Lexus GS F (2016)

BMW M5 má vážný problém! Tohle je totiž dost možná nejzábavnějších pět metrů überlimuzíny, které si můžete koupit.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9

Radosti

  • točivý motor s charakterem a brutálním zvukem
  • rychlá převodovka při ostré jízdě
  • zábavný a pohodlný podvozek, který nepotřebuje adaptivní tlumiče
  • přesné a ostré řízení v kombinaci s řidičskou čistotou zadokolky
  • hi-tech přístrojový panel s množstvím jízdních údajů
  • možnost volby mezi adaptivním a pasivním tempomatem

Starosti

  • váhavá převodovka při pomalé jízdě
  • odtažité a necitlivé řízení
  • občas počítačový pocit z ovládání vozu
  • projevy nezadržitelného stárnutí interiéru
  • chaotické ovládání multimédií
  • tempomat nefunguje v manuálním režimu převodovky

Lexus je velmi zvláštní automobilka – na jedné straně zachraňuje svět průkopnickou hybridní technologií, jenom aby pak všechny uspořené emise prohnala výfukem ostré limuzíny. Což je vlastně hrozně sympatické. Zatímco všichni ve jménu pochybné ekologické doktríny snižují objemy a přidávají turba, u Lexusu se drží hesla, že objem ničím nenahradíte a pod kotlem je potřeba pořádně zatopit. Výsledkem je auto, kterému tak nějak všechno upřímně věříte, protože se nesnaží frčet na vlně, která je aktuálně módní, ale tvrdohlavě si jde vlastní cestou a uznává tradiční hodnoty.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

V Lexusu prostě vzali pětimetrovou limuzínu, strčili do ní velký atmosférický osmiválec, dozadu diferenciál s vektorováním točivého momentu, mezi to klasický automat s hydroměničem a to všechno posadili na rozumně velká kola zavěšená na pasivní podvozek. Žádná turba, žádné čtyřkolky, žádné složitosti, zkrátka přímočaré auto. Může ale v dnešní době něco takového proti německé konkurenci v podobě BMW M5, Audi RS 7 či Mercedesu-AMG E 63 uspět, nebo tu před námi stojí stejně troufalý výkřik do tmy, jako když vyrazíte s katanou do boje proti samopalu?

  • Zezadu poznáte ostrou verzi F podle čtyř diagonálně umístěných výfuků

Interiér

Jedním z vážnějších problémů Lexusu GS F je interiér. Záplava kůže, semiše a karbonu vás rozmazlí, ale zubu času si nelze nevšimnout. Mapové podklady působí jako z přelomu tisíciletí, množství plastových tlačítek jako ze staré kalkulačky místy neladí s jinak zajímavě nakrouceným designem a manipulace s infotainmentem není zrovna přívětivá. Ovládat multimédia dotykově jako tablet nebo myší jako počítač (což je tento případ) v prostředí automobilu, kde musíte sledovat silnici, prostě dost dobře nejde. Obyčejné kolečko s dotykovou plochou by bylo mnohem lepším řešením. Ale časem si zvyknete. V kontrastu s tím vypadají digitální přístroje, které v jednotlivých jízdních režimech mění grafické motivy, jako z jiného světa. Dostane se vám i důležitých jízdních informací jako teploty oleje, přenosu sil mezi zadními koly nebo grafu přetížení. Zkrátka nic důležitého, o čem by sportovní auto mělo umět informovat, včetně časů na kola prostřednictvím dobře ovladatelných stopek, tady nechybí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zásadní vlastností každého sportovního vozu je i skvělý posez, který Lexus GS F naštěstí nabízí. Sedíte pěkně nízko a volant si přitáhnete hodně blízko, takže ideální pozici naleznou všechny postavy. Mírným zklamáním jsou sedačky, které se tváří jako skořepiny. Boční vedení mají slušné, ale opěradla jsou dost úzká. Chybí jim pořádné „uši“, které by podepíraly ramena, ale celkově nejsou sedačky vůbec špatné. Vzadu pak najdete hodně místa na nohy i hlavu, což není žádné překvapení, stejně jako ovládání klimatizace nebo audiosystému v loketní opěrce. Velký kufr nabídne 520 litrů prostoru, takže po praktické stránce rozhodně není autu co vytknout. Snad jen pomalé elektrické víko kufru, které je u sedanu snad i zbytečné.

  • Digitální přístroje mění grafické motivy a jízdní data podle aktuálního režimu

Pohon a spotřeba

Atmosférický motor se už dnes nenosí ani mezi malými hot-hatchi, natož ve třídě luxusních dálničních expresů, takže by se mohlo zdát, že má Lexus GS F hodně velký hendikep v tom nejdůležitějším místě. Jenže právě motor je jeho nejsilnější stránkou. Špička výkonu je v nezvykle vysokých 7100 ot./min., což znamená dvě věci – zátah přichází postupně a plynule, takže jej můžete precizně dávkovat, a můžete se za ním hnát až k uštěkanému omezovači v 7300 otáčkách. Mimochodem, řídicí jednotka zastudena sama sníží hranici omezovače, než se zahřeje olej, to aby si do auta nesedl hulvát a nezačal hned přikládat pod kotlem. Pět litrů objemu pak zajistí, že se auto slušně hýbe i v nízkých otáčkách, hned jak se ale motor ohřeje, začne pořádné butō.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Lenivé bublání pětilitru pod čtyřmi tisíci přehluší zastřené syčení od sání a dále směrem výš graduje řízným jekotem. Zvenku Lexus GS F zní trochu obyčejně, jen jako lehce nabroušený americký osmiválec, ale uvnitř je to příjemně ostrá, ale vyvážená směs tónů od motoru i výfuku, od které si neodpočinete ani v eko režimu. Stisknutím tlačítka navíc můžete zvuk přikrášlit ještě z reproduktorů, ale proč byste to dělali? Osmistupňový automat s klasickým hydroměničem řadí hladce, ale zejména při uvolněné jízdě mu to chvíli trvá, než pochopí, co po něm chcete. Jakmile ale zatlačíte na pilu, přestane se flákat a začne řadit rychle, a to oběma směry, při podřazování navíc vystřelí hodně hlasitý meziplyn. Budete-li takto dovádět na okruhu, dostanete se spotřebou klidně i na 44 litrů, volnější stopadesátkou po dálnici se ale můžete pohybovat klidně i za 11 litrů na sto. Ve městě pak počítejte zhruba s 15 litry.

  • Zvenku od výfuků zní Lexus GS F jako nabroušenější, leč obyčejný osmiválec

Ovladatelnost

Zpoza volantu působí Lexus GS F užším a kompaktnějším dojmem, než při bočním pohledu, když nastupujete dovnitř, takže se překvapivě velmi snadno vodí po okreskách. Navíc nepůsobí vůbec otekle a těžkopádně. Ostré a přesné řízení umožňuje velmi precizní vedení stopy a rozpoznáte v něm i zbytky mechanické odezvy, ovšem je až příliš lehké a odtažité, než abyste měli za všech okolností jasnou představu o tom, co přední kola dělají. Hlavně na vodě se tak snadno utopíte v nedotáčivosti, všechno ale vyřešíte plynem. Zadní diferenciál s vektorováním točivého momentu můžete nastavovat ve třech režimech – Slalom více tlačí zadek do zatáček a promění GS F v opravdu agilní auto; Track naopak auto trochu víc stabilizuje ve vysokých rychlostech a otupí náchylnost k přetáčení, kdy elektronika občas nepochopí váš záměr sklouznout se auto se chová jako s otevřeným diferenciálem, kdy výkon uteče nezatíženým kolem pryč; Standard je pak nastavený někde mezi.

Vlastně je moc fajn, že si můžete upravit charakter auta podrobněji, na rozdíl od jiných sporťáků, které vám nutí uzamčené předdefinované profily, ze kterých si v podstatě nevyberete. Tlumiče ovšem nenastavíte, jelikož GS F jezdí jen na pasivním odpružení, ale to vůbec ničemu nevadí. Podvozek je opravdu hodně tuhý, přesně odpovídá na pokyny řízení a vůbec se nenaklání, zachoval si však i rozumnou míru poddajnosti, takže vás moc nenaklepe, a když trefíte nějakou ošklivou nerovnost, s grácií ji spolkne. Do komfortu promlouvá i dlouhý rozvor, takže typické natřásání v podélném směru je tu potlačené na minimum. Zapomeňte však na to, že dostanete jen trochu ostřejší rozevlátou limuzínu! Lexus GS F je po většinu času nekompromisní, ale v rozumné míře, aby vás neštvalo, když zrovna nemáte náladu. Pocitu, že sedíte v nabroušeném autě, se nikdy zcela nezbavíte, a právě to se mi na něm tak moc líbí. Pokaždé, když jsem do něj usedal, těšil jsem se jak malé dítě na to, až se projedu. Udržoval mě neustále ve vzrušujícím napětí.

  • Brzdy nejsou moc tuhé, ale i přesto se dobře dávkují a rychlost ukrajují slušně

Verdikt

Lexus GS F je velmi sympatické auto, které si zaslouží pozornost, přitom to v životě nemá vůbec jednoduché, protože je postavený podle receptu, který už pomalu vychází z módy. A projevuje se to také na prodejích. Velký luxusní sedan s atmosférickým osmiválcem s výkonem řádově o sto koní menším, než nabízí německá konkurence, bez pohonu všech kol a stigmatem „pouhé navoněné Toyoty“ prostě tolik netáhne. Přitom má hodně charakteru, vypadá zajímavě zvenku i zevnitř a po praktické stránce na tom také není vůbec zle.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Především je ale tohle auto opravdová radost řídit, a přestože je místy trochu šílené, dokonale ukazuje, že honba za absolutními čísly je mnohdy kontraproduktivní. Tam, kde je BMW M5 nesmyslně rychlé a charakterově ploché, přináší Lexus GS F svěží vánek rozumu v podobě využitelnosti celého potenciálu a jakési zastaralosti, která tolik vytváří jeho jedinečnou osobnost. Tohle je nejen velmi slibný übersedan, ale podle mého skromného názoru také dost možná ten vůbec nejlepší, který si dnes můžete koupit. A to je vzhledem k tomu, že se v České republice zatím neprodal žádný, hodně velký paradox.

  • Lexus GS F je dost možná nejzábavnější übersedan na trhu

Konkurenti

BMW M5 (2013)

První jízda | vydáno 9. 6. 2013

Nissan GT-R (2015)

První jízda | vydáno 29. 4. 2016

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)4969
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní, diferenciál s vektorováním toč. mom.
Podvozek
Vpředudvojité lichoběžníky
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením
Pneumatiky vpředu255/35 R19 Michelin Pilot Super Sport
Pneumatiky vzadu275/35 R19 Michelin Pilot Super Sport
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)351 / 477 v 7100
Točivý moment (Nm)530 v 4800 - 5600
Výkon/hmotnost (k/t)256
0-100 km/h (s)4,6
Nejvyšší rychlost (km/h)270
Spotřeba paliva (l/100 km)16,6 / 8,1 / 11,2
Objem nádrže (l)66
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4915
Šířka (mm)1845
Výška (mm)1440
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1865
Celková hmotnost (kg)2320
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)520 / -
Ceny
Základní cena modelu1 188 000,- (GS 200t 245 k)
Základní cena test. verze2 559 000,- (GS F 477 k)
Cena testovaného vozu2 834 000,- (GS F 477 k Top Carbon)
23.9.2016 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist