autoweb.cz > Porsche > Porsche 911 > Legendy minulosti: Porsche 911
Legendy minulosti: Porsche 911
Když se před pár lety řeklo Porsche, každý si vybavil legendární profil modelu 911 s postupně klesajícím zadkem. Dnes si lidé spíše vybaví oteklé SUV Cayenne, ale jak jsme si již v minulosti několikrát řekli, byl to právě překapotovaný VW Touareg s logem značky Porsche, který automobilku defakto zachránil. A s ní i nejikoničtější sportovní auto všech dob – model 911.
Prototyp Porsche 911 se zrodil v konstrukční kanceláři Ferryho Porsche jako „projekt 901“. Porsche ale muselo kvůli Peugeotu, který si nárokoval číselná označení aut s nulou uprostřed, auto přejmenovat na 911. Projekt sportovního vozu vznikl v roce 1959 jako nástupce modelu Porsche 356. Ferry Porsche se rozhodl zachovat stejnou koncepci – motor vzadu a pohon zadních kol, z čehož vycházel i design. Oproti Porsche 356 se trochu „zahranatil“ podle trendu doby, ale podobnost obou vozů je stále patrná a také odkaz na prapůvodního brouka, který to všechno začal. Porsche 911 první generace si mohla veřejnost prohlédnout na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1963, sériová produkce začala v září 1964. Design vozu z velké části ovlivnil také Ferdinand Porsche nejmladší přezdívaný „Butzi“ a konstruktér značky Erwin Komenda, který však už v roce 1966 zemřel a slávy svého díla se nedočkal.
Jak Porsche vypadalo?
První Porsche 911 mělo plochý šestiválec o objemu dvou litrů, který byl samozřejmě chlazen vzduchem. Motor poskytoval výkon 130 koní a na zadní kola ho posílala pětistupňová manuální převodovka. Spolu s koncem výroby modelu 356 v roce 1965 vzniklo i několik vozů Porsche 912, které byly levnější, měly chudší výbavu a čtyřválec 1,6 litru o výkonu 90 koní z Porsche 356.
V roce 1966 dorazila silnější 911 S o výkonu 160 koní a o rok později se objevila i známá verze Targa. Ta vznikla za zajímavých okolností – v USA se totiž mluvilo o tom, že budou zakázány otevřené kabriolety kvůli bezpečnosti. Targa měla odnímatelný střešní panel a vyndavací zadní okno, čímž vlastně vznikl kabriolet, jen s pevným ochranným obloukem. V témže roce byla ještě představena slabší verze 911 L o výkonu 110 koní a také 911 R s výkonem zvýšeným na 210 koní a s odlehčenou konstrukcí.
První větší modernizace se Porsche 911 dotkla v roce 1969, kdy byl její rozvor zvětšen z 2211 na 2268 milimetru a změnilo se nastavení podvozku a geometrie. To eliminovalo poněkud „svérázné“ jízdní vlastnosti auta s motorem uloženým vzadu. Prvně se objevuje automatická převodovka a model 911 E se vstřikováním. Na počátku sedmdesátých let se v reakci na ropnou krizi houfně objevuje vstřikování paliva, zvětšuje se objem motoru na 2341 ccm. V roce 1973 přichází jedna z nejikoničtějších 911 vůbec – Porsche 911 Carrera 2.7 RS. Šestiválec o objemu 2687 ccm dosahoval výkonu 210 koní, což spolu s hmotností 1075 kg zaručovalo na tehdejší dobu úchvatné výkony. Tento model se významně prosadil na závodní dráze.
Turbo je na světě
Rok 1975 lze opět považovat za milník a to nejen pro Porsche, ale pro celý automobilový průmysl. Do nabídky se dostal automobil Porsche 911 Turbo (kódově označený 930), který z třílitrového motoru se vstřikováním nabízel 260 koní výkonu. Charakteristický byl především mohutným spoilerem na zádi, který připomínal obří lopatu.
V roce 1984 přišlo Porsche 911 3.2 Carrera s větším motorem o výkonu 231 koní a modernější konstrukcí, která však ale stále vycházela z prapůvodního vzoru z roku 1964. Vlastně se pořád jednalo jen o modernizaci či facelift, jak bychom tomu řekli dnes. První úplně nová generace Porsche 911 se představila až v roce 1989 a byla kódově označena jako Porsche 911 (964).
Porsche 911 (964) dostalo poprvé v historii pohon všech kol a automatickou převodovkou Tiptronic (patent Porsche umožňující „manuální“ řazení u automatu). Základní model Carrera dostal šestiválec 3,6 litru o výkonu 250 koní, Turbo mělo motor 3,3 litru a výkon 320 koní. Později byl zvětšen rovněž na 3,6 litru a měl již výkon 360 koní – na zadních kolech bez elektronických pomocníků… Model 964 také dostal vlastní verzi RS, která měla výkon zvýšený na relativně skromných 260 koní, ale díky odlehčené konstrukci a velmi ostře nastavenému podvozku je považována za jednu z nejlepších 911 vůbec. Walter Röhrl o ní řekl, že je to jediné silniční Porsche 911, které má svým chováním nejblíže k závodnímu autu. A to bral v úvahu i současné modely RS.
Další články o Porsche
V roce 1995 se představuje poslední vzduchem chlazená 911 s označením 993. Velké změny se krom designu odehrály hlavně pod kapotou. Porsche 911 dostalo nové nezávislé zavěšení vzadu, což ještě zlepšilo ovladatelnost. Motor o objemu 3,6 litru nejprve poskytoval výkon 272 koní, od roku 1996 pak 286 koní. Vedle čtyřkolky Carrera 4, která se v nabídce usadila poměrně přesvědčivě, byl k dostání ještě ostřejší model RS s výkonem 300 koní a také samozřejmě Porsche 911 Turbo s motorem 3,6 litru o výkonu 408 koní a prvně s pohonem všech kol. Z něj pak vycházel homologační speciál Porsche 911 GT2 s pohonem zadních kol.
Nová kapitola
V roce 1998 pak přišla úplně nová kapitola v historii Porsche 911 s vodou chlazeným motorem, ale to už bychom se dostali od „legend minulosti“ do „legend současnosti“ a možná i „legend budoucnosti“. Každopádně starší modely 911 ze sedmdesátých a osmdesátých let už vyžadují velmi pečlivého majitele. U nás lze koupit hodně aut z USA, ale lepší je hledat evropský model. Ceny nejsou podbízivě nízké, ale kolem 700 000 korun koupíte už pěkné auto, které potřebuje jen běžnou péči, jako každý jiný veterán. Musíte se ale smířit s jistými kompromisy, přeci jen je to „stará plečka“, která nesvítí, nebrzdí a neopatrného řidiče dokáže pořádně praštit přes prsty. Jakmile ale proniknete do tajů ovladatelnosti Porsche 911, odhalíte v něm naprosto pohádkový vůz, který je právem označován za nejlepší sportovní automobil všech dob.
Technická data: Porsche 911 Carrera 2.7 RS (1973)
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | plochý šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | OHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vzadu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2687 |
Kompresní poměr | 8,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 90,0 x 70,4 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | zadní |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 283 mm |
Brzdy vzadu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 290 mm |
Pneumatiky vpředu | 185/70 VR 15 |
Pneumatiky vzadu | 215/60 VR 15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 155 / 210 v 6300 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 255 v 5100 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 195,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 240 |
Objem nádrže (l) | 85 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4147 |
Šířka (mm) | 1652 |
Výška (mm) | 1321 |
Rozvor náprav (mm) | 2271 |
Provozní hmotnost (kg) | 1075 |