smyslu toho slova. A šílenství má svou cenu.
Martin Plaštiak