Levorg, Forester a WRX STI: 3x Subaru na silnici, závodním okruhu a v terénu

Společná DNA, podobné vlastnosti typu agility a radosti z jízdy, přesto ale, jak se ukázalo na testovací dráze, odlišené charaktery. A logicky odlišné zaměření.

Tipnete si, jaké Subaru z trojice, se kterou jsme vyrazili na závodní dráhu do Sosnové u České Lípy sklidilo největší úspěch, přesněji řečeno vyvolalo největší zájem? Jeden by rychle od bohu vystřelil WRX STI, pro svou unikátnost, výkon, charismatický vzhled a dramatické jízdní vlastnosti, i proto, že je nové, ale není tomu tak, středobodem zájmu byl Levorg.

Nejprve úvodem pár slov o akci samotné, jak už víte z našich předchozích upoutávek a pozvánek, vyrazili jsme na řidičskou akci do Sosnové u České Lípy ve společnosti třech modelů Subaru. Partery nám byly Forester, Levorg a WRX STI a cílem bylo vyzkoušet je s odstupem času (myšleno v rámci novinek a meziročních změn) a porovnat s auty, která jsme testovali v minulosti.

U WRX STI je tolik novinek, že zde jen v rychlosti projdeme ty základní a pak vás odkážeme na samostatný test, podobně tomu bude vlastně i u Foresteru, se kterým jsme nedávno prožili jeden velmi zajímavý roadtrip, kde jsme otestovali jeho komplexní schopnosti, takže dnes se vrhneme rovnou na jízdu v terénu a ostatní si můžete připomenout právě v reportáži z naší cesty do Německa.

A pak zmiňovaný Levorg. Už nejde o novinku na trhu, naopak o auto, které se v rámci nabídky etablovalo u zájemců a řidičů, kteří dokáží ocenit unikátní DNA japonské automobilky. A přesto i nadála vyvolává, tedy alespoň v našem případě v Sosnové tomu tak bylo, masivní zájem. Jak u motoristické veřejnosti obecně, tak zejména u subaristů, kteří vlastní nějaký sportovní model značky a uvažují o dalším voze do rodiny.

Typickým příkladem pak může být šťastný majitel Subaru BRZ, který na své soukromé jízdy vyráží s kompaktním kupé s pohonem zadních kol, nicméně na rodinnou misi hodlá využít praktičtější dopravník. Podobný zájem jsme vycítili z dotazů a reakcí majitele předchozího Subaru Outback. Tomu končí leasing a jakkoli byl a je s velkým kombi spokojený, kompaktní a elegantní karoserie Levorgu ho vyloženě zaujala. A uvažuje o modelové výměně.

My si tedy projdeme technikálie, které vlastně už známe. Víme, že pod kapotou pracuje benzínová šestnáctistovka typu boxer s výkonem 170 koní, jako jediná alternativa pohonné jednotky. Točivý moment motoru je 250 Nm, vyjádřeno dynamickými parametry pak Levorg zrychlí z nuly na stovku za 8,9 sekundy a maximálkou je 210 km/h. Výkon jde na všechna čtyři kola přes bezstupňovou převodovku CVT (opět jediná možnost v nabídce) a jedna je i karoserie, kterou můžete mít, kombi, s kufrem o objemu 522 litrů.

Všímavý pozorovatel jistě nepřehlédl na fotkách samolepku na zádi Subaru Forester, ano, tohle je to auto, se kterým jsme před pár týdny vyrazili k sousedům za naší západní hranicí, na rychlostní zkoušky Deutschland rally a na Severní smyčku okruhu Nürburgring. Takže psát znova to samé nemá cenu, připomeňme si zejména to, že Forester dostal do výbavy systém EyeSight a že tento na naší expedici fungoval skvěle. Vlastně v kontextu konkurenčních systémů možná nejlépe, protože se choval jako řidič a ne jako robot. Odkážeme-li vás pak na obsažný text reportáže, kde najdete všechny naše zkušenosti, tak v textu nenajdete vyloženě popis toho, jak se Forester chová v terénu.

I když jsme se pokusili výjezd mimo zpevněný povrch nasimulovat, tak opravdu do offroadově stylizovaného prostředí jsme vyrazili až teď, na polygonu v Sosnové. A celý tento pokus lze shrnout do jednoduchého závěru. Forester projede mimo asfalt opravdu hodně, limitující jsou jedině pneumatiky.

Pokud zvolíte univerzální, pak je to ta nejhorší možná varianta – lepší je určitě buď zanevřít na jízdy do terénu, pořídit si dobré silniční obutí a pak jezdit v pohodlí s autem, které bude reálně velmi dynamické, schopné, bezpečné. Anebo naopak sáhnout po nabídce nějakých hrubších pneumatik a pak s Foresterem projet takový marast, ze kterého mají u (zejména srovnatelné u německé) konkurence stažené půlky.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jakkoli ve výsledku může mít naše rendez-vous smutný nádech s příchutí nostalgie v souvislosti s realitou končícího (podrobnosti v testu, auto končí s prodeji v Evropě, vyrábět se pro zbytek světa ale bude dál) WRX STI, tak objektivně nelze jinak než prohlásit, že Subaru nás opět, tak jako v minulosti už mnohokrát, přesvědčilo o svých nesporných kvalitách.

Znovu můžeme prohlásit, že si drží punc značky, která není pro masy a tzv. mainstream, nicméně toho, kdo přehlédne pro Evropana nepřirozený důraz na robustnost, poctivost, střídmost a vsadí na její schopnosti – a co je důležité – správně pro sebe vybere vhodný model/motorizaci/specifikaci, tak se Subaru prožije dlouhé roky spokojeného motoristického života.

Subaru nedělá mílové kroky a nepředkládá „přelomové“ modely a technologie jak na běžícím pásu, ale postupně dotahuje své vozy k pomyslné dokonalosti. Trojice, se kterou jsme jezdili, je toho – díky dnes už tradičním, ale stále vylepšovaným systémům typu DCCD, EyeSight, apod. – důkazem, dokladem skutečnosti, že vzhled, pro někoho příliš náročný a obtížně přijatelný, není na prvním místě, že to podstatné, se stále ukrývá uvnitř.

21.11.2017 8:41

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist