Mazda MX-5 slaví 35. výročí. Podívejte se na její úspěšnou historii

Japonský sportovní vůz je nejprodávanějším dvoumístným roadsterem na světě. Vyrábí se už 35 let a vznikl ve čtyřech generacích. Jak vypadaly a co měly pod kapotou?
mazda-mx-5-1989-1600-01-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis Mazda

Mazda MX-5, známá také jako Miata v Severní Americe a Eunos v Japonsku, je nejikoničtější a zároveň nejprodávanější dvoumístný roadster na planetě. Od roku 1989 si malý sporťák pořídilo přes milion automobilových nadšenců po celém světě a díky tomu se Mazda zapsala do Guinnessovy knihy rekordů. Historie kultovního vozu sahá až do konce 80. let a zahrnuje čtyři generace, z nichž každá je legendou. Tak se pojďme podívat zpátky do minulosti.

Recenze Mazdy MX-5 RF

První generace (NA) 1989-1997

Mazda MX-5 byla poprvé představena na Chicagském autosalonu v roce 1989. První generace, označovaná jako NA, měla výrazný retro design, který byl inspirován britskými roadstery 60. let, jako byly Lotus Elan a MG B. Typickým znakem „NAčka“ byly oblé tvary a vyklápěcí světlomety. Z toho také vzniklo dnes často používané pojmenování „Mrkačka“.

Pod kapotou se nacházel 1,6litrový čtyřválec s výkonem 115 koní, který později nahradil 1,8litrový motor s výkonem 128 koní. Váha vozu byla pouhých 950 kg, což japonskému roadsteru poskytovalo výjimečné jízdní vlastnosti. Interiér byl jednoduchý, ale funkční, a nabízel dostatek komfortu pro každodenní jízdu i sportovní zážitky.

Zajímavosti o NA:

  • Mazda MX-5 NA získala několik ocenění, včetně ceny Auto roku 1989 od časopisu „Automobile Magazine“.
  • Na trh se dostaly i speciální edice, jako například Miata LE (Limited Edition) s pouze 4000 vyrobenými kusy.
  • MX-5 NA se stala velmi populární v motorsportu, zejména v amatérských závodech a autocrossu.

Druhá generace (NB) 1998-2005

Druhá generace MX-5, označovaná jako NB, byla uvedena v roce 1998. Po stránce designu prošlo auto výraznou proměnou, působilo výrazně větší díky opulentnější karosérii a přední světla byla pevně upevněná a měla zakulacený tvar. „NBčko“ také dostalo zlepšenou aerodynamiku a pevnější tužší šasi.

Pod kapotou se opět nacházel 1,8litrový motor, tentokrát s výkonem zvýšeným na 140 koní. Výraznou novinkou bylo zavedení variabilního časování ventilů (VVT), které zlepšilo výkon a efektivitu motoru. Interiér dostal lepší materiály a modernější výbavu.

Zajímavosti o NB:

  • Mazda MX-5 NB byla první generací, která nabízela šestistupňovou manuální převodovku.
  • V roce 2004 byla představena speciální edice Mazdaspeed MX-5 s turbomotorem a výkonem 178 koní, což z ní udělalo nejsilnější Miatu do té doby.
  • NB byla populární mezi tuningovými nadšenci díky snadné modifikovatelnosti a dostupnosti aftermarket dílů.

Třetí generace (NC) 2006-2015

Třetí generace označovaná jako NC přinesla zatím nejradikálnější změny. Byla postavena na zcela nové platformě, kterou sdílela s většími modely Mazda. Japonský sporťák zároveň vyrostl, ztěžkl a oblékl robustní kabát. Novinkou byl také na svou dobu velmi moderní interiér.

„NCčko“ se také vůbec poprvé vyrábělo s pevnou sklápěcí střechou, neboli s hardtopem. Což ji přidalo další kila navíc a projevilo se to i na samotných jízdních vlastnostech. Výbornou dynamiku si ale zachovala, a to díky silnějším motorům. Pod kapotou sice zůstal 2,0litrový čtyřválec, ale jeho výkon vzrostl na 167 koní.

Zajímavosti o NC:

  • NC byla první MX-5, která měla systém stability (DSC) a trakční kontrolu (TCS).
  • V roce 2009 Mazda oslavila výrobu miliontého kusu MX-5, čímž se stala nejprodávanějším dvoumístným sportovním vozem na světě.
  • NC se stala základem pro několik speciálních edicí, včetně 20th Anniversary Edition

Čtvrtá generace (ND) 2015 – současnost

Nejnovější, čtvrtá generace byla představena v roce 2014 v Japonsku a o rok později dorazila i na český trh. Filozofie „NDčka“ se vrací ke kořenům a dbá na menší rozměry a nižší hmotnost. Doposud poslední model je charakteristický ostrými liniemi karosérie a minimalistickým vzhledem, který kombinuje klasické prvky s futuristickými detaily.

Pod kapotou čtvrté generace najdeme 1,5litrový a 2,0litrový motor, přičemž patnáctistovka generuje  výkon 132 koní, zatímco větší dvoulitr se po průběžném ladění vyšplhal na 184 koní. „NDčko je stále v prodeji a v roce 2024, tedy po 35 letech od uvedení první generace, prošlo decentní obměnou.

Co je nového

Modelový rok 2024 přinesl nový tvar předních i zadních světlometů, které roadsteru dodaly moderní šmrnc. Letošní modely je zároveň možné pořídit s novými 17palcovými koly značky BBS a červenými třmeny Brembo nebo si vzhled auta můžete ozvláštnit béžovou plátěnou střechou či novou šedou barvou karosérie Machine Gray.

Drobnou evolucí prošel také interiér. Tomu dominuje modernější displej infotainmentu, který podporuje bezdrátové připojení Android Auto a Apple CarPlay. Zároveň kabina dostala dvojici USB-C portů a řadu užitečných bezpečnostních a asistenčních systémů, včetně hlídání mrtvého úhlu, asistentu udržování jízdního pruhu a podobně.

Bohužel před nedávnou dobou automobilka ohlásila, že z důvodu emisních norem z evropského trhu zmizí dvoulitrový motor. Nadále se tak bude nabízet pouze základní jednapětka bez samosvorného diferenciálu.

Zajímavosti o ND:

  • Mazda ND získala mnoho ocenění, včetně World Car of the Year 2016 a World Car Design of the Year 2016.
  • Čtvrtá generace měla speciální edici 30th Anniversary Edition, která byla limitována na 3000 kusů a oblékala jedinečnou oranžovou barvu.
  • ND je první generací, která se prodává ve verzi RF (Retractable Fastback) s pevnou skládací střechou.
9.7.2024 7:08| autor: Robin Běhal | zdroj: Tiskový servis Mazda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist