autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Magistrála se zúží o další pruh!
Magistrála se zúží o další pruh!
Hodně diskutované zkušební zúžení magistrály o jeden jízdní pruh přineslo své ovoce. Provoz v Praze se zklidnil, přestaly se tvořit kolony, emise se snížily a významným způsobem se redukoval hluk. Pražské úřady tak připravují další podobné změny, které mají přispět k celkovému zlepšení dopravně-společenského klimatu v hlavním městě.
Tři etapy rozvoje
V první etapě, která bude zahájena v polovině dubna a ukončí se k 30. 9. 2009, bude docházet hlavně ke zužování hlavních tahů. Zkušebního zúžení o jeden pruh se tak dočkají například ulice Plzeňská, Wilsonova, Legerova, Evropská, Průmyslová, K Barrandovu, Strakonická a dále Most Barikádníků a Hlávkův Most. Počítačové simulace prokázaly, že i v ranní špičce se významným způsobem zklidní doprava v hlavním městě a vozidla se budou pohybovat plynuleji.
Ve druhé etapě, která bude probíhat od 1. 10. 2009 do 31. 8. 2010, se počítá s trvalým zavedením těchto opatření v ulicích, ve kterých se nejvíce osvědčí. Podle některých radikálnějších zástupců města by se mělo zavést postupné zužování všech městských komunikací o jeden jízdní pruh. Jejich mluvčí však vyjádřil obavu, že tento krok zřejmě radnice neschválí. I tak jsou ale ochotni přistoupit na kompromis.
Třetí etapa se zaměří na hloubkovou analýzu jednotlivých ulic v hlavním městě. Radnice chce spolupracovat s nezávislými odbornými organizacemi, které budou mít za úkol monitorovat dopravu v daném místě a podávat podrobné zprávy. Ještě nebylo vydáno oficiální tiskové prohlášení, ale již nyní se mluví o tom, že tento úkol získají dopravní specialisté z organizace AUTO-MAT a také odbornice z hnutí Pražské Matky. Nezávislé posudky rovněš vypracuje výzkumný institut Oživení.
Přínos pro životní prostředí
Již ke konci druhé etapy by měl být podle nezávislých odborníků velmi patrný přínos těchto opatření pro životní prostředí na území Prahy. Najatí odborníci spočítali, že již v polovině roku 2010 budou vypouštěné emise řádově o stovky tun CO2 denně nižší, než je tomu v současnosti. Koncem roku 2010, kdy má probíhat již třetí etapa rozvoje, se počítá s řádovým zlepšením o tisíc tun CO2 denně.
Očekává se, že na území hlavní města se opět vrátí bujná vegetace. Dařit se zde má zejména citrusovým plodům, fíkům a banánovníku. Očekává se návrat exotického ptactva, čehož chce radnice využít a zřídit na několika místech v Praze pro tento účel rezervaci.
Výhled do budoucna
Po roce 2030, až se společensko-geopoliticko-ekologicko-sociální klima v Praze významně zlepší, chce radnice tyto kroky uplatnit i za hranicemi hlavního města. Letiště Ruzyně je významným narušitelem sociálně-ekologického prostředí a proto bude zavřeno. Letecké doprava se přesune na ostravské letiště Mošnov, přepravu do Prahy budou zajišťovat ekologické soupravy vlaků Pendolíno. Na místě bývalého letiště Ruzyně se zřídí památník připomínající neekologické časy – jeho úkolem bude varovat další generace.
A co na to obyvatelé?
Provedli jsme bleskový průzkum mezi obyvateli hlavního města, jíž jsme se dotázali, jak vnímají tyto změny. Více než 75 % lidí navrhovaná opatření vítá a těší se na ně. Podle nich se tak konečně Praha stane tím lepším městem pro život. Přibližně 20 % dotázaných sice považuje regulaci provozu v tomto rozsahu za poměrně radikální, nicméně uznává její nevyhnutelnost. Zbytek respondentů si myslí, že tyto kroky nebudou mít nějaký přínos.
Těžko nyní soudit, jestli jsou prognózy magistrátu správné a situace v Praze se po dokončení třetí etapy (po roce 2015) skutečně zlepší. Máme totiž teprve první duben 2009 a do té doby ve Vltavě uplyne ještě hodně vody…
autoweb.cz