autoweb.cz > Mazda > Mazda CX-7 > Mazda CX-7
Mazda CX-7
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Na CX-7 se mě ptala až nečekaně velká spousta lidí a to ještě k tomu v době, kdy se k nám vůbec nedovážela. Tedy – oficiálně. Šedí dovozci jí ale začali tahat z Ameriky a i těch pár exemplářů dokázalo prvnímu SUV od Mazdy zajistit dostatečnou pozornost. Je to naprosto zdrcující argument o povedenosti designu tohohle auta. Stačí se na něj podívat – je to velké a docela robustní SUV, ale zároveň vypadá uhlazeně, moderně a čistě.
Pozitivní hodnocení vzhledu se tentokrát dá označit za plošné – na rozdíl třeba od Hondy CR-V, která se sice některým líbí, ale minimálně stejný počet přihlížejících se shání po pytlíku, který najdete před každou sedačkou v dopravním letadle. Říká se, že lidé nakupují především očima, což by pro Mazdu CX-7 znamenalo proroctví obrovského tržního úspěchu. Nebude to ovšem tak jednoduché.
Líbivý a zaoblený design má totiž i své negativní stránky – v případě elegantní střechy CX-7 mluvíme o omezeném vnitřním prostoru. Příliš mnoho místa nad hlavou nemá dokonce ani vyšší řidič, o zadních pasažérech ani nemluvě. Zavazadelník má objem 455 litrů, což je méně, než Fabia Combi. Po sklopení sedaček máte k dispozici 774 litry, opět výrazně méně než ve Fabii. A pokud zůstaneme v kategorii SUV, větší je jak Hyundai Santa Fe, tak Opel Antara i jeho korejský sourozenec od Chevroletu. Ani odkládací prostory kolem řidiče nepatří k nejsilnějším stránkám vozu – je jich málo a v některých případech jsou špatně přístupné. Každodenní život to mírně znepříjemňuje. Pokud vám jde především o praktičnost, budete se muset poohlédnout jinde.
Ač se to zdá při pohledu na fotky téměř nemožné, design ve skutečnosti není nejsilnější stránkou Mazdy CX-7. Tedy, alespoň z pohledu motoristického nadšence ne. Stačí totiž ujet pár stovek metrů po nějaké náročnější okresce a zjistíte, že tohle SUV má jeden z nejlepších podvozků ve své třídě. Je skutečná zábava ho řídit a takovým hodnocením se může pochlubit jen málokteré vysoké, pseudoterénní auto. Řízení je přímé a naprosto přesné, podvozek je odladěný na jedničku – je příjemně pohodlný, nikoli „sportovně“ tvrdý, ale přitom dobře drží stopu a v zatáčce se překvapivě dlouho chová přísně neutrálně. Až při opravdu rychlém nájezdu dojde předním kolům přilnavost. Náklony v zatáčkách jsou na tuhle kategorii až zanedbatelné – evropský podvozek se oproti japonské verzi dočkal silnějších stabilizítorů a celkového vyztužení.
Pokud jde o zmíněnou ztrátu přilnavosti, jejím důvodem může být také točivý moment: na přední (a při prokluzu přes viskózní středovou spojku i na zadní) kola putuje 380 Nm. Společně s výkonem 260 koní to znamená více než slušné zrychlení i ostatní jízdní parametry. Motor o objemu 2,3 litru používá k dosažení těchto hodnot turbodmychadlo a pozornější z vás si na něj budou pamatovat z testu Mazdy3 MPS (objevuje se také v šestce). Mezi SUVčky nemá příliš konkurentů, bledne vedle ní i třílitrová X3. Zkrátka a dobře, v tomhle autě se budete skvěle bavit, i když je to SUV.
Úsměv na rtech vám ovšem zmrzne přesně ve chvíli, kdy vás ukazatel stavu nádrže zažene k čerpací stanici – a to bude brzo. Spotřeba se při běžné jízdě drží kolem 12 litrů, pokud ovšem budete využívat předností podvozku a motoru (a že k tomu oba velmi lákavě vybízejí), může stoupnout o tři i více litrů. Takového žrouta už se mnoho lidem živit chtít nebude, i když vypadá tak dobře. Bohužel je tohle SUV primárně určené pro Ameriku, takže ho i u nás dostanete pouze s tímto jedním motorem. Jak se už několikrát ukázalo, nenabídnout evropskému zákazníkovi SUV s nafťákem je hrubá a potenciálně smrtící chyba. V úvodu zmíněná Honda CR-V v minulé generaci naftu také postrádala – po uvedení zdařilého dieselu 2.2 i-CTDi její prodeje strmě vzrostly a benzínové motorizace ze statistik naopak téměř zmizely. Do SUV všichni chtějí diesel.
Doufejme, že si to uvědomuje i Mazda a brzo s tím něco udělá, protože CX-7 je skutečně nadmíru povedené auto. Kvalitní diesel by mu v prodejnosti hodně pomohl. Než ho dostane, je odsouzena být na silnicích vzácným zjevem a volbou pro skutečně vyhraněné fajnšmekry. A pro ty, kteří nakupují jen očima a o spotřebu jim nejde.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,0 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2261 |
Kompresní poměr | 9,5:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 87,5x94,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | pohon všech kol s viskózní středovou spojkou |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 190/260 v 5500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 380 při 3000 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,8/8,1/10,2 |
Objem nádrže (l) | 69 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4675 |
Šířka (mm) | 1870 |
Výška (mm) | 1645 |
Rozvor náprav (mm) | 2750 |
Provozní hmotnost (kg) | 1770 |
Celková hmotnost (kg) | 2270 |
Zavazadlový prostor (l) | 455/774 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 841 900 (Challenge) |
Cena testovaného vozu | 945 900 |