autoweb.cz > De Tomaso > De Tomaso Pantera byl italský supersport s americkým srdcem. Proč (ne)mělo úspěch?
De Tomaso Pantera byl italský supersport s americkým srdcem. Proč (ne)mělo úspěch?
Je zvláštní, že se na tento automobil skoro zapomnělo, přitom ve své době patřil k obchodně nejúspěšnějším supersportům a v prodejních číslech dokonce zastínil konkurenční vozy Ferrari, Lamborghini a Maserati. Ani po technické stránce za nimi nezaostával.
Co tedy bylo klíčem k úspěchu modelu De Tomaso Pantera?
Průmyslník Alejandro de Tomaso už v šedesátých letech úspěšně rozjel svůj byznys v italském městě Modena a spolupracoval s Fordem, který mu pomohl se prosadit na klíčovém americkém trhu.
Ten byl pro odbyt vozů značky De Tomaso nejdůležitější. Pomohly i dobré reference a schopnosti de Tomasa na poli konstrukce závodních aut. Jeho aktivity sahaly dokonce i do Formule 1.
Panter přichází
Klíčovou součástí úspěchů nového supersportu De Tomaso Pantera, který se světu ukázal v roce 1970, byl osmiválec Ford. A to znamenalo jediné – spolehlivost, výkon a především levné náhradní díly a servis.
A také cenu – jen 10 000 dolarů, mnohem méně, než kolik chtěly za své skvosty značky jako Ferrari či Lamborghini. Možná díky tomu byla Pantera v USA tak oblíbená a jen za první tři roky produkce se tu prodalo skoro 6 000 aut. Pánové Ferrari a Lamborghini prodali v USA dohromady méně.
Vidlicový osmiválec Ford 351 Cleveland posílal na zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku ZF (původem ve Fordu GT40, ale otočená hlavou dolů) a samosvorný diferenciál výkon 335 koní v evropské a 310 koní v americké verzi. Po ropné krizi a emisních předpisech klesl výkon amerického motoru až na 250 koní.
Sofistikovaný supersport
Pantera disponuje také poměrně propracovanou aerodynamikou, která umožňovala celkem spolehlivě překročit maximální rychlost 250 km/h. Stovku uměla za 5,5 sekundy a na svou dobu byla také dobře ovladatelná, i díky nezávislému zavěšení kol.
Chlazené kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech měly posilovač a řízení mělo jen minimální vůle. Ve srovnání s konkurencí navíc nebylo ani moc těžkopádné, takže se Pantera řídila mnohem snáz, než typický italský supersport 70. let.
Ford ukončil prodej a zastupování značky De Tomaso v USA roku 1975, přesto se automobilka statečně držela dál, i když už nikdy neprodávala takové množství aut.
Postupně docházelo k modifikacím, ale nakonec se produkce zastavila bez nástupce v roce 1993 na hodnotě 7 290 kusů. To je relativně velký úspěch na sportovní vůz, který se musel prokousávat velmi těžkou dobou.
Další verze
Vedle základní Pantery se prodával od konce roku 1971 ještě model GTS s rozšířenými podběhy a lepší stabilitou i ovladatelností. Rok 1974 pak přinesl model GT4 s rozšířenou karoserií, který vypadá jako skutečný okruhový speciál.
To ještě umocnilo obří zadní křídlo montované od roku 1981 na model GT5. Ten měl navíc posílený osmiválec o výkonu až 360 koní a přilnavé pneumatiky Pirelli P7, které byly skutečně potřeba. Mimochodem, byly to jedny z prvních sportovních pneumatik, které svým výkonem odpovídaly zhruba tomu, na co jsme zvyklí dnes.
V roce 1991 to ještě Alejandro de Tomaso zkusil s pětilitrovým osmiválcem Ford se vstřikováním a novým designem od Marcella Gandiniho, ale velký úspěch se už nedostavil, jelikož Pantera bylo už i na poměry sporťáků velmi staré auto.
Přesto se nedá říci, že by bylo zastaralé a i na dnešní zvyklosti má poměrně sofistikovanou konstrukci.
Na co si dát pozor?
Vozů bylo vyrobeno sice relativně dost, ale dnes už se neshání lehce, protože znalci v nich vidí potenciál a opečovávají je. Když už se Pantera objeví v inzerci, prodává se za velké peníze.
Výhodou je ovšem motor, na který dodnes seženete všechno a s trochou nadsázky za pár korun, minimálně ve srovnání s jinými italskými sporťáky té doby. Že je to americké železo ale neznamená, že můžete zanedbávat údržbu.
Horší je to s převodovkou, která je nejčastějším zdrojem problémů. Existují specialisté, ale většina jich sídlí v USA, na opravy se dlouho čeká a i běžný servis převodovky vyjde na pořádný balík.
Špatně se potom shánějí exotičtější náhradní díly nemechanického rázu, jako různá těsnění a především plechařina. Pořád je to klasický italský supersport. A to znamená jediné – koroze.
Na kolik vyjde?
Kousky před nutnou renovací stojí kolem milionu, ale počítejte, že vás celková renovace bude stát násobně více. Na udržovaný kousek si potom připravte minimálně dva, spíš tři miliony. Specialitky jako GT4 a GT5 potom atakují částku, za kterou byste měli nový supersport.
Rozhodně se ale jedná o velmi dobrou investici, protože i přes skutečnost, že se díváte na italský supersport, patří De Tomaso Pantera mezi velmi spolehlivé vozy. Zatímco sousedův Countach nebude chtít každou druhou sobotu nastartovat, Pantera zaručuje celkem bezproblémový provoz.
Pokud tedy narazíte na zachovalé auto s jasnou historií a v dobrém stavu, neváhejte! Tohle je jedinečná příležitost mít funkční italský supersport ze sedmdesátek s neskutečným charakterem.