autoweb.cz > Mazda > Mazda MX-5 > Mazda MX-5 2.0i Revolution
Mazda MX-5 2.0i Revolution
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 10
Praktičnost 8
X-Factor 10
Celkové hodnocení 9.6
RADOSTI
Živé řízení; jednoduchost a syrovost; naučí vás řídit
STAROSTI
Pozice za volantem; levný interiér; relativně cena
Venku fouká, je lehce nad nulou a právě přestalo pršet. Jestli si někdo u nás v redakci vsadil, že tahle lehoučká Mazda bude překvapivě nejrychlejším autem na zkušebním polygonu, musí si teď vzteky trhat vlasy. Testovací auto má navíc čerstvé zimní pneumatiky, takže i kdyby asfalt nějakým zázrakem oschl, stejně se nedobereme relevantních hodnot.
Mazda MX-5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Mazda MX-5 slaví dvacet let existence a ačkoli to tak na první pohled nevypadá, za tu dobu se změnila docela dost. Narostla, přibrala na váze a posílila. Pořád ale máme co dočinění s jedním z nejlehčích roadsterů na trhu. Dnes ale bude její lehká váha možná i trochu nevýhodou, protože když tak koukám na mokrý asfalt, budu trakci potřebovat. A s lehoučkým autem, které nedokáže pořádně zatížit své pneumatiky, si tu asi dnes trochu zatancujeme…Za volantem Mazdy MX-5 je všechno okolo vás takové větší. I když vás předjíždí Fabia, máte pocit, že se kolem vás řítí obří SUV. Sedíte opravdu nízko a co nejblíže těžišti auta, takže intenzivně vnímáte, co pod vámi auto dělá. To je ale dobře, protože můžete včas provádět drobné korekce.
Mazda MX-5 je jedno z posledních skutečných aut ze staré školy. Sice se nezapře její postupné „vyměkávání“, protože zákazníci chtějí prostě více místa na své vyžrané pupky, více komfortu pro své zhýčkané zadky a více odkládacích míst a přípojek pro své ajpody a empétrojky. Důležité ale je, že se pořád jedná o velmi malé kompaktní auto s relativně skromným motorem, celkem nízkou hmotností a tradiční koncepcí pohonu. Mazdu MX-5 tak můžeme označit za skutečné sportovní auto. Hlavně také proto, že potřebuje od řidiče, aby něco dělal a ne se jen vezl na palubě a občas zmáčkl tlačítko bdělosti…
V době přeplňovaných čtrnáctistovek s výkonem skoro 200 koní vám možná může připadat atmosférický motor o objemu 2,0 l a s výkonem 160 koní stejně pokrokový jako dřevěný špalek vysunutý ze dveří vedle karbon-keramické kotoučové brzdy. Ale věřte mi, že k charakteru MX-5 se žádný jiný motor nehodí tak dobře jako jednoduchá atmosférická jednotka. Nutí řidiče více přemýšlet o řazení a práci s pedálem plynu, rychlost si musíte zasloužit. Není to jen hloupé šlapání na plyn. Když chcete rychle vyjet ze zatáčky, musíte hnout zadkem… respektive zápěstím a řadit. Řadit, řadit a zase řadit. Udržujte motor v otáčkách a auto se vám odmění chrakterním zvukem sání, ostrou reakcí a skutečnou rychlostí.
Ne, není to kalup, který zažijete za volantem Audi TT RS nebo Audi RS5. Je to taková ta příjemně zvladatelná rychlost. Díky skromnému výkonu 160 koní a točivému momentu 188 Nm můžete držet pedál na podlaze poměrně dlouho, aniž byste se dostali do mezí nezvladatelných rychlostí. Najděte si nějakou utaženější zatáčku, odřaďte si na dvojku, za apexem naložte plný plyn a držte. Trojka a znovu… A čtyřka a zas. Zatímco ve všech těch přeplňovaných nesmyslech s výkony starých osmiválcových Ferrari už po pěti sekundách musíte brzdit, protože jste se dostali do jiného okresu, Mazda MX-5 má před sebou pořád otevřenou táhlou zatáčku nebo rovinku a vy můžete stále držet plyn na podlaze a poslouchat, jak motor krásně křičí u 7500 ot./min.
Kouzlo Mazdy MX-5 ale není v syrových výkonech. Je ve sladění celku. Podvozek je dílem génia, který věděl, co dělá sportovní auto sportovním autem. Za volantem Mazdy se nesmíte chovat jako hulvát, musíte na ni být jemní. Musíte se naučit přenášet váhu na jednotlivé nápravy, musíte vnímat pohyby auta a pochopit, co se vám snaží říct. Je to živý organismus a když mu nenasloucháte, nikdy si s ním nebudete rozumět.Celé mi to připomíná stará auta, která měla duši. Slabý výkon nahrazovala živostí, komunikativností a relativně chatrnou konstrukcí, kdy vám i stovka na okresce připadala jako nadsvětelná rychlost. Vzpomínám na své první zážitky s Peugeotem 205 GTI na mokré silnici, který se mne pokusil zabít, na první svezení ve stařičkém BMW 325i E30 z roku 1986 nebo na Golf první generace. Mazda MX-5 samozřejmě nepůsobí tak chatrně, ale dá vám pocítit každý kilometr za hodinu ať už narůstajícím hlukem, který v tomto případě není obtěžující, tak i rostoucím pocitem přirozeného strachu. To je vlastnost, která moderním autům chybí.
Z Porsche 911 to necítíte, protože to auto bylo na extrémně vysoké rychlosti postavené. Ale špatné je, že i za volantem dieselového Pola vám připadá stopadesátka jako ploužení se. Tato „přirozená kontrola stability“ se z moderních aut úplně vytratila a řidič tak dočistě ztratil přehled o tom, jakou rychlost si může dovolit. V Mazdě MX-5 si naproti tomu budete dávat velký pozor, jak rychle můžete jet. Zvláště, když je mokro nebo kluzko. A přesně tak je teď na mosteckém polygonu.
Měření
Řeknu vám, tohle byl snad nejděsivější moment, který jsem tu zažil. Ani za volantem supersedanu Lexus IS-F, ze kterého jsem neviděl přes hustou mlhu na metr, jsem se tolik nebál, jako za volantem téhle Mazdy. Vlhký povrch, nízká teplota a zimní pneumatiky jsou věci, které se podepsaly na tom, že zajet vyrovnané a klidné kolo s Mazdou moc dobře nešlo. Když chcete jet skutečně na hraně a pospícháte, není Mazda MX-5 autem, ve kterém byste chtěli sedět. Svědčí jí nejlépe takové to pohodové tempo na nějakých 70 až 80 % potenciálu.
Jakmile jedete skutečně ostře, auto začne vyžadovat enormní soustředění a vy se začnete potit. Ne horkem, ale strachem. A tak to má ve skutečném sportovním autě pro řidiče být! Když se nesoustředíte na pečlivé přenášení váhy, Mazda se po silnici smýká, jak nemůže najít potřebnou přilnavost. Výsledkem snažení byl nejlepší čas na kolo 35,55 sekundy. Na vlhku a zimních pneumatikách jsme asi nic lepšího čekat nemohli. Přitom na suchu a letních gumách má auto pocitově tolik přilnavosti, že skoro nejde překonat.Automobilka slibuje stovku u vozu s pevnou střechou za 7,9 sekundy. My jsme naměřili 8,44 sekundy, což se zdá vzhledem k podmínkám jako příznivé. Horší je to s brzdami, kde se jasně ukazuje, jak se dokáže necitlivé zacházení s pedálem projevit. Dupněte, stejně jako já, na pedál a Mazda nestačí zatížit dostatečně přední kola. Výsledkem je aktivace ABS a vysloveně vlažné zpomalení. Auto ze stovky zastavilo až na 52 metrech za necelé čtyři sekundy. S brzdami musíte zacházet jinak, je potřeba postupně zvyšovat tlak a zatěžovat tak přední kola. Mazda nemá těžký motor před nápravou a není to obézní auto, které pneumatiky zatěžuje neustále.
Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku za 4,44 sekundy sice na papíře navypadá nijak dramaticky, ale ve skutečnosti je díky výraznému projevu auta mnohem intenzivnější než za volantem rychlejších strojů.
Na mokru Mazda MX-5 ukazuje, jak dokáže být náročná na řízení. Přitom je to přesně ten druh náročnosti, ve kterém spatřujeme skutečnou zábavu za volantem. Řidič musí prostě přemýšlet a plánovat dopředu mnohem více než v kdejakém jiném silnějším a rádoby sportovnějším autě. Samosvorný diferenciál tlačí auto po každém přidání plynu neochvějně vpřed a je mu jedno, že zadní kola ztratila trakci. Vy musíte provést velmi rychlou korekci, nezavřít plyn a doufat, že vám vyzbyde silnice. Auto pak jede poměrně zeširoká a dlouho mu trvá, než trakci zpět získá. Je to namáhavé, náročné a strašidelné… Ale jakmile to zvládnete, tak i neuvěřitelně zábavné.Soužití s Mazdou MX-5 vyžaduje plno kompromisů. Těžko si takové auto koupíte do rodiny, protože má dvě místa, malý kufr na pár igelitek a je v ní na dálnici kvůli krátce poskládané převodovce randál. Jenže to jsou věci, které autu tohoto zaměření vyčítat nemůžete. Pozastavit se ale můžete nad poměrně plastovým interiérem, který ve světle dnešní doby už působí skutečně levně. Respektive by tak působit nemusel, kdyby Mazda MX-5 s dvoulitrovým motorem a pevnou střechou nestála 875 900 korun. Roadster s tradiční plátěnou střechou je o 60 000 korun levnější a dokonce je lehčí a prý i mrštnější. Zarazí vás také, že volant se dá nastavit pouze výškově, ale jen do takové pozice, která je sotva únosná. Osobně bych ho potřeboval výš a blíže k tělu.
Výbava auta je sice poměrně bohatá – dostanete klimatizaci, solidní audio systém BOSE, xenonové světlomety a kožené sedačky Recaro. Problém ale osobně spatřuji ve volbě pneumatik – 17″ kola jsou sice pěkná, ale uskákaná. Charakteru Mazdy sluší čitelnější a měkčí 16″ disky s pneumatikami s vyšším profilem, které dostanete k osmnáctistovce. Podvozek Bilstein, který dostanete k tomuto vozu standardně, je také velkým otazníkem. Na kvalitním povrchu auto funguje báječně, ale na našich silnicích drncá skutečně až moc. Standardní nastavení je příjemnější. Na podvozku Bilstein se také auto tolik nenaklání a vy nemáte tak dobrou kontrolu nad přenosem váhy. Staré Mazdy MX-5 se houpaly jako dřevěná loďka na vlnách, ale právě díky tomu bylo zřetelně cítit, jak se váha přesouvá.
Verdikt
Ono je vlastně úplně jedno, jaká čísla jsme dnes změřili. Mazda MX-5 nikdy nebyla o tom, jak rychle dokáže zdolat stovku nebo jaká je její maximální rychlost. Kdyby se ale měřila šíře úsměvu v obličeji a index zábavnosti, který dokáže malá Mazda vyvolat, patřila by pravděpodobně mezi pět nejlepších aut na světě. Já si jen z celého srdce přeji, aby Mazda MX-5 o svůj charakter ani v dalších generacích nepřišla a zůstala se všemi svými malými chybami autem, které budeme mít tolik rádi.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | mokro, 5°C |
0-100 km/h (s) | 8,44 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 4,44 |
100-0 km/h (s) | 3,9 |
100-0 km/h (m) | 52,06 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 10,2 |
Čas na kolo (s) | 35,55 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1999 |
Kompresní poměr | 1999 |
Vrtání x zdvih (mm) | 87,5 × 83,1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | zadní (samosvorný diferenciál) |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 118 / 160 v 7000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 188 v 5000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 136,4 |
0-100 km/h (s) | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 218 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,9 / 6,1 / 7,8 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4020 |
Šířka (mm) | 1720 |
Výška (mm) | 1255 |
Rozvor náprav (mm) | 2330 |
Provozní hmotnost (kg) | 1173 |
Celková hmotnost (kg) | 1375 |
Zavazadlový prostor (l) | 150 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 644 900 Kč |
Základní cena test. verze | 875 900 Kč |