autoweb.cz > reportáž > Maranello: Svět jedné značky
Maranello: Svět jedné značky
Můžete projet Florencií, Pisou i Římem a vůbec nezjistit, že kolem vás stojí něco zajímavého. Itálie však má jedno město, jehož důležitost neunikne ani tomu největšímu ignorantovi. Nebo jinak: je velmi těžké uniknout důležitosti městečka Maranella poblíž Modeny, byť má jen nějakých patnáct tisíc obyvatel.
Na prvním kruhovém objezdu na vás zaútočí socha splašeného koně. Jeho obrázek nesou fasády a jídelní lístky kaváren i restaurací. A pokud omylem zabloudíte do místního obchodu se suvenýry, rádi vám prodají snad i toaletní papír ozdobený tím samým emblémem. A pak jsou tu ještě ta všudy přítomná Ferrari – parkují všude, jezdí sem a tam, rojí se a zase mizí, případně řev motorů z okruhu, který formálně patří k městečku Fiorano Modenese.
Ferrari Roma Spider
San Cesario sul Panaro, domov Pagani, i Sant’Agata Bolognese, kde sídlí Lamborghini, jsou jen obyčejné vesnice. Maranello žije svou automobilkou a čím blíž přijdete k továrně Ferrari (pro ty, kteří dosud tápali), tím silnější posedlost rudými vozy je. Člověk méně než fanaticky zápálený pro společnou věc by tu nepřežil jedinou noc, právě tak Maranello na první pohled působí.
Koník z Maranella je tu zde více než několik desítek let
Značka Ferrari je s městečkem nerozlučně spjatá už od roku 1947, kdy ji založil bývalý závodník Enzo Ferrari. Motorsportu se věnoval už dvacet let před tím, snadno proto vyšplhal na vrchol, aby z něho nikdy doopravdy nesestoupil. Enzo zemřel roku 1988. Jeho odkaz žije dál v týmu formule 1 i silničních vozech, které – možná jako jediné na světě – skutečně čerpají své široké schopnosti přímo ze světa velkých cen.
Továrna Ferrari je jistě zajímavá zvenku, my fanoušci bychom si ji však rádi prohlédli také zevnitř. Nemáme šanci. Na rozdíl od Lamborghini jsou v Maranellu náležitě hrdí na své kořeny a nižší formy života povýšeně přehlíží, za brány smí pouze zvané návštěvy. Naštěstí je tu muzeum Ferrari, kde i nižší forma života najde spoustu zajímavých námětů k přemýšlení.
Pokud rádi rozjímáte o formuli jedna, potkáte v tiché budově spousty monopostů. Jestli jste spíš na silniční ferrari, muzeum má vše myslitelné od modelu 166 Inter po 599XX. Ve sbírce pak najdete F40, legendu dětských snů, supersport s výrobou omezenou na 400 kusů, kterou se nakonec podařilo zastavit až na pětinásobku. Nejšílenější stroj své doby s třílitrovým osmiválcem, dvěma turby a 478 koni. Stojí tu i F50, Enzo… na co si vzpomenete.
Co říkáte? Že byste si chtěli vyzkoušet jízdu ve Ferrari, což je asi ta nejčastější myšlenka všech, kteří se, nejen poblíž italského muzea pohybují? A že v muzeu nevystavují nejnovější modely? Proč by je předváděli, když si nekterý z nich můžete rovnou půjčit. Místní nabídka obsahuje Ferrari F8, Californii, F488 Spider, Scuderii i například Ferrari 812 SuperFast. Co si sami nezkusíte, to s trochou štěstí uvidíte kroužit na Fioranu, stačí jít za řevem dvanáctiválců.
Další novinky ze světa elektrických supersportů
Porsche chce získat zpátky titul nejrychlejšího auta na Nürburgringu. Současného leadera Mercedes-AMG One hodlá sesadit elektromobilem
Koncept Mission X je předurčením toho, jak má vypadat budoucí nejrychlejší vůz planety. Plánuje porazit Mercedes-AMG One i Rimac Nevera
Návštěva Maranella je mnohem víc o vstřebávání atmosféry než o skutečných zážitcích. Všeprostupující duch tohoto místa ovane nového návštěvníka tak silně, že všechny ostatní prožitky splynou s pozadím. Maranello je neuvěřitelné ne proto, že tu mají na každém rohu koně na zadních. Je neuvěřitelné tím, že všech skoro dvacet tisíc obyvatel za vzepnutého hřebce dýchá dnem i nocí.