Malé sedany do 150 000: Aveo, Thalia, Fabia

Porovnali jsme tři roky staré malé sedany od Chevroletu, Renaultu a Škody s nízkým počtem ujetých kilometrů. Který z nich se nám zamlouval nejvíce?

Na srovnávací test malých ojetých sedanů myslíme už delší dobu. Sehnat tři porovnatelná auta ale nebylo tak snadné, jak by se mohlo zdát. Nakonec jsme v nabídce autocentra AAA AUTO nalezli tři vozy z roku 2008. Všechny mají pod kapotou zážehovou dvanáctistovku a za sebou nevelké porce kilometrů.

První automobilem je Chevrolet Aveo. Malý sedan vyráběný v Koreji se zapsal do povědomí motoristů tragickým výsledkem v crash testu Euro NCAP a tak v této disciplíně zrovna zářit nebude. Vozidla však porovnáváme v několika kolech, příležitost ukázat jiné kvality tedy Aveo dostane. Pohání jej zážehový čtyřválec o výkonu 53 kW. Podle počítadla ujeté vzdálenosti vůz zatím zdolal 57 000 kilometrů. Autobazar za něj požaduje 130 000 korun.

Dalším vozem je francouzský Renault Thalia druhé generace, který stojí nový 155 000 Kč. Ojetina nabízená za 145 000 korun se tak může zdát předražená. Jenže ve srovnatelné výbavě by se cena nového vozu vyšplhala přes 200 000 korun. Auto s 20 000 ujetými kilometry tedy představuje zajímavou nabídku. Pod kapotou má zážehový čtyřválec pracující s výkonem 55 kW.

Třetí vůz netřeba dlouze představovat. Mladoboleslavská Škoda Fabia v nejméně oblíbené karosářské verzi sedan přijde na 116 000 korun. Její kola roztáčí tříválec 1.2 HTP disponující výkonem 40 kW. Dle palubních přístrojů vůz zatím ujel 51 000 kilometrů.Jak hodnotíme
Všechny soupeře jsme si představili a teď už zbývá jen vysvětlit, jak se bude srovnávací test hodnotit. Stejně jako v dřívějších srovnávacích testech ojetin budeme vozidla porovnávat v pěti disciplínách. V každém kole jim přidělíme známky od 1 do 3, a tak určíme jejich pořadí (nejde tedy o průběžný stav, ale výsledek v každé disciplíně). V závěru výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tak dostaneme konečné pořadí vozidel v testu. První dvě části pojmenované Spolehlivost a Bezpečnost běžně hodnotíme na základě oficiálních údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V dalších disciplínách rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními testovanými vozidly.

Spolehlivost podle TÜV
Hned první disciplína přináší nezvyklou komplikaci. Chevrolet Aveo ve statistikách TÜV nacházíme na 88. místě ze 128 hodnocených. Vůz figuruje pouze mezi vozy ve věku 2-3 roky. Renault Thalia v hodnocení TÜV ale zcela chybí a Škoda Fabia první generace je až mezi vozidly ve stáří 4-5 let. Náš vůz sice má v dokladech uveden rok 2008, ale v České republice se zaznamenává rok uvedení do provozu, nikoli rok výroby. Toto auto se dostalo na silnice v roce, kdy už běžela produkce Fabie druhé generace. Jelikož bylo zakoupeno nové v ČR, lze si to vysvětlit jedině malým zájmem o sedany, což je pro naše motoristy typické.

Pokud chceme být fér, úvodní disciplínu hodnotit nemůžeme. Nelze spojovat výsledky mladších aut se staršími a výsledky jednoho auta si vymýšlet, i když by šlo třeba o odvození spolehlivosti od modelu Clio, na jehož technice Thalia stojí. Prostě by to nebylo správné a výstup by mohl být na míle vzdálený realitě. První disciplína tedy bez bodu pro všechny zúčastněné.Bezpečnost podle Euro NCAP
Situaci nemáme snadnou ani v druhé disciplíně. Jak zde již padlo, její hodnocení vychází z výsledků modelů v bariérové zkoušce Euro NCAP a tou Thalia neprošla. Tentokrát se ale nevzdáme tak snadno a do hodnocení zahrneme i bezpečnostní výbavu testovaných vozidel.

Thalia vychází z Clia druhé generace a to dostalo v nárazové zkoušce Euro NCAP čtyři hvězdičky z pěti možných. Vezmeme-li v úvahu fakt, že je Thalia konstrukčně mladším autem, hůř by opravdu skončit neměla. Námi prověřovaný vůz má v bezpečnostní výbavě dva čelní airbagy a ABS.

Proti němu stojí Chevrolet Aveo se shodnou výbavou, ale žalostným výsledkem v bariérové zkoušce, kde získal pouze dvě hvězdičky z maximálních pěti. Jedna mu navíc byla dodatečně škrtnuta. Zkrátka totální propadák!

A pak tu máme Fabii, jež obdržela od techniků Euro NCAP čtyři hvězdy z pěti možných. Dobrý výsledek, ale námi prověřovaný automobil je úplné holátko s ABS a pouze jedním airbagem. Thalii proto hodnotíme jako nejbezpečnější z trojice, následuje Fabia a poslední místo patří Aveu.

1. Renault Thalia, 2. Škoda Fabia, 3. Chevrolet AveoJízdní komfort
Do provozu jsme nejprve vyrazili v Chevroletu. Jeho podvozek tlumí nerovnosti snaživě. V tomto směru nás určitě nezklamal. Interiér nabídne slušný podélný prostor, ale v oblasti ramen se budete cítit poměrně stísněně. Nám vadilo i madlo dveří omezující prostor u levé nohy řidiče.

Na druhou stranu zde najdeme pohlednou palubní desku a pohodlná sedadla. O komfort posádky se stará klimatizace, nechybí ani audiosystém s CD přehrávačem. Zavazadelník disponuje objemem 400 litrů.

Renault zaujme ještě příjemnějším odpružením. Klidně můžeme říci, že si posádku opravdu hýčká. Dostatek pohodlí totiž nabídnou i sedadla a navíc není špatná ani prostornost interiéru. Ve výbavě vozu nechybí klimatizace či audiosystém s CD přehrávačem a ovládáním pod volantem. Z naší trojice thalia nabízí největší zavazadelník o objemu 510 litrů.

Fabia má nejtužší sedadla, což ale není myšleno nijak zle. I tak totiž zajistí dobré pohodlí. Prostor pro posádku se nám zdál nejlepší. Za sedadlem řidiče zbylo nejvíce místa v oblasti kolen, což je zásluha citelného vybrání opěradla přední sedačky. Zavazadelník o objemu 438 litrů není špatný, ale ani z daleka není největší.

Podvozek fabie je nejtvrdší. Při běžné jízdě to není problém, naše testovací trať ale nabízí nejen silnici plnou výmolů, ale i přejezd kolejí a zde nás domácí vůz pěkně natřásal. Auto je navíc prakticky bez výbavy a tak zde nenajdete ani audiosystém, natož klimatizaci.

1. Renault Thalia, 2. Chevrolet Aveo, 3. Škoda FabiaZa volantem
Držením stopy v zatáčkách či při vyhýbacím manévru se aveo rozhodně k nadprůměrným vozům neřadí. Náklon karoserie je značný a už v poměrně malé rychlosti bylo cítit, že vozidlo opouští stopu. Čtyřválcová dvanáctistovka o výkonu 53 kW působila mdle, za to ji bylo ve vyšších otáčkách celkem dost slyšet.

Největší zklamání nám ale připravilo řazení. Ulovit jedničku při rozjezdu se zprvu zdálo nemožné. Pružinky v kulise to dávno vzdaly a řadicí páka při většině pokusů padala na trojku. Až po několika chybných zařazení člověk našel správný grif. Brzdy pracovaly při běžném zatížení bez problémů.

Přesednutí do thalie bylo příjemnou změnou. Auto o poznání lépe drží v zatáčkách, řazení sice není ničím nadprůměrné, ale fungovalo bez potíží. Jak se nám thalia designově nezamlouvá, tak dobře fungovala. Ne, žádné zázraky nečekejte, ale svou práci odvede dobře.

Čtyřválec 1.2 16V/55 kW si s autem ví rady. Okolo 4000 otáček chytá druhý dech a pak vůz až překvapivě snaživě zrychluje. Navíc je proti motoru v aveu tišší. Zmínit musíme také ostrý nástup brzd, což je pro renaulty typické. Celkově na nás thalia udělala tak dobrý dojem, až jsme byli překvapeni. Svou úlohu zde ale sehrál i určitý kontrast při přesednutí z avea.

Pravda, v zatáčkách si ještě lépe vede fabia. Jenže její znatelně tvrdší podvozek zase nepotěší na méně kvalitní vozovce či dlažbě. Škodovka nabídla i nejlepší řazení a řízení, které není tak přeposilované jako u konkurentů. Brzdám se ale zpočátku moc pracovat nechtělo, což se s ujetými kilometry zlepšilo. Auto pravděpodobně delší dobu stálo.

Tříválec 1.2 HTP/40 kW byl na rozjezdu překvapivě čilejší než motor v aveu, ale na agregát v thalii nestačil. Vlastně to byl jediný okamžik, kdy něčím pozitivně vynikal. Jinak je hlučný, nadměrně vibruje a v rychlosti okolo 110 km/h rozevře tlamu a pokouší se řidiče pozřít i s botami. O nějaké úsporné jízdě nemůže být ani řeč. Nemluvě o faktu, že je z dané trojice pohonných jednotek jasně nejrizikovější. Nezřídka jej totiž trápí vážné poruchy jako vynechávání válce nebo praskání hlavy.

Jízdně se nám nejvíce líbil renault. Pravda, škoda se lépe drží v zatáčkách, avšak francouz vyniká výborným motorem a jako celek pracuje lépe. Jasně nejhůř se nám jezdilo s chevroletem, jehož jízdní vlastnosti patří pod průměr.

1. Renault Thalia, 2. Škoda Fabia, 3. Chevrolet Aveo


Ceny, výbava a stav
Všechny tři vozy mají v rodných listech zanesen letopočet 2008, všechny pohánějí zážehové dvanáctistovky. Aveo doposud ujelo 57 000 kilometrů, je na pohled v dobrém stavu, ale řazení vykazuje značné vůle z důvodu opotřebení (jejich odstranění by nemělo být nákladné). Jeden by řekl, že má najeto více, avšak stav tachometru je podložen prověřením Cebia a jelikož byl vůz zakoupen jako nový v ČR, měl by odpovídat realitě.

Auto má kromě bezpečnostní výbavy centrální zamykání, elektrické ovládání oken, klimatizaci, autorádio a dokonce tažné zařízení. Věříme, že s cenou 130 000 korun může zaujmout.

Nejlépe vybavený je však Renault Thalia a má také nejméně najeto – pouhých 20 000 kilometrů. Svým stavem vyvolává dojem nového vozu. Kromě bezpečnostní výbavy nabídne centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky seřiditelná zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken, klimatizaci, autorádio a taktéž tažné zařízení. Cena 145 000 je ale v porovnání se soupeři o něco vyšší.

Škoda Fabia se evidentně těší výbornému zdraví. Zatím ujela 51 000 kilometrů, což by jí asi ani nikdo nehádal. Působí opravdu zachovale. Jenže ve výbavě nemá kromě jednoho airbagu, ABS a posilovače řízení (ten mají všechny vozy) nic. 116 000 Kč je sice nejnižší cena, ale v létě se v autě budete péct, protože klimatizaci nevidělo ani z rychlíku, ke stažení oken slouží kličky lidově řečené švihadla a místo centrálního zamykání se budete natahovat po interiéru a zamykat dveře jednotlivě.

Vybrat vítěze v této disciplíně opravdu nebylo snadné, nakonec jsme se rozhodli pro aveo, které není nejdražší a nabídne na danou třídu slušnou výbavu. Na druhé místo dáváme škodovku, jež těží z ceny a celkově výborného stavu. S lepší výbavou by mohla stát to co chevrolet a pak by představovala jistě velice zajímavou nabídku. Třetí příčka patří renaultu, i když vzhledem k výbavě a nízkému počtu ujetých kilometrů rozhodně nejde o špatnou nabídku. Cena je ale z testovaných vozů nejvyšší a zájemci o automobil této třídy hodně hledí právě na ni.

1. Chevrolet Aveo, 2. Škoda Fabia, 3. Renault Thalia

Verdikt
Se známkou 2,25 obsadily druhé až třetí místo vozy Chevrolet Aveo a Škoda Fabia. Jde o porovnání konkrétních aut a v tomto případě českému zástupci podrazila nohy mizerná výbava. Pokud by byla o trochu lepší, i s vyšší pořizovací cenou by škodovka dokázala soupeře porazit. Nejlépe si vedl Renault Thalia, který dosáhl na výslednou známku 1,5. Sice je nejdražší z testované trojice, ale má nejméně najeto, nejlepší výbavu a v neposlední řadě i nejlepší motor.

Ceny náhradních dílů z druhovýroby


Zdroj: www.kvalitnidily.cz

Názory redaktorů

Pokud bych měl volit z této trojice, vůbec bych neváhal. Thalia se mi sice nelíbí, ale po stránce výbavy a stavu k ní nemohu mít výhrady. Nemluvě o zdařilém motoru. Vlastně si v průběhu testu získala mé sympatie i přesto, že se mi opravdu nelíbí! Tříválec se zvukem splašeného šicího stroje bych si nepořídil, ani kdyby mi za něj platili a takový dobrodruh, abych jezdil ve voze, který totálně propadl v nárazovém testu, také nejsem.

Za zapůjčení vozidel k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO

Milan Jirouš

1.9.2011 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist