Lotus čekají velké změny – ztloustne

Britský výrobce byl svým kořenům věrný dlouhá desetiletí. Podle Protonu přišel čas vydat se novým směrem.

V Hethelu bylo v posledních měsících rušno. Zdejší automobilka, Lotus, prodělala před rokem změnu vedení. Když ze zdravotních důvodů odešel dlouholetý šéf Mike Kimberley a nahradil jej Švýcar Dany Bahar, mnozí se obávali odklonu od kurzu, vytyčeného před lety Colinem Chapmanem. Nyní výrobce skutečně opouští filozofii „zjednodušit a pak přidat lehkost“ a začne vyrábět komplikovanější, kvalitnější a především dražší auta. Napříště má konkurovat Porsche nebo Ferrari.

Zpráva nepřišla z Hethelu, ale od Protonu, kterému Lotus patří. Malajská automobilka postrkuje Brity směrem, v němž tuší peníze. Proton koupil Lotus v roce 1996 a vydělal na něm od té doby jen minimálně. Zisk z výroby aut se pohybuje v okolí nuly, britská spotečnost vydělává především na konstrukčních zakázkách pro jiné výrobce. Značka Lotus však má obrovský zvuk.Pětiletý plán, který promění potenciál v zisk, představil v Malajsii sám předseda představenstva Protonu, Datuk Mohd Nadzmi Mohd Salleh. Nové heslo Lotusu zní: „luxusní sportovní vůz zítřka už dnes“. Průměrný Lotus má v budoucnu stát okolo tří milionů korun. Vysokou cenovku obhájí výrobce vyšší kvalitou a použitím nejnovějších technologií včetně aktivní aerodynamiky, dvouspojkových převodovek či alternativních způsobů pohonu. Prodeje by měly do roku 2015 vyšplhat ze současných 2500 aut za rok za hranici šesti tisíc, také díky expanzi na nové trhy. Místo současných třiceti bude Lotus své vozy nabízet v 55 zemích.

Lotus se pod novým vedením změnám nebrání. Dany Bahar není inženýr, rozumí marketingu. Byl to on, kdo před lety dohlížel na vstup Red Bullu do formule 1 i NASCAR, posledních několik let pak strávil u Ferrari. Lotus sám před několika dny zahájil kampaň „Úsvit nové éry“. Na podrobnosti si však máme počkat na pařížský autosalon.V Paříži uvidíme zcela nový model, není však jisté jaký. Snad se konečně dočkáme nástupce Espritu, který by byl zároveň dobrým odrazovým můstkem k nově nalezeným zítřkům. Téměř jistě jej bude pohánět šestiválec z Evory, s níž chystaný Esprit sdílí základní konstrukci. Ale pokud chce Lotus vážně vpadnout do teritoria Ferrari, bude potřebovat přinejmenším osmiválcový motor. I takové jednotky Toyota má, není však vyloučen ani jiný dodavatel. Z kategorie uvěřitelného sci-fi pak pochází spekulace o nasazení desetiválce Lexusu LF-A. Japonci jej vyvinuli velmi draho, jen aby vyrobili pouhých pět stovek kusů.Lotus chystá ještě jedno auto. Podobně jako Aston MartinCygnetem, míří také Hethel do segmentu nejmenších vozů do města. Na vývoji pracijí Lotus a Proton společně, zákazníkům nabídnou každý svou verzi. Automobilky pravděpodobně sáhnou i po konvenčním pohonném ústrojí, Lotus však dlouhodobě vyvíjí hned několik alternativních technologií.

Zatím poslední zpráva se objevila tento týden, kdy výrobce uzavřel dohodu se španělskou skupinou Fagor Ederlan. Firmy postaví a začnou vyrábět jednoduchý spalovací tříválec o objemu 1,2 litru, určený výhradně k prodloužení dojezdu elektromobilů. Protože motor o výkonu 47 koní nebude navržen k pohonu aut, obejde se bez alternátoru a dalších komplikovaných součástí. Nabídne nadprůměrnou účinnost a přitom zůstane kompaktní a lehký.

autoweb.cz

25.6.2010 6:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist