Lexus uvedl na český trh modernizovanou generaci modelu IS

Přepracovaná příď s LED světlomety, nové laky karoserie, větší rozměr multimediálního displeje, tlačítko Enter v uživatelském rozhraní... To je jen malý výčet novinek nového modelu.

Rozdíly mohou být pro nezasvěceného pozorovatele dílčí, ale nejsou, vzhledem k předchůdci udělal nový Lexus IS velký krok v mnoha oblastech, ať už na poli multimédií, nebo bezpečnosti. Jaké zbraně tasí japonská automobilka proti německé trojce zastoupené BMW řady 3, Audi A4 a Mercedesu třídy C?

Je zde přepracovaný design exteriéru, jak je oficiálně řečeno v tiskových materiálech, vzhledem k nemalé oblibě originálního stylistického pojetí současného modelu IS se Lexus rozhodl všechny klíčové prvky vnějšího designu ponechat beze změny. Přední partie nového modelu však prodělala změny v podobě nových světlometů, velkých otvorů pro přívod vzduchu v předním nárazníku a úpravy masky chladiče ve tvaru vřetene, typické pro vozy značky.

Vidíme tedy nově tvarované světlomety, ty jsou oproti minulosti výraznější a více protaženy směrem dovnitř, což dalo vzniknout poutavému tvaru s důrazem na světla pro denní svícení ve tvaru písmene L. Nová maska chladiče se směrem dozadu ohýbá až do výše nad zemí, čímž se mění její proporce ve svislém směru v zájmu sportovnějšího pojetí s opticky nižším těžištěm. Nahoře pak nově tvarovaná maska hladce navazuje na přepracovanou kapotu.

Nová maska v provedení F SPORT, vyvedená v tmavém chromovém tónu, používá exkluzivní trojrozměrný rastr v podobě motivu F, do nějž jsou začleněny funkční chladicí kanály předních brzd. Ty evokují pocit jednolitosti prostřednictvím bočních dekorů s akcentem na aerodynamiku vozidla. Profil IS je štíhlejší díky zdůraznění charakteristické křivky směřující podél boku vozidla směrem dolů.

Disky kol o rozměru 16, 17 nebo 18 palců svým novým designem dodávají vozu více dynamiky. Novinkou modelové řady jsou 17″ kola s pěti zdvojenými paprsky a lesklým strojově opracovaným povrchem, stejně tak jako 18″ vícepaprsková litá kola pro stupeň výbavy Luxury. Změny na zádi vozu jsou zdůrazněny koncovými svítilnami s markantnějšími LED světlovodnými trubicemi ve tvaru písmene L, nyní ztrojenými. Zaujmou i nové chromové koncovky výfuku lichoběžníkového tvaru, ještě zdůrazňující sportovní charakter vozu. A v neposlední řadě se rozšířila paleta odstínů karoserie IS o dva nové laky – temně modrou slídu a grafitově černou.

Lexus IS-F 5.0 V8

Velký test | vydáno 15. 11. 2010

V kabině nového IS se objevuje celá řada pečlivě promyšlených úprav. Displej multimediální soustavy se zvětšil z původních 7″ na 10,25″. Nový displej s velmi jemným rozlišením zprostředkuje větší a čistší zobrazení nejrůznějších funkcí pokrokové multimediální soustavy Lexus. Po straně sdruženého ovladače RTI na středovém panelu se objevuje tlačítko ‚Enter‘, které opět usnadnilo používání systému. Ovládací panel audio soustavy a klimatizace na středové konzole byl mírně upraven tak, aby dokonale zapadl mezi měkčené postranní části ve výši kolenou řidiče a předního spolujezdce. Nová úprava s vlasovou povrchovou strukturou působí od pohledu kvalitněji a hodnotněji.

Ke sportovnějšímu charakteru kokpitu IS přispívá nové prošívání v horní části schránky přístrojů před řidičem společně s propracovanějším rychloměrem a otáčkoměrem. Z dalších vylepšení jmenujme nové držáky nápojů, novou větší kůží čalouněnou opěrku pro dlaň s prošíváním usnadňující práci se sdruženým ovladačem RTI, nebo nové cejchování kruhových stupnic u palubních analogových hodin. Pro vybrané trhy se nabídka barevných schémat interiéru rozšířila o dva nové odstíny – černou Nuance (výhradně pro stupeň výbavy Sport) a hnědou Noble. Barevná schémata Moonstone a Ivory byla nahrazena provedením Sandstone. Tento nový světlý odstín spojuje eleganci slonoviny s modernějším světle šedým tónem.

Nabídka pohonných ústrojí? Nabídka motorizací pro novou modelovou řadu IS zůstává beze změny. Proti naftové škále konkurence bojuje Lexus typicky hybridním pohonem, zákazníci mohou volit mezi plně hybridním ústrojím nebo přeplňovaným benzínovým motorem 2,0 litru. Plně hybridní IS 300h, představující výraznou většinu evropských prodejů, nabízí mimořádně hladký chod a nízkou spotřebu při zachování příjemných vlastností, pro které si tento model řidiči tak oblíbili. Plně hybridní hnací ústrojí spojuje zážehový čtyřválec 2,5 litru používající Atkinsonův cyklus s kompaktním a výkonným elektromotorem pro hladké a agilní jízdní schopnosti, na nichž má podíl i inteligentní proměnné časování ventilů Dual VVT-i, technologie vstřikování paliva Lexus D-4S a vysoce účinný systém recirkulace výfukových plynů.

Spotřeba? Konstrukce přináší bezkonkurenčně nízké emise a spotřebu paliva, kdy normované hodnoty emisí CO2 začínají na 97 g/km a spotřeba na 4,3 l/100 km, což ještě zvyšuje atraktivitu tohoto modelu na trzích, kde ekologické parametry a náklady na vlastnictví vozidla hrají při rozhodování zákazníků klíčovou roli. Model IS 200t pohání čtyřválec 2,0 litru přeplňovaný turbodmychadlem Twin Scroll. Tato poměrně nová jednotka je spojena s hladce fungující automatickou 8st. převodovkou s přímým sportovním řazením, vyvinutou pro vysoce výkonnou variantu RC F.

Motor se vyznačuje řadou pokrokových technologií, včetně systému časování ventilů (s krokovým elektromotorem), jenž dovoluje přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem změnou úhlu otevírání sacích ventilů. Jednotka používá i systém přímého vstřikování paliva D-4ST. Tato technologie kombinuje vysokotlakou palivovou soustavu pro vstřikování přímo do válců s nízkotlakou soustavou pro vstřikování do sacích kanálů. Nejvyšší výkon činí 180 kW (245 k) při 5800 ot/min a maximum točivého momentu je 350 Nm v pásmu od 1650 do 4400 ot/min. Ve snaze nabízet většímu počtu zákazníků nejmodernější technologie za atraktivní cenu byla bezpečnostní výbava nového IS rozšířena o Lexus Safety System+, nově vyvinutý paket technologií aktivní bezpečnosti, jehož smyslem je napomoci předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich následky za nejrůznějších dopravních situací.

Bezpečnostní paket Lexus Safety System+ s ohledem na co nejúčinnější rozpoznávání objektů používá radar v kombinaci s kamerou. Tento paket zahrnuje bezpečnostní systém pro předcházení kolizím (PCS) s funkcí rozpoznávání chodců (pomáhá střetům zcela předejít, nebo alespoň snížit závažnost kolize), systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LDA) s asistentem řízení, automatická dálková světla (AHB) a adaptivní tempomat podporovaný v celém rozsahu rychlostí. Ke zlepšení jízdní dynamiky nového IS přispěly klíčové úpravy zavěšení předních i zadních kol a soustavy řízení. Přední dvojité lichoběžníkové zavěšení nyní používá novou soustavu spodních vodicích ramen z kovaného hliníku, která přinesla nárůst tuhosti o 49 procent oproti starším ocelovým prvkům. Kromě toho se o 29 zvýšila tuhost nového pouzdra č. 1.

Nové prvky společně přinášejí výrazně lepší reakce řízení za ustálené jízdy. Zavěšení předních kol dále používá nové horní úchyty zavěšení, pružiny s odlišnou tuhostí a nové komponenty tlumičů, které jsou navíc jinak seřízeny. U zadního víceprvkového zavěšení najdeme nová pouzdra č. 1 horních ramen a nové tyče stabilizátorů a nové komponenty odlišně seřízených tlumičů. Změny se dotkly i nastavení elektronické řídicí jednotky elektrického posilovače řízení. Výsledkem těchto změn u všech provedení IS vč. verze F SPORT je zlepšení jízdních kvalit, kontroly pohybů karoserie, záběrových schopností zadních kol a stability v přímém směru, stejně tak jako lepší odezvy a zpětné vazby řízení.

Oficiální uvedení na th by mělo proběhnout 1. ledna 2017 a první vozy by měly dorazit v lednu nového roku. Za kolik? Tak jako je u Lexusu obvyklé, značka přichází s výhodnými pakety, takže startovní cena je 985.000 Kč po zvýhodnění 150.000 Kč u IS 300h EXECUTIVE, IS 300h EXECUTIVE PLUS SAFETY přijde na 1200000 Kč. Jinak tady jsou stupně výbavy ENTRY, EXECUTIVE, F SPORT a LUXURY. Motorizace IS 200t stojí dle standardního ceníku od 989000 Kč do 1400000 Kč, IS 300h pak od 999000 Kč do 1440000 Kč.

10.11.2016 10:19

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist