autoweb.cz > Mazda > mazda rx-8 > Mazda renovuje koncept RX-Evolv: Prototyp Mazdy RX-8, který pomohl zachránit wankel
Mazda renovuje koncept RX-Evolv: Prototyp Mazdy RX-8, který pomohl zachránit wankel
Čtyřdveřové kupé Mazda RX-8 bylo donedávna posledním produkčním automobilem s rotačním motorem podle původní konstrukce Felixe Wankela. Produkční Mazda RX-8 se vyráběla v letech 2003 až 2012 a byla ukončena, protože dvourotorový wankel nesplňoval nové přísnější regulace emisí škodlivin a byl charakteristický vysokou spotřebou paliva. Japonská značka na kupé RX-8 navázala až v loňském roce, když představila zcela novou rotační jednotku jako range extender pro moderní elektromobil MX-30, aby z něj udělala plug-in hybrid.
Důležitý milník ve vývoji wankelu
A teď se Mazda rozhodla, že při příležitosti 25. výročí zrenovuje vůbec první oficiálně představený koncept Mazdy RX-8. Oficiálně se poprvé ukázal světu na výstavě Tokyo Motor Show v roce 1999 a byl předzvěstí toho, jak bude produkční vůz vypadat. Vůbec poprvé automobilka ukázala i unikátní konstrukci čtyřdveřového kupé s protisměrně otevírajícími se dveřmi pojmenovanými „Freestyle Doors“.
Koncept Mazda RX-Evolv, jak jej automobilka oficiálně pojmenovala, byl důležitým milníkem ve vývoji wankelu podle Mazdy. Během představí světu tehdy automobilka řekla, že je „vozem, kterému byla svěřena budoucnost rotačního motoru“.
A koncem devadesátých let bylo velkým překvapením, že se Mazda odvážila do vývoje dalšího wankelu, protože nebyla ve finančně ideální situaci. Po spojení s Fordem měl být další vývoj zastaven, ale skupina nadšených inženýrů na novém rotačním sporťáku pracovala v utajení. Projekt Mazdy RX-Evolv následně dostal zelenou až poté, co zástupci automobilky pozvali vedoucího manažera Fordu, aby se přišel svézt s vývojovým prototypem.
Předzvěst sériové Mazdy RX-8
Styling Mazdy RX-Evolv se během čtyř následujících let vyvinul do produkčního designu sériově vyráběné Mazdy RX-8 a zachoval si ten nejvíce unikátní prvek tohoto modelu. Do čtyřmístné kabiny se nastupovalo po otevření protisměrných dveří bez pevného B-sloupku. Ten nahrazovala výztuha v zadních „polodveřích“, která se po jejich zavření uzamkla do karoserie.
Další čtení o značce Mazda
V Mazdě RX-Evolv se navíc poprvé představila i nová evoluce rotačního motoru s obchodním pojmenováním Renesis. Dvourotorová jednotka slibovala 276 koní a byla spojena se šestistupňovou manuální převodovkou. V produkčním modelu RX-8 se objevila také, ale v Evropě se prodávala ve dvou výkonových verzích o 192 nebo 231 koních. Japonským inženýrům se díky kompaktnímu motoru povedlo dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50.
A kde je koncept Mazda RX-Evolv teď? Japonská automobilka se s letošním 25. výročím rozhodla jej kompletně zrenovovat, aby znovu mohl zářit v továrním muzeu a na automobilových výstavách. Pro značku má velký význam, protože ji pomohl zachránit wankelův motor, který se i přes německý původ stal typický právě pro Mazdu.