Máte diesel? Zjistěte, jak zvýšit jeho spolehlivost

Auto s naftovým motorem vyžaduje velmi specifický přístup a údržbu i dnes, v době moderní techniky. Jak na to, aby váš diesel dlouho vydržel?
vysokooktanové-palivo-1100x618.jpg Zdroj: Běhal Robin

Pro některé z vás asi budou následující rady zbytečné či triviální, ale podle našich zkušeností se spousta lidí neumí k dieselovému motoru správně chovat a tím si velmi rychle ničí své auto. Přinášíme proto několik jednoduchých rad a doporučení, jak životnost dieselového motoru prodloužit a zajistit si tak dlouhodobě bezproblémový provoz a následný prodej.

Tankujte kvalitní naftu

A ještě by se slušelo dodat, abyste kupovali aditiva. Vznětové motory jsou na kvalitu nafty velmi náchylné a je všeobecně známo, že zrovna v Česku není nafta moc dobrá, například proti Německu nebo Rakousku. Nekvalitní nafta ráda zanáší jemné vstřikovače systému common-rail a způsobuje problémy s usazováním spalin v motoru. Také snadno zanáší filtry pevných částic. Značkové palivo je také spolehlivou zárukou toho, že v zimních měsících nezůstanete někde stát, protože vám už v -10°C zamrzla nafta. Rozhodně ale neuděláte chybu, když čas od času do nafty přidáte zkvalitňující aditivum, které umí „čistit“ zanesené části.

Jezděte včas do servisu

Ačkoli výrobci slibují prodloužené servisní intervaly s délkou až dva roky, doporučujeme olej měnit každoročně. Motor na naftu je velmi namáhaný a trpí zejména při studených startech a proměnném zatížení. Lidé totiž neumí dieselový motor správně používat a tím zvyšují jeho opotřebení a zkracují životnost oleje. Včasná návštěva odborného servisu také pomůže odhalit blížící se problém. Nejde ale jen o olej, ale také o další součástky, zejména pak rozvodový řemen a kladky. Pokud je potřeba rozvody u vašeho auta měnit, zjistěte si, po kolika ujetých kilometrech a rozhodně nic nezkazíte včasnou výměnou.


Zajímavosti o naftě:


Nešetřete na oleji

Nezáleží ani tak na značce, jako na konkrétní specifikaci oleje. Dejte svému autu to nejlepší a počítejte také s tím, že bude jezdit nejen v letních vedrech, ale také v zimních mrazech. Kvalitní olej zaručí především spolehlivé mazání motoru při studených startech.

Hlídejte si teplotu

Dieselový motor potřebuje postupné zahřívání a také chladnutí. Pečlivým sledováním teploty motoru tak předejdete problémům jako jsou praskající hlavy a také ochráníte turbodmychadlo, které je extrémně namáhané. Pamatujte, že teplota chladící kapaliny není rozhodující, provozní teplotu motoru indikuje především teplota oleje. Vězte, že olej se na provozní teplotu, tedy asi 70°C, dostane v létě přibližně po 10 km, v zimě klidně až po 20 kilometrech jízdy. Proto chvíli počkejte s tím, než na to pořádně šlápnete.

Když přijíždíte do cílové destinace, zvolněte a nechte motor a zejména jeho turbodmychladlo odpočinout. Nemůžete po zběsilé honičce na dálnici hned vypnout motor (například když odbočíte k pumpě). Je potřeba nechat auto uklidnit, jako když se vy sami potřebujete po chůzi do schodů vydýchat. Nechte proto dieselový motor běžet aspoň půl minutky na volnoběh, aby si „sednul“. Omezíte tím namáhání součástek vlivem vysokých rozdílů teplot.

Jezděte plynule

Naftový motor je už z principu pracovní a postavený na to, aby běžel v pokud možno konstantním zatížení při konstantních otáčkách (nepleťte sem teď dieselové speciály pro Le Mans, které nemají s motorem ve vaší octavii vůbec nic společného). Dobře uděláte, když ho budete udržovat v úzkém pásmu otáček, nebudete ho podtáčet (ale ani zbytečně vytáčet) a na dálnici místo závodů v levém pruhu se usadíte na tempomat v pruhu pravém a najdete si optimální pracovní otáčky, které se u většiny dieselů pohybují mezi 2000 a 2500 ot./min.

Nejezděte krátké trasy

Koupili jste si diesel jen proto, abyste jezdili půl kilometru pro rohlíky? To je nejjednodušší cesta, jak naftový motor velmi rychle odrovnat. Už jsme si řekli, že vznětový motor potřebuje důkladně zahřát a pracovat. Na krátké trasy (do přibližně 20 km) je lepší používat zážehový motor.

Existuje plno důvodů, proč si diesel nekupovat a proč je lepší usednout do vozu s jednoduchým benzínovým motorem s větším zdvihovým objemem. Ale vy chcete jezdit s co nejnižší okamžitou spotřebou, že? Tak se aspoň naučte ke svému maloobjemovému dieselovému motoru správně chovat.

 

1.9.2023 1:09| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Dalibor Žák, Maziva-kapaliny, Rheinol

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist