autoweb.cz > Legendy minulosti: Fiat 500
Legendy minulosti: Fiat 500
Co měl v Německu udělat Volkswagen Brouk, to byl úkol Fiatu v Itálii. „Pětistovka“ ale nebyla první lidové auto, už v roce 1936 se začal vyrábět automobil se stejným označením, ale ten byl již v roce 1955 poměrně zastaralý – měl motor vpředu a kabina nebyla dost prostorná. Nahradil ho Fiat 600, ale v roce 1957 dorazil nový Fiat 500, který byl skutečně lidovým autem do města. Jeho design navrhl Dante Giacosa.
Auto si rychle získalo takovou popularitu, že s ním za chvíli jezdila celá Itálie. Bylo malé, praktické a především levné a úsporné. Na 3000 mm dlouhé čtyřmístné auto bohatě stačil malý vzduchem chlazený dvouválec uložený vzadu. Ten měl zpočátku objem 479 kubických centimetrů a výkon 13 koní. Půl tuny vážící Fiat 500 dosáhl nejvyšší rychlosti 85 km/h a spotřeboval 6 l/100 km.Zajímavostí byla shrnovací látková střecha, která snižovala hmotnost. Později se ale objevila pevná i střecha, která byla k dispozici pro „sportovní“ verzi. Ještě v roce 1957 se zvýšil výkon na 15 koní, „sportovní“ verze pak nabízela motor převrtaný na rovných půl litru a výkon 21 koní.
Fiat 500 fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Mezi lety 1960 a 1965 se vyráběla již jen verze Fiatu 500 s posíleným motorem (sportovní měla 21 koní, základní 19) a změnil se design střechy. Mezi roky 1960 a 1977 také sjížděla z montážní linky verze K, která nesla označení Giardiniera a byl to vlastně prodloužený kombík se „sebevražednými“ dveřmi, které měly i vozy z pořáteční série.V roce 1965 s uvedením verze F přichází dveře uchycené vpředu a v roce 1968 přichází verze L s modernizovaným interiérem. V roce 1972 se objevuje verze R (jako Rinnovata), která dostala větší motor o objemu 594 kubíků. Díky konstruktérům od Abarthu byl výkon 23 koní a auto mělo především širší rozsah použitelných otáček. Důležitá byla i plně synchronizovaná převodovka. Známá je i ostřejší verze Abarth 595, která měla výkon až 30 koní, točivý moment 45 Nm a podle zpřevodování mohla jezdit až 140 km/h.Na Fiatu 500 vzniklo i plno aut v licenci, například rakouský Puch 500. Nahrazen byl definitivně v roce 1975 modelem Fiat 126, který se vyráběl už od roku 1972 a v ruzných obměnách a licencích vydržel ve výrobě do roku 2000. Pozdější pokusy Fiatu o nové „Cinquecento“ už tak úspěšné nebyly, protože se potýkaly především s kvalitou a absencí vlastního stylu.
Fiat 500 položil základy poválečného rozvoje automobilky Fiat a stal se jedním z nejikoničtějších aut. Důkazem může být i moderní verze Fiat 500, která se v původním modelu inspiruje nejen designem interiéru a exteriéru, ale i svým pojetím. V kategorii malých aut nabízí až nečekaně slušný prostor, nízké náklady a především styl. Ale dokáže navázat na úspěchy prvního modelu, kterého se vyrobilo 3 600 000 aut?
autoweb.cz
Technické údaje: Fiat 595 Abarth (1963)
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový vzduchem chlazený dvouválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | OHV |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vzadu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 593 |
Kompresní poměr | 9,2 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 73,0 x 70,0 |
Převodovka | čtyřstupňová manuální |
Poháněná kola | zadní |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | bubnové |
Brzdy vzadu | bubnové |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 22,4 / 30,4 v 5800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 45 v 3800 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 60,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | cca 120 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 2972 |
Šířka (mm) | 1320 |
Výška (mm) | 1320 |
Rozvor náprav (mm) | 1842 |
Provozní hmotnost (kg) | 500 |