Legendy minulosti: Porsche 356

Klasika všech klasik, první model automobilky a také prvopočátek legendy, jejíž stopy lze vysledovat třeba i v Porsche 911 GT3 RS 4.0.
microsoftteams-image-6-1100x618.jpg Zdroj: newsroom.porsche.com

Kdy vzniklo úplně první Porsche je trochu ošemetná otázka. Dr. Ing. Ferdinand Porsche vymyslel a postavil nespočet různých aut (mezi nejzásadnější patří pochopitelně Volkswagen Brouk), ale až jeho syn, Ferdinand „Ferry“ Porsche začal stavět sportovní vozy pod vlastním jménem.

Už před válkou, v roce 1939, vznikly tři prototypy závodních vozů Type 64, určené pro závod Berlín – Řím, který byl ovšem zrušen. Byly známy jako Porsche 64, nebo Volkswagen Aerocoupe. Většina mechanických dílů byla z prototypů KdF, podvozek byl ale značně zesílený a motor vyladěný na 100 koní, tedy více než dvojnásobek původního výkonu.

Až v roce 1948 ale vzniklo auto, které sama automobilka nazvala „prototypem č. 1“, a právě tohle auto je většinou považováno za první skutečné Porsche. Šlo o jedinečný prototyp 356, který měl trubkové šasi, bezrámové čelní sklo a velmi nízkou siluetu. Všechny další sériové 356 už ovšem pod karoserií od Erwina Komendy používaly ověřenou mechaniku z VW Brouka, což zahrnovalo nápravy, nosnou podlahovou plošinu i motor, plochý čtyřválec typu boxer. Tak tomu aspoň bylo v roce 1948, kdy výroba začala. Ferry Porsche ovšem rychle začal vyvíjet lepší díly, které zvýšily výkon motoru a vylepšily jízdní vlastnosti. Koncem padesátých let už byl podíl dílů převzatý z Volkswagenů výrazně nižší.


Historie Porsche


Desetitisíce kusů

První modely 356 měly ručně vyrobenou hliníkovou karoserii z rakouského Gmündu, když se ale výroba v roce 1950 přesunula do Zuffenhausenu, karoserie se začala vyrábět z ocelového plechu. Za první dva roky vzniklo pouhých 50 aut a netřeba dodávat, že jsou to dnes extrémně vzácné a vyhledávané kousky. Postupně si ale auta získala dobrou pověst na závodních tratích i v běžném provozu a než výroba v roce 1965 skončila, sjelo z pásů přibližně 76 tisíc kusů Porsche 356.

Do roku 1955 se mluví o tomto modelu čistě jako o Porsche 356, přestože v průběhu doby doznalo celé řady drobných evolučních změn. Vyráběla se kupé i kabriolety a nejvyhledávanějším modelem se stal Speedster, produkovaný od konce roku 1954. Za jeho vznik může americký importér Max Hofmann, který automobilce doporučil, že by měla vyrobit levnější, trochu spartánštější otevřenou verzi s nouzovou plátěnou střechou, že prý by se v Americe dobře prodávala. Nízké, ostře skloněné čelní sklo Speedsteru se dalo pro závodní účely jednoduše demontovat, sedačky byly jednoduché skořepiny a celá Kalifornie byla okamžitě zamilovaná. Speedster se vyráběl až do roku 1958, kdy ho vystřídal model Convertible D s vyšším a praktičtějším čelním sklem, pohodlnějšími sedačkami a skleněnými bočními okny, který už se ale zdaleka neprodával tak dobře.

V roce 1955 prošel model 356 četnými změnami a bývá označován jako 356A, od roku 1959 potom došlo i k designovým změnám a vzniknul typ 356B. V letech 61 a 62 bylo navíc v nabídce i unikátní kupé s karoserií Karmann, což byl vpodstatě kabriolet s napevno přivařenou ocelovou střechou. V roce 1964 pak přišla poslední změna a název 356C. Jak už asi tušíte, vyznat se přesně ve všech modelech (z nichž některé prošly ještě generačními obměnami, dnes bychom řekli facelifty a všechny byly průběžně mírně upravovány) vyžaduje pečlivé studium a nadšení hodné skutečného fajnšmekra. Však o tom také byly popsány celé knihy. To samé se dá říci o motorech, ale když vynecháme původní jedenáctistovky a třináctistovky v nejstarších autech, pro zjednodušení je můžeme rozdělit na patnáctistovky a šestnáctistovky, plus příplatkový dvoulitr Carrera 2 o výkonu 130 koní, který jste mohli mít v posledním modelu 356C.

Patnáctistovky se nejprve dělaly s výkonem 55 – 70 koní, později ale dostaly rozvod DOHC a výkon se zvýšil na 100 až 110 koní. Ten samý příběh platí u šestnáctistovek, kde z původního výkonu 60 – 95 koní bylo s dvojvačkovou technikou dosaženo 105 – 115 koní. Motory DOHC mívaly označení Carrera a většinou byly určeny pro závody, mezi „silničními“ motory je dnes nejvyhledávanější verze Super 90. O neskutečné popularitě mluví také záplava laminátových replik, které potkáte po celém světě. Na rozdíl od jiných „napodobenin“, které se po technické stránce svým originálům většinou dost vzdalují, se u těchto „falešných“ speedsterů dá mluvit o alespoň rámcové technické věrnosti originálu – jsou totiž založeny na podvozcích VW Brouka. Některé jsou skutečně krásné a vzhledem k neuvěřitelnému množství různých druhovýrobových součástek můžete mít výrazně silnější Speedster, než když Porsche snil. Z broučího motoru, převrtaného třeba na 2,4 litru lze totiž poměrně jednoduše dostat hodně přes dvě stovky koní.

Ale zpět ke vzácnému originálu. Porsche 356 si pochopitelně užilo spoustu slávy i na závodních tratích. Jezdily téměř sériové, nebo jen mírně upravené kusy, které se úspěšně účastnily třeba čtyřiadvacetihodinovky Le Mans, závodu 1000 km Buenos Aires, slavných italských závodů Mille Miglia a Targa Florio, nebo legendární Carrery Panamericana.

Mnoho dalších 356 se dočkalo výraznějších úprav a velkého odlehčení, například modely 356 SL, nebo Porsche 356A Carrera GT. Začátkem šedesátých let navíc Porsche začal spolupracovat s firmou Abarth a vznikly odlišně tvarované modely 356B Carrera GTL Abarth Coupé. Za zmínku stojí také jedinečný model 356B 1600 GS-GT Günter Klass.

 

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívzadu podélně
Zdvihový objem (cm3)1966
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)92,0 x 74,0
Převodovkačtyřstupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu165 x 15
Pneumatiky vzadu165 x 15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)96 / 130 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)161 v 4600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)128,4
Nejvyšší rychlost (km/h)200 km/h
Objem nádrže (l)52,3
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4013
Šířka (mm)1676
Výška (mm)1321
Rozvor náprav (mm)2100
Provozní hmotnost (kg)1012
Ceny
Základní cena modeluod 10 000 eur (vozy před renovací)
24.9.2023 7:00| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Jan Koubek, Porsche AG, Porsche Česká republika, Press Room Porsche

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist