Lotus Exige dostal šestiválec a verzi na rally

Než dorazí v roce 2013 skutečné supersporty Lotus, musíme vystačit s Exige S. 1080 kg a 350 koní by však mělo stačit. Nebo je libo soutěžní speciál Exige GT?

Když Lotus Exige s motorem o objemu 1,8 litru nedokázal splnit nejnovější emisní normy, vypadalo to na konec. U Lotusu však dostali zajímavý nápad. Rozhodli se šasi Exige ještě jednou zužitkovat jako dočasnou náhradu za chystaný nový Esprit, který měl být už dávno na trhu, jen aby se každý rok opět o dvanáct měsíců odsunul. Britové proto osadili malé kupé – které při přestavbě znatelně povyrostlo – přeplňovaným šestiválcem z nejsilnější Evory.

Přestože jde o přechodné řešení, je více než důstojné svých úkolů. Tříapůllitr není s 350 koni nejsilnější jednotkou světa, jenže s sebou táhne pouhých 1080 kilogramů suché hmotnosti auta. Ani s řidičem a náplněmi by váha nejsilnějšího Exige neměla překročit 1,2 tuny, což je skvělé číslo.Lotus bohužel zatím nezveřejnil žádné další hodnoty. Auto by mělo být schopné dosprintovat na dohled třístovce (je malé, ale přes se asi nedostane). Netrpělivě budeme také vyhlížet časy potřebné ke zrychlení na sto a sto šedesát kilometrů za hodinu. Druhý z nich bude bezpečně pod deseti vteřinami, tedy v teritoriu těch nejlepších supersportů, a možná dokonce v okolí osmi sekund.

Po designové stránce dostal Exige S také mnoho nového. Má inovovanou příď, která se snaží postavit co nejdál od starého usměvavého výrazu malých lotusů. Bývalý designér Ferrari Donato Coco dělal, co mohl. Zbavit se neškodně působících (sympatických) proporcí Exige nedokázal, ale něco agresivity přidal. Auto nepředvádí mnoho nového, podobné přibroušené hrany má také poslední Elise s motorem o objemu 1,6 litru a Evora.Šestiválcový Exige dostal rovněž nový interiér. Alespoň to tvrdí jeho tvůrci. Spartánskou kabinu původního vozu, jehož doménou byly okruhové dny a závody, nahradilo hodnotnější prostředí s kvalitnějšími materiály. V nabídce budou dvě sady výbav.Hned při své premiéře zplodil Lotus Exige S zajímavý závodní speciál. Automobilka z Hethelu se chce vrátit mimo jiné také na rychlostní zkoušky asfaltových rally, které výrobci sportovních aut s motory uprostřed už nějakou dobu ignorují. Nyní jim nabídla pomocnou ruku sama FIA svou sadou regulí R-GT.Exige GT je postavený právě podle nich. Svůj přeplňovaný tříapůllitr má podladěný na tři sta koní, které však žene na zadní nápravu se samosvorným diferenciálem přes šestistupňovou sekvenční převodovku. Lotus musel zvýšit hmotnost na 1200 kilogramů, po zástavbě homologované ochranné klece to však jistě nebyl problém. Exige GT má samozřejmě silnější brzdy a závodní tlumiče i pružiny.

autoweb.cz

14.9.2011 7:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist