autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Mazda RX-8 Extreme
Mazda RX-8 Extreme
Na přeplňovanou Mazdu RX-7 se v porovnání se současnou RX-8 dodnes vzpomíná jako na mnohem ostřejší a rychlejší auto, i když to neznamená, že by její dnešní nástupkyně byla pomalá. Proti dřívějšku je současná podoba vyspělejší, ale řada zákazníků s možností srovnání by jistě řekla, že je i trochu ochočenější a že by si vůbec nestěžovali, kdyby se v řadě RX-8 objevil třetí model (dnes se vyrábí dvě verze, jedna slabší a jedna silnější s výkonem 231 koní).
Soutěžní divize Mazdy Austrálie proto nedávno představila tovární úpravu Extreme, která by mohla být předzvěstí budoucí vrcholné verze RX-8. S vodou chlazeným turbem Garrett se rotační motor dostal na výkon 362 koní, a to i při velmi konzervativním plnicím tlaku 0,5 baru.
Stejně výrazný je i nárůst točivého momentu ze sériových 211 Nm na 350 Nm, což znatelně zlepšuje pružnost motoru v celém rozsahu otáček. I po přidání turbodmychadla ale motoru zůstal původní omezovač a stále se vytáčí až k 9000 ot/min.
Výkon přes 360 koní slibuje při hmotnosti kolem 1400 kg zrychlení z nuly na sto pod pět sekund, zatímco nejvyšší rychlost je otázkou koncového zpřevodování a Mazda jí nezveřejnila. RX-8 má psaných 235 km/h, ale Extreme by určitě dokázala 270 km/h, i když se neví, do jaké míry by byla v té rychlosti stabilní.
Předchozí RX-7, která se v Japonsku vyráběla až do roku 2002, měla dvě turbodmychadla a výkon 276 koní.
Vedle nezbytného mezichladiče vzduchu má RX-8 Extreme i širší a průchodnější výfukové potrubí, s kterým souvisí i hlubší a silnější zvuk.
Průměr kol vzrostl o jedno číslo na 19 palců s pneumatikami 235/35 vpředu a 255/35 vzadu. Výrazně posílily i brzdy dodané známou firmou Alcon, vpředu se šestipístkovými třmeny a drážkovanými kotouči o průměru 355 mm.
Tlumiče a pružiny Eibach mají pevnější charakteristiku a světlou výšku snížují o 25 mm.
Přepracovaná je i aerodynamika čelního spoileru, který doplňuje zadní přídavné křídlo Mazdaspeed.
O možném nasazení do sériové výroby se zatím oficiálně nemluví, ale Mazdě by to v žádném případě neuškodilo, obzvláště když může mít Nissan své 350Z Nismo. Pokud by se během dvou let objevila na trhu, mohla by odstartovat novou vlnu nadupaných japonských kupátek a snad i konečně přimět Nissan a Toyotu k dlouho očekávanému obnovení Skylinu a Supry.
redakce autoweb.cz