autoweb.cz > BMW > Loučení začalo. Na český trh dorazilo poslední čistě benzinové „emkové“ BMW dostupné i s manuálem. Je přesně tak skvělé, jak čekáte
Loučení začalo. Na český trh dorazilo poslední čistě benzinové „emkové“ BMW dostupné i s manuálem. Je přesně tak skvělé, jak čekáte
Když BMW představilo aktuální generaci řady 1 a 2, těm ortodoxnějším fanouškům se orosilo čelo. Mezigeneračně došlo k výměně platformy a z původně malé zadokolky se stala klasická předokolka s napříč umístěným motorem. Má to své legitimní důvody. Jedním z nich je mimochodem fakt, že naprosté většině zákazníků bylo úplně jedno, co auto využívá za koncepci. Hlavní je, že to je BMW a jede to rychle. Jenže původní strategie malého BMW postaveného na velké technice řady 3 měla výhodu v tom, že šlo celkem jednoduše postavit plnotučnou M2. A M2 si zajistila velmi silnou pozici, protože se rychle stala nejprodávanějším modelem z plnotučné řady M.
Něco takového v Mnichově samozřejmě do koše hodit jen tak nemohli, takže přišli se vskutku nevšedním řešením. Kromě obyčejných hatchbacků a čtyřdveřových kupé řady 2 připravili také klasické kupé pojmenované jako 2 Coupé, které je ale fakticky úplně jiným autem. Pouze u tohoto jediného derivátu byla znovu využita technika z řady 3, tedy podélně uložený motor a pohon zadních kol. Cíl byl jediný, zachovat i v této generaci BMW M2 tak, jak to mají zákazníci rádi. A přesně tohle auto nedávno vstoupilo na trh a my jsme se s ním konečně mohli svézt.
M2 je těžší
BMW M2 tedy navazuje na model 2 Coupé, který je dostupný i se vcelku obyčejnými motory jako 218i nebo 220d. Větší pozornost přitáhl šestiválec M240i, který je regulérně fantastický a M2 jde ještě o kousek dále. Pod kapotou je přeplňovaný řadový šestiválec s označením S58, který v různých variacích dobře známe i z jiných modelů, a to dokonce včetně M3/M4 nebo extrémního BMW M3 CS. V případě M2 je naladěný na 460 koní a 550 Nm. Od dob prvního BMW M2 jsme se tak posunuli skoro o sto koní a sto newton metrů výše. Výše se ovšem posunula také hmotnost, když současná M2 váží přibližně 1,7 tuny v kombinaci se standardně dodávaným automatem. To je o nějakých 150 kg více než dříve. Stovka je záležitostí na 4,1 s, maximální rychlost je obligátních 250 km/h. Připlatit si ale můžete za 285 km/h.
BMW v testu
Oproti dřívějším zvyklostem dostanete automat bez příplatku, zatímco za manuál si musíte připlatit symbolických třináct tisíc. My všichni samozřejmě v redakčních testech chválíme možnost kupovat manuál do nebes a podobné názory se často objevují i v diskuzích, jenže reálná čísla objednávek hovoří o něčem úplně jiným. Také u ryze sportovního auta, jakým je M2, má automat podíl 90 %. BMW zatím nechává přímo řazenou převodovku v nabídce spíše z úcty ke tradicím, až z výroby toto provedení zmizí, mnoha lidem chybět nebude. Automobilka opakovaně říká, že tuto možnost bude s chutí vyrábět, ale musí to někdo kupovat.
S ohledem na sportovní zaměření auta a příslušnost do exkluzivní řady poctivých „emkových“ bavoráků dostala i nová M2 kompletně přepracovaný podvozek, řadu výztuh, posílenou brzdovou soustavu, standardně dodávané adaptivní tlumiče, elektronicky řízený zadní diferenciál, jinou geometrii kol a mnoho dalších úprav. BMW ale pořád zachovává poměrně široké možnosti doladění auta. Kdo chce spíše ultimátní stroj, ten může dokoupit paket M Driver´s Pack s omezovačem rychlosti posunutým na 285 km/h, výkonnější brzdy, karbonovou střechu (+70 tisíc) nebo různé verze sedadel včetně karbonových skořepin (+135 tisíc). Pořád málo?
Pak je tu program M Performance, kde lze utratit další stovky tisíc například za spoustu karbonových doplňků, karbonová pádla řazení pod volantem, polepy, volant potažený Alcantarou a tak podobně. Pro představu, červená M2 v galerii má na sobě prvky z tohoto programu za celkových 334 tisíc. Ve finále je tak pouze na zákazníkovi, kolik chce za svůj vůz utratit a hlavně zda ho chce mít blíže běžnému cestovnímu autu, nebo zda s ním více míří na okruhy. Možné je skoro všechno.
Jenom drobná ochutnávka
S BMW M2 nové generace jsme se poprvé svezli v Mostě, ovšem ne na okruhu, nýbrž na polygonu. Technická trať byla hezkou ochutnávkou, ale všem je jasné, že potenciál tohoto auta je někde úplně jinde. Tím spíš, že akce byla rozdělená na několik časových slotů a my jsme se účastnili toho úplně posledního, kdy už pneumatiky měly to nejlepší dávno za sebou. O to více ale byla patrná skutečnost, za kterou už byla chválena M240i Coupé. Tohle auto je nádherně čitelné. I když máte zničené pneumatiky a na brzdách začíná i tohle auto bojovat s nedotáčivostí, přes volant to okamžitě cítíte. Stejně tak je velmi dobře znát nastupující přetáčivost, kterou na polygonu krotila stabilizace, neboť na technickém okruhu jsme ji museli nechat zapnutou. O nedostatek dynamiky se samozřejmě bát nemusíte. Musím se přiznat, že na poměry M2 jsem možná čekal trochu tužší řízení, ale to je věc, na kterou zapomenete ve chvíli, kdy vám šestiválec zazpívá svým trochu tlumeným, ale pořád velmi příjemným zvukem poprvé kolem sedmi tisíc. Je až s podivem, jak lehce nová M2 působí, přestože je celkově větší (+12 cm na délku, +1,6 cm na šířku) a těžší.
Co takhle drift?
Druhou disciplínou na novinářské akci bylo driftování, ovšem na kluzné ploše. Tradiční radovánky v Mostě totiž skončily ve chvíli, kdy si v těsném sousedství někteří postavili rodinné domy a pak (světe, div se) si začali stěžovat, že u závodního okruhu občas bývá slyšet hluk závodních aut. Na mokré kluzné ploše vám u zadokolky bezpečně stačí asi tak čtyřicet koní, abyste jeli bokem, takže to chce u vozu o výkonu 460 koní velmi citlivé zacházení s plynem. Tohle klouzání pouze potvrdilo čitelnost vozu na limitu a zvýšilo naší chuť najít nějaký areál během sedmidenního redakčního testu, kde bude možné jízdu na limitu za běžných podmínek ochutnat trochu více.
Most jsme po prvním svezení s BMW M2 opouštěli s takovým tím vědomím, že to auto je skvělé a že jsme během prvních jízd vyzkoušeli zhruba třicet procent z toho, co dokáže. I tohle málo ale dává jasně znát, že M2 je hodně povedená, byť někteří internetoví odborníci budou psát, kterak je mnichovská novinka ošklivá, jak má obří displeje a jak je těžká. Ne, stačí i malé svezení na polygonu v Mostě, aby si vás nejmenší „emkový“ bavorák získal. Navíc za cenu 1,8 milionu jde o poměrně solidní nabídku. Podobné peníze dáte třeba za Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic, ale to je v základu předokolka. Jestli vás zajímá bližší srovnání, mrkněte do porovnávače od našich kolegů.
Videotest BMW i4
BMW M3 CS jako skvělý bonus
Doprovod třem za sebou jezdícím BMW M2 v Mostě dělalo jedno auto, které z „davu“ jasně vystupovalo. Nepřehlédnutelně zelená M3 vypadala v této společnosti jako přerostlý tank, ale jízdně to bylo nejlepší auto z celé skupiny. Model M3 CS představuje absolutní vrchol nabídky pro současnou generaci řady 3, který navazuje na tisícikusovou specialitu v podobě M4 CSL. I sedan M3 CS má výkon řadového šestiválce navýšený na 550 koní, nechybí karbonová kapota, titanový výfuk, karbonová skořepinová sedadla a další úpravy v čele s obří hliníkovou výztuhou v motorovém prostoru. Co naopak chybí, to je například loketní opěrka v interiéru, která při intenzivnějším řízení akorát překáží. Celkově je M3 CS o 20 kg lehčí než M3 Competition.
Přesednutí z M2 do této speciality vás na první dobrou trochu vyděsí, protože jde o fakt velký automobil. Jenže způsob, jakým reaguje na pokyny volantem a s jakou enormní jistotou se proplétá utaženými zatáčkami i mezi nachystanými kužely, je regulérně dechberoucí. Stejně jako schopnost vystřelit ze zatáčky a napasovat vás do sedadel, ve kterých se mimochodem ani nehnete. Takhle nějak vypadá řidičská nirvána. Jistou nevýhodou je fakt, že za cenu M3 CS byste si mohli koupit dvě M2. Jenže pokud opravdu dokážete využít potenciál této okruhové rakety, pak to za ty peníze možná stojí.
Ať už se vám zamlouvá M2, nebo exkluzivní M3 CS, bude dobré s objednávkou příliš dlouho neváhat. M3 CS sice není omezena počtem kusů, ale je omezena časově. Vyrábět se bude pouze do února příštího roku. Menší M2 určitě v prodeji pár let vydrží, jenže už dnes se ví, že to je poslední „emko“ postavené podle receptu staré školy, které ke svému pohonu používá výhradně velký spalovací motor. Další v plánu jsou plug-in hybridy, jak to naznačilo BMW XM a jak to ukáže BMW M5 nové generace. Pouze tento fakt sám o osobě zájem zákazníků zvyšuje. Ostatně celá kvóta určená pro český trh na letošní rok je vyprodaná už teď a my se tomu vůbec nedivíme.