autoweb.cz > Mazda > Mazda nevzdává vývoj rotačního motoru
Mazda nevzdává vývoj rotačního motoru
Šéf designu společnosti Mazda Kiyoshi Fujiwara prozradil, že vývoj nové generace rotačního motoru Wankel pokračuje a že se již podařilo překonat všechny těžkosti, aby mohla automobilka postoupit do další fáze. Netradiční koncepce tak zřejmě neskončí a v automobilech Mazda budeme rotační motor vídat i nadále.
Dříve než v roce 2017 ho ale v sériovém autě nečekejte, protože Mazda nyní testuje nové technologie, které mají přinést vyšší efektivitu a zároveň snížit náklady na výrobu. Technicky je motor wankelova typu, tedy motor s rotačním pístem, velmi jednoduchý, ale co „ušetří“ na konstrukci bloku motoru, to spotřebuje na dokonalosti odizolování spalovacích komor.Dlouhodobý problém motrů Wankel není ani tak spotřeba paliva, ale spíše spolehlivost daná opotřebováním těsnění. To se ale Mazdě již podařilo díky nový technologiím vyřešit a motor tak bude nejen spolehlivější, ale díky nízkému tření i efektivnější. Mazda nyní aplikuje technologii Skyactiv, kterou dostávají konvenční pístové motory. Díky tomu by se za nějakých pět let mohl rotační motor Mazdy dostat na hodnotu spotřeby a emisí srovnatelnou se současnými motory automobilky. A to je dobrá zpráva pro jeho budoucnost.Motor by mohl mít ale slibnou budoucnost v hybridních automobilech. Díky své jednoduché a velmi kompaktní stavbě a hlavně díky koncepci se hodí ideálně jako pomocná jednotka vyrábějící elektřinu. Rotační motor lépe pracuje ve vysokých konstantních otáčkách, čímž by mohl efektivněji fungovat jako generátor. Automobilky experimentují i s turbínami, ale jejich pomalý nástup a vysoké provozní otáčky se zatím zdají být nevýhodou.
Ačkoli se další generace sportovního kupé Mazda RX-8 už možná nedočkáme, lze očekávat dva trochu okrajové modely s označením RX, které dostanou atmosférickou i přeplňovanou variantu nového motoru. Není vyloučen ani hybrid.
autoweb.cz