Legendy minulosti: Honda Civic se stala honosným lidovým vozem

Lidová auta nesmíme zatracovat, protože japonský Civic se stal prakticky stejně ikonickým modelem jako třeba Golf nebo Beetle.
1st-gen-1975-honda-civic-hatchback-1100x618.jpg Zdroj: https://hondanews.com/en-US/honda-automobiles

Koncem šedesátých let se začínala japonská ekonomika roztáčet a lidé už nebyli spokojeni jen s malými, levnými a pomalými vozy. Chtěli také něco honosnějšího. Stejně tak ale rostla poptávka po rodinných autech po celém světě a když přišla počátkem 70. let první velká ropná krize, ukázalo se, že malá auta s malými, avšak výkonnými motory, jsou budoucností masové dopravy – a to nejen v Japonsku a Evropě, ale i v USA.

Honda se tak s novým modelem trefila naprosto přesně. V roce 1972 představila nový model Civic, který sice vycházel z miniauta Honda N600, ale byl větší a konstrukčně se inspiroval u Issigonisova Mini. První Civic tak měl motor uložený vpředu napříč a na malém půdorysu nabízel nebývale velkorysý prostor.

Padesát koní jako když najdeš

Na svou dobu byl Civic poměrně dobře vybaven a bylo to moderní auto. Dvanáctistovka se čtyřmi válci dávala solidních 50 koní, čtyřstupňová převodovka byla tehdy běžná, ale ne úplně klasické byly přední kotoučové brzdy s posilovačem, sklopná zadní sedadla a dvourychlostní stěrače. V příplatkových položkách toho moc nebylo, ale našli jste tu třeba klimatizaci, zadní stěrač nebo radiální pneumatiky. Tohle „autíčko“ zažilo boom právě díky ropné krizi, zejména v USA. Zákazníci se tu po autě mohli doslova utlouct, protože bylo levné, spolehlivé, ale také prostorné a dobře se ovládalo. Měřilo necelé čtyři metry a vážilo pouhých 680 kg. V provozu rozhodně nebylo pro ostudu  a když v roce 1975 dostala Honda nový motor CVCC s přepracovanou hlavou pro efektivnější spalování, auto ani nemuselo mít katalyzátor, aby splnilo americké emisní normy. Jedinou změnou pro americký trh byly nevzhledné masivní nárazníky, které měly pohltit energii nárazu v rychlosti do 8 km/h.

V roce 1974 se Civiců prodalo přes 100 000 kusů, začala se nabízet i verze kombi a standardem byla pětistupňová převodovka, která lépe využila potenciál motoru (některé verze ale měly pořád jen čtyři rychlosti). Automat zůstal jen dvourychlostní. Další zlepšení přinesl rok 1978, kdy motor CVCC posílil na 60 koní.

Trochu „to“ rezlo

První generaci ale postihl problém s korozí. Američané totiž silnice solili a Honda Civic v zimě hnila jako banán na sluníčku. Za tři roky provozu se auto proměnilo v prach, takže Honda řešila reklamace a svolávací akce. Problémy se týkaly i uchycení tlumičů, podvozku, brzd… Celkem musela automobilka opravit skoro milion aut (vyrobených od roku 1972 do roku 1979). Přesto všechno byl Civic velmi oblíbeným, protože byl laciný na provoz – jezdil za nějakých šest až sedm litrů, tedy za asi třetinu toho, na co byli Američané zvyklí.

Druhá generace Hondy Civic se prodávala v letech 1980 až 1983. Standardem byl motor generace CVCC, třinástistovka měla výkon 56 koní, patnáctistovka pak 68 koní. Honda se zaměřila především na zlepšení kvality a zatraktivnění výbavy. Objevil se třeba bohatě vybavený model 1500 GL. Nadšence ale zajímala verze Civic S z roku 1983, která měla nový motor 1,3 l EN4 o výkonu 72 koní, pevnější podvozek se stabilizátorem vzadu a nové pneumatiky Michelin 165/70 R13. Motor byl nejen poměrně silný, ale také spolehlivý a poskytoval prostor pro další úpravy. Třetí generace Hondy Civic byla vyráběna v letech 1983 až 1987. Samozřejmě procházela neustálým vývojem a zlepšováním, ale nás asi nejvíc zajímají dva modely – verze s označením Si a především novinka v podobě modelu CRX, který byl na Civicu založen, ale šel tak trochu vlastní cestou a klidně bychom se mu mohli někdy věnovat v samostatném článku. V Evropě se pak prodával i sedan pod označením Rover 213 nebo 216.

Honda s třetí generací Civicu začala experimentovat i s tím, jak by se prosadil sportovnější model. Tehdy se totiž začaly objevovat ostré hatchbacky, když i mladí lidé se skromným finančním obnosem chtěli rychlé auto, ale také spolehlivé a především použitelné každý den – to znamenalo i rozumné provozní náklady.

Předchůdce Type-R

Model Civic Si se ukázal na japonském trhu v roce 1984 a poznali jste ho podle boule na kapotě, aby se pod ní vešel motor s rozvodem DOHC. Civic Si dostal nový motor D16A1, který měl výkon přes 120 koní, malý hatchback dotlačil na stovku za 8,9 sekundy a upaloval skoro dvoustovkou. To byly velmi konkurenceschopné parametry a vlastně se to dá považovat za zrod modelu Civic Type-R, který přišel později.

Čtvrtá generace vyráběná v letech 1987 až 1991 přinesla několik podstatných změn. Především auto dostalo nezávislé zavěšení na všech kolech, což ještě zlepšilo ovladatelnost a už se začalo mocně prosazovat vstřikování paliva kvůli přísnějším emisím a také požadavkům na vyšší výkon. Ten poskytovaly nové motory se systémem VTEC, který (zjednodušeně řečeno) ve vyšších otáčkách „zapínal“ další ventily. Motory s tímto systémem měly na svou dobu neuvěřitelné výkony a dosahovaly závratných otáček.

Například motor B16A1 v evropské verzi 16i-VT točil 8200 otáček a měl 150 koní. Japonský model SiR měl dokonce 160 koní v 7600 ot./min. Přesto se prosazovaly spíše civilní modely se základními motory, tyto rychlé verze nenašly především mezi evropskými zákazníky takovou oblibu, takže se dnes špatně shání. Plno z nich také trpělo na závodní dráze a v rally.Pátá generace modelu Honda Civic (1992 – 1995) opustila kritizované tuhé nastavení podvozku a soustředila se spíše na praktickou a ekonomickou stránku věci. Oblíbilo si ji tak širší spektrum zákazníků, i když rychlé modely v nabídce zůstaly. Oblíbená šestnáctistovka dávala hezkých 125 koní a Civic Si dostala na stovku za osm sekund.

Další generace se vyráběla od roku 1996 do roku 2000 a prvně se v nabídce objevuje model Type-R, který byl ale nejprve vyhrazen pro domácí japonský trh. Šestnáctistovka měla výkon 185 koní a technicky vycházela ze silnější osmnáctistovky z modelu Integra. Šestá generace Hondy Civic bylo skutečně takové všelidové auto, což vlastně platí i o dalších generacích. Přesto se na zajímavé modely nezapomínalo, například v Anglii se prodala limitovaná edice pěti stovek aut, která upravil Mugen a která nesla plaketu se jménem Jordan. Eddie Jordan totiž používal ve svých formulích motory Honda.

Sedmá generace Hondy Civic z let 2000 až 2005 nám utkvěla v paměti především jako model Type-R s dvoulitrem K20A o výkonu 200 koní. Podle mnohých je tohle nejlepší ostrý Civic, neboť měl stále ještě zadní nezávislé zavěšení a i přes svůj trošku krabicoidní vzhled se skutečně dobře řídil.

Další generace modelu Civic už udělaly trochu krok zpátky, především kvůli výrobním nákladům. Dozadu se dostala jednodušší a levnější náprava se zkrutnou tyčí a i přes poměrně kosmický a futuristický vzhled jen těžko Civic schoval, že cílí spíše na šetřivou klientelu.

Hondy Civic se od roku 1972 prodalo přes 19 milionů kusů a nevypadá to, že by měla její odysea skončit. Je to prostě takový japonský Volkswagen Golf, který dobře zareagoval na světové dění a uměl využít skulinky na trhu v nejhlubší ropné krizi. A pak že prý downsizing nemůže fungovat, když se použije správně…

 

25.5.2024 7:00| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Dalibor Žák, Honda, https://hondanews.com/en-US/honda-automobiles

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist