autoweb.cz > palivo > nafta > mobilní nádrže na naftu > Mazda CX-5 2.2D vs. Land Rover Freelander 2 TD4
Mazda CX-5 2.2D vs. Land Rover Freelander 2 TD4
Na první pohled to vypadá, že málokterá auta od sebe můžou být víc vzdálená, než Mazda CX-5 a Land Rover Freelander. Stačí ale porovnat rozměry, a zjisíte, že se od sebe zas tak moc neliší. Freelander měří přesně 4,5 metru a je to Mazda, která na délku zabere o 55 milimetrů více, než konkurent z Anglie.
A motory? O pohon se u obou aut stará diesel, a dokonce o stejném objemu. V případě Mazdy je to vznětový čtyřválec, který je v našem případě naladěný na 175 koní a 420 Nm. Pod kapotou Land Roveru se usídlil motor, který ze sebe odevzdává jen 150 koní a točivý moment 420 Nm. Stejnou notu ladí obě auta i z pohledu řazení, které obstarává automatická převodovka se šesti stupni.Na pohled je Land Rover taková hranatá krabice a ve městě působí dost robustně a trochu neohrabaně, narozdíl od Mazdy, která je moderní a svěží. Budu se opakovat, ale současný designový směr Mazdy se mi hodně zamlouvá a zatím je vidět, že sluší jak Mazdě 6, tak i vysoké CX-5. Freelander mi sedí minimálně na rozbahněnou lesní cestu s hlubokým potokem, kde využije velké nájezdové úhly a ochranné plasty.
Land Rover Freelander 2 velká fotogalerie
Prostě tam, kde by si Mazda vylámala zuby, přestože disponuje pohonem všech kol, stejně jako Freelander. Jenže doba se mění, trh si často žádá vysoká auta, do kterých se snadno nastupuje, je z nich dobře vidět a mají výhodu při potenciální srážce, průchodnost v terénu už nehraje tak velkou roli, jako dříve. Vždyť nejvíc Range Roverů se pohybuje právě ve městech…
Trochu jiná cílová skupina je vidět i uvnitř. Nastupte dovnitř Freelanderu a okamžitě vám je jasné, že to není nejnovější počin automobilky. Je to taková vinylová desku v době ipodů. Palubní desku tvoří jednoduché linie, ale materiály jsou kvalitní a věřím že i velmi trvanlivé. Barevný displej tu nehledejte, veškerou grafiku tvoří jednoduché monochromatické displeje s rozlišením jako u prvních mobilů, je tu pár obřích tlačítek, které pohodlně zmáčknete i v rukavicích a vrcholem techniky je systém pohonu všech kol Terrain Response, který se postará i o sjezd z kopce. Útulné? Za mě nikoli. Ale funkční? Ano, velmi.
Které tlačítko je které? A co teprve když řídíte…
To v CX-5 jsem se zabydlel okamžitě, interiér je vzdušný a na pohled i dotek příjemný. Veškeré ovládací prvky jsou na dosah ruky, přičemž barevný displej ovládáte kolečkem u loketní opěrky, ne nepodobným tomu v BMW nebo Audi. Jejich propracovanosti ale nedosahuje. Jinak vcelku jednoduché ovládání komplikují jen tlačítka vlevo pod volantem, které mají na starosti elektronické systémy jako Start/Stop nebo systém hlídání mrtvého úhlu. Reprezentují je důmyslné zkratky a za volantem si rozhodně nevzpomenete, co má které na starosti. Věřte mi, máme je v naší dlouhodobé Mazdě 6 a do dneška si je pletu. Jednoduché ikony by byly rozhodně příjemnější.
Neméně důležitou otázkou je praktičnost. Do Mazdy v základním uspořádání naložíte 503 litrů, v tom rozšířeném, tedy se sklopenými sedadly, je to přesně 1620 litrů. Tady ukazuje své výhody svislejší víko kufru u Freelanderu, protože v základním uspořádání pojme hned 755 litrů, vítězí i se sklopenými sedadly hodnotou 1755 litrů.
Zatímco Mazda CX-5 je postavená od základů jako nové auto, Freelander je tu s nějakými facelifty už sedm let. Jeho jízdní projev tak odpovídá době, kdy SUV ještě nebyly praktickou stylovkou, ale pracovním nástrojem pro toho, kdo je dokáže využít. Na silnici je znát výraznější naklánění v zatáčkách a pohodlně odladěný podvozek, který vás směřuje k uvolněnější jízdě. Motor je ale v porovnání s Mazdou dost hrubý a nepomáhá mu ani průměrné odhlučnění interiéru.
Že je Freelander v terénu jako doma napovídá zmiňovaný Terrain Response, který inteligentně rozděluje pohon všech kol. Nájezdové úhly 31° vpředu a 34° vzadu dávají alespoň základní představu o tom, na jak strmé kopce se dokáže vyšplhat.
Za Freelander sice dáte něco přes milion, ale těžko budete hledat něco podobně funkčně schopného, s tak kvalitní konstrukcí a v rámci možností i uspokojivého na silnici. Napadá mě snad jen Forester, který by se mu s trvalým pohonem všech kol mohl vyrovnat, ale ten postrádá punc luxusní značky.
K Mazdě by se zaměřením více hodil pětidveřový Evoque, ten je ale o dobrých dvacet centimetrů kratší, s Freelanderem jsou si v tomhle ohledu o dost bližší. Projevem na silnici však nikoli. Motor v Mazdě je o notný kus kultivovanější, převodovka řadí o poznání hladčeji a dobrému projevu na silnici přispívá i u Mazdy tradičně dobře naladěný podvozek, který dobře odfiltruje nerovnosti, ze kterých do interiéru nepropustí žádné pazvuky, a zároveň dokáže oscilovat přesně mezi akceptovatelným komfortem a jízdní agilitou. Zklamání nezažijete ani u čerpací stanice, díky mnoha faktorům se dokázalo spotřebu udržet v přijatelných mezích. Mimo město budete jezdit za sedm litrů, ve městě okolo osmi. Což je přibližně o litr méně, než v Land Roveru.
Verdikt
Pokud by bylo po mém, bez zaváhání bych sáhl po Mazdě. Po silnici se pohybuje s ohromným nadšením, je úspornější a uvnitř o světelné roky napřed. A že neprojedu půl metrovým brodem a nezdolám 30° stoupání? Bez toho dokážu žít. A až pojedu zase jednou za uherský rok na hory, vyjedu tam se čtyřkolkou i tak. Nebýt ale městským floutkem, uvažoval bych trochu jinak, a dost možná by se mé preference stočily právě k Freelanderu.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Palivo | motorová nafta |
Zdvihový objem (cm3) | 2191 |
Kompresní poměr | 14,0:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86,0x94,2 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 129 kW/175 k při 4500 ot./min |
Točivý moment (Nm) | 420 při 2000 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 9,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 204 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,4 / 4,9 / 5,5 |
Objem nádrže (l) | 58 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4555 |
Šířka (mm) | 1710 |
Výška (mm) | 1840 |
Rozvor náprav (mm) | 2 700 |
Provozní hmotnost (kg) | 1 615 |
Celková hmotnost (kg) | 2 120 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2100 |
Zavazadlový prostor (l) | 503 l / 1620 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 499 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 831 900 Kč |