autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Malá auta do 190 tis: Mazda2, Peugeot 207, Ibiza
Malá auta do 190 tis: Mazda2, Peugeot 207, Ibiza
Do dalšího srovnávacího testu jsme vybrali malé automobily v ceně 182 000 až 190 000 korun. To se zdá na první pohled jako šílenství, vždyť cena některých nových aut v této třídě může být prakticky totožná. Jenže v našem případě jde o vozidla ve výbavách, které nejsou základní, dvě auta mají navíc velice málo najeto.
Co to znamená? Vezmeme to pěkně podle abecedy. Mazda 2 má za sebou 17 000 kilometrů, pod kapotou zážehovou třináctistovku o výkonu 55 kW a stojí 190 000 Kč. V současném ceníku nových vozů se testovanému automobilu nejvíce podobá provedení za 306 900 Kč. Pravda, má například vnější kliky v barvě karoserie, ale na rozdíl od zkoušeného vozidla není vybaveno disky z lehkých slitin. S vozidlem v ceníku Mazdy sedí ale vše důležité, tedy počet airbagů či přítomnost klimatizace.
Peugeot 207 doposud urazil 87 700 km, což je výrazně více než jeho dnešní soupeři. Proti nim má silnější motor, čtrnáctistovku o výkonu 70 kW. V ceníku nových vozidel jej nalezneme v současné době v akci za 277 900 Kč. Testovaný ojetý automobil stojí 186 000 korun.Třetím do party je Seat Ibiza s motorem o objemu 1,4 litru a výkonu 63 kW. Ani v tomto případě nejde o vozidlo v základním provedení. Nové by přišlo na 269 100 Kč (při podobné výbavě, zkoušená ojetina je jeden z posledních vozů předchozí generace), ojetý vůz stojí 182 000 korun. Má za sebou teprve 24 000 ujetých kilometrů a v technickém průkazu zaznamenán rok uvedení do provozu 2008 – tento údaj se u všech dnes prověřovaných aut shoduje.
Vozidla ke srovnávacímu testu ojetin jsme vybrali v nabídce autocentra AAA AUTO. Vycházeli jsme z nabídky aut na pražské pobočce a kromě shodného stáří jsme se snažili najít i porovnatelné motorizace.
Jak hodnotíme
Vybraná vozidla budeme porovnávat v pěti disciplínách. V každé jim přidělíme známky od 1 do 3, čímž bude vyjádřeno jejich pořadí v daném kole (nejde tedy o průběžný stav, ale výsledek v každé disciplíně). Na konec výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím se dostaneme ke konečnému pořadí vozidel v testu. První dvě části pojmenované Spolehlivost a Bezpečnost hodnotíme na základě oficiálních údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V ostatních disciplínách rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními vozidly při testování.
Spolehlivost podle TÜV
Všechny tři modely najdeme pouze v jediném žebříčku TÜV a to mezi nejmladšími automobily ve věku 2 až 3 roky. Na třetí příčce končí jen těsně Peugeot 207, který se podle statistiky řadí stejně jako Seat Ibiza k nejporuchovějším vozům v uvedeném stáří. Obsadil totiž 113. místo ze 128 hodnocených modelů. Průměrný výskyt poruch u něj činí 8,7 %, průměr všech vozidel v této kategorii je ale 5,5 %.
Jen o jedno místo lépe dopadl španělský Seat s výsledkem 8,5 % vážných poruch. Na zcela opačném konci najdeme Mazdu 2, která se řadí naopak mezi nejspolehlivější vozy. K zisku druhé příčky mezi vozy ve věku 2-3 roky jí dopomohlo jen 2,3 % vážných závad. V první kole má tedy japonec velice výraznou převahu.
1. Mazda 2, 2. Seat Ibiza, 3. Peugeot 207Bezpečnost podle Euro NCAP
Nárazový test Euro NCAP absolvoval Seat Ibiza již v roce 2002. Z testovaných vozidel je konstrukčně nejstarší a tak není zase tolik překvapující, že v hodnocení bezpečnosti obsadil třetí příčku. Za ochranu posádky při nárazu totiž dostal od techniků Euro NCAP čtyři hvězdičky z pěti možných (26 bodů).
Druhé místo patří Mazdě 2 (testována v roce 2007), která sice vybojovala plný počet hvězd – tedy pět, avšak v souboji se soupeřem z Francie prohrává na body. Peugeot 207 (testován v roce 2006) totiž získal taktéž pět hvězdiček z pěti možných za bezpečnost posádky při nárazu, ale dosáhl zisku 35 bodů. Mazda dostala o 1 bod méně, a jen těsně tak v disciplíně Bezpečnost prohrává boj o první místo.
1. Peugeot 207, 2. Mazda 2, 3. Seat Ibiza
Jízdní komfort
Pokud se budeme bavit o nabídce místa na předních sedadlech, ani jeden z testovaných vozů nedopadne špatně. S přihlédnutím k faktu, že jde o malé automobily, musíme konstatovat, že jsme se na předních sedadlech cítili vždy dobře. To ale neplatí po přesunu dozadu. Zde nás zklamal Peugeot, kde jsme se dotýkali koleny opěradla sedačky řidiče. To v Seatu a Mazdě je více místa. Seat navíc potěší větší šířkou karoserie v oblasti hlavy. V Mazdě více vnímáte blízkost C-sloupku karoserie.
V porovnání zavazadlových prostorů dopadá nejlépe Francouz disponující objemem 267 litrů v základním uspořádání. Jen o dva litry méně je dispozici ve španělském automobilu, Japonec nabídne zavazadelník o nejmenším objemu 250 litrů.
Zcela zásadní úlohu v hodnocení komfortu ale hraje naladění podvozků. Měkce nastavené odpružení „dvěstěsedmičky“ spolu s pohodlnými sedadly nenechá nikoho na pochybách o původu vozu. Z hlediska pohodlí odpružení Peugeot vítězí na celé čáře. Líbilo se nám i naladění „dvojky“, které je sice tužší, ale pro zajištění dostatku pohodlí to stále bez problémů stačí. Také Ibiza působila zpočátku velice dobře, avšak přejezd větších nerovností se neobešel bez citelných rázů od předních kol, které jízdu znepříjemňovaly.
Každý z automobilů má zkrátka něco. Peugeot je jasně nejměkčí, ale na zadních sedadlech mnoho prostoru nenajdete. Seat nabídne dost místa jak pro posádku, tak pro zavazadla, ale odpružením na nerovnostech nepotěší. Mazda poskytne solidní odpružení i slušný prostor posádce, ale zavazadelník má nejmenší. Přesto jsme se ji rozhodli dát v této disciplíně na první místo. Sice není po stránce komfortu ani v jednom směru nejlepší, avšak jde cestou rozumných kompromisů, takže se vyhýbá i výrazným nedostatkům.
1. Mazda 2, 2. Peugeot 207, 3. Seat IbizaZa volantem
Jízdní test jsme absolvovali s auty v abecedním pořadí. Nejprve jsme vyjeli na testovací okruh, který nám nabízí možnost prověrky vozů na silnicích různých tříd i stavu, pak jsme vozidla zkoušeli několik dní v běžném provozu. Jako první se vydala na testovací trasu Mazda 2. Nutno říci, že si nás rychle získala jistým podvozkem. V zatáčkách se snaživě drží jízdní stopy, chová se zcela předvídatelně a působí velice mrštně. Jen zpětnou vazbu řízení jsme postrádali. Zážehová třináctistovka o výkonu 55 kW jde poměrně ochotně do otáček a působí kultivovaně. Sice z auta střelu neudělá, pro běžnou jízdu je ale více než dostačující. Celkově na nás Mazda působila jako nový automobil. Jízda se obešla bez nežádoucích zvuků a vůz nevykazoval žádné vůle.
Přesednutí do Peugeotu 207 znamenalo citelný rozdíl. Podvozek se v zatáčkách moc nevytáhl a motor byl čistým zklamáním. Papírově nejsilnější čtrnáctistovka o výkonu 70 kW byla v reálu nejlínější. Běžela bez problémů, ale za plynem se jí vůbec nechtělo. Celkově na nás vůz působil poměrně opotřebovaně – sice jsme ani zde nezaznamenali žádné vůle, ale chování auta bylo až příliš flegmatické.
Jízda v Seatu Ibiza nám opět spravila náladu. Pohání jej čtrnáctistovka o výkonu 63 kW. V praxi jsme měli chvílemi pocit, že jede stejně jako papírově slabší Mazda, chvílemi že jede o trošku lépe. Podvozek si v zatáčkách nevedl vůbec špatně, ale jízdní vlastnosti Japonce jsou evidentně lepší. I tak musíme u Seatu ocenit zachovalý stav bez nežádoucích vůlí.
1. Mazda 2, 2. Seat Ibiza, 3. Peugeot 207
Cena, výbava a stav
Nejdražší z testovaných vozidel je Mazda 2, za níž autobazar požaduje 190 000 korun. Má však najeto jen 17 000 kilometrů, což je nejméně. Ve výbavě nabídne šestici airbagů, ABS, klimatizaci, kola z lehkých slitin nebo elektrické ovládání zpětných zrcátek a okének předních dveří. Z hlediska kilometrového nájezdu je na zcela opačné straně Peugeot 207, jehož počítadlo ujeté vzdálenosti hlásá 87 700 km. Dostal cenovku s částkou 186 000 Kč, což není vzhledem k počtu ujetých kilometrů vůbec málo. Z testované trojice je ale jasně nejžádanější, těší se velké pozornosti i v rámci třídy a to samozřejmě ovlivňuje cenu modelu. Ve výbavě nabízí čtyři airbagy, ABS, klimatizaci, palubní počítač nebo elektrické ovládání všech oken a vnějších zpětných zrcátek.
To Seat Ibiza doposud ujel jen 24 000 kilometrů a přitom stojí pěkných 182 000 Kč. Mezi jeho výbavu patří ale jen dvojice airbagů, nechybí ABS či klimatizace. Samozřejmostí je centrální zamykání nebo elektrické ovládání přední oken. Ze zkoušených vozů má však výbavu nejchudší. Z hlediska ceny, výbavy a stavu nás nejvíce oslovila mazda, jež má málo najeto, nejvíce airbagů, ale i další prvky výbavy. Naopak jako nejhorší nabídku vidíme peugeot s výrazně vyšším kilometrovým proběhem a motorem v nedobré kondici.
1. Mazda, 2. Seat Ibiza, 3. Peugeot 207Verdikt
S výslednou známkou 2,4 obsadily druhé až třetí místo vozy Peugeot 207 a Seat Ibiza. Francouz má sice více najeto a po stránce jízdních vlastností nás nenadchnul, ale je komfortnější i bezpečnější. Po stránce poruchovosti si vozy nemají co vytýkat. Zkrátka plichta jak vyšitá. Janě nejlepší dojem na nás udělala Mazda 2 s výslednou známkou 1,2. Působila více jako nové, než jako ojeté auto, zaujala spolehlivostí, vysokou mírou bezpečnosti, nízkým kilometrovým proběhem i bohatou výbavou. Její nepatrně vyšší cena v tomto případě hraje nedůležitou úlohu.
Ceny dílů z druhovýroby
Zdroj: www.kvalitnidily.cz
Názory redaktorů
Mou volbou by byla rozhodně mazda. Po stránce jízdních vlastností konkurenty předčí, zaujme designem i zpracováním interiéru. Velkou výhodou je pak spolehlivost. Navíc motor se ukázal být jako velice snaživý.
Z této trojice je pro mne jasným vítězem Mazda2. Sice má docela bakelitový interiér, ale jinak vypadá k světu a má hlavně výtečné jízdní vlastnosti. Jestli vás baví řídit, nehledejte jinde. Ibiza dokáže zaujmout, ale její motor je nemastný neslaný.
Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO
Milan Jirouš