Legendy minulosti: BMW M3 E30

Pokud byste hledali historicky nejúspěšnější auto v závodech cestovních vozů, došli byste k BMW M3 E30.

Tohle auto bylo postaveno jako odpověď na Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 a mělo závodit především na okruzích. Nakonec se mu ale dařilo i v rallye.BMW M3 modelové řady E30 byla vůbec první M3, která začala legendární řadu extraordinérních trojkových BMW. M3 E30 se od běžných trojek lišila řadou věcí, i když na první pohled to tak dramaticky nevypadalo. Měla zesílenou karoserii, rozšířené blatníky, aby se tam vešla větší kola a širší pneumatiky (v případě verze pro DTM až 18″). Kvůli lepší aerodynamice byl změněn sklon zadního okna a zvýšeno víko zavazadlového prostoru. Jediným karosářským dílem stejným jako měli ostatní BMW řady 3 té doby byly kapota, střecha a střešní okno.


Také technika byla jiná. Unašeče a ložiska kol pocházeli z větší pětkové řady, tedy s roztečí 5×120, přední zavěšení mělo zvětšený úhel závleku, ramena byla hliníková a uložena v tvrdých silentblocích a řešení stabilizátorů bylo také více podobné těm na pětkové řadě. Speciálně pro BMW M3 E30 byly vyvinuty jiné brzdové kotouče, brzdové třmeny a hlavní brzdový válec. Převodovka Getrag měla závodně uspořádané rychlostní stupně s 1 řazenou k sobě dozadu a vzadu byl diferenciál s 25% svorností a stálým převodem 4,10:1.​K pohonu sloužil řadový čtyřválec označovaný jako S14B23 nebo zkráceně pouze S14. Ten používal blok motoru M10, který byste našli v legendárním modelu BMW 2002, ale nesl i prvky většího šestiválce M88 a například hlava válců a rozvody pocházely z motoru používaném v supersportu M1. Tehdejší homologační předpisy pro skupinu A nařizovaly u závodního auta zachovat systém sání ze sériového provedení. BMW tohle elegantně vyřešilo tím, že už sériová M3 E30 měla čtyři klapky, pro kažný válec zvlášť. Ani čtyřventilová technika nebyla v té době zcela běžným jevem. Výsledkem tak byly na tu dobu vynikající výkonnostní parametry. BMW sáhlo po čtyřválci, i když by nebyl problém dát pod kapotu i velký šestiválec (nakonec v klasických BMW řady E30 se běžně objevoval), ale důvodem proč čtyřválec bylo co nejlepší vyvážení auta. Kvůli tomu se například dozadu stěhoval i akumulátor atd.

Když M3 v roce 1986 vyjela, měl motor objem 2,3 litru a výkon 195 koní. Následná evoluce přinesla změněné časování výfukových ventilů, vyšší kompresní poměr a výkon šel nahoru na 215 koní. Posledním evolučním stupněm byla M3 Sport Evolution, kterých vzniklo jen 600 kusů a ve kterých už byl motor převrtán na 2,5 litru a dával výkon 238 koní. Pokořit 100 netrvalo žádné z variant déle než 7,5 s a maximální rychlost přesahovala 230 km/h.Půvab BMW M3 E30 spočíval a stále spočívá v jeho mrštnosti a vynikající ovladatelnosti. A právě tohle byly vlastnosti, o které se BMW M3 E30 opíralo i v závodním provedení. Hned od svého vstupu na závodní tratě byla M3 úspěšná a sbírala jedno vítězství za druhým. V roce 1987 dovezla Roberta Ravagliu k historicky prvnímu titulu mistra světa v cestovních vozech. Do dneška je BMW M3 E30 nejúspěšnější závodní cestovní auto. Má na svém kontě jeden titul mistra světa, dva evropské tituly, dva tituly z Velké Británie, čtyři tituly z italského šampionátu, dva tituly z DTM a jeden titul z australského mistrovství cestovních vozů. Kromě toho BMW M3 E30 čtyřikrát vyhrálo 24h na Nurburgringu, čtyřikrát 24h ve Spa, pětkrát bylo vítězem prestižního závodu v Macau a má na svém kontě i jedno vítězství v soutěži mistrovství světa. V roce 1987 s ní Bernard Beguin vyhrál na Korsice a porazil všechny velké favority s vozy s pohonem všech kol, včetně Lancií Delta. V posledním roce působení v DTM dosahoval 2,5litrový čtyřválec maximálního výkonu 340 koní a točil přes 10 000 min-1…Sehnat dnes BMW M3 E30 ale není úplně jednoduché. BMW původně zamýšlelo vyrobit pouze počet nutný k homologaci, ale nebývale vřelé přijetí veřejností nakonec dalo vznikonout 17 920 exemplářům, z toho 787 kabrioletům. Za zmínku stojí takové rarity jako například BMW M3 Sport Evolution v karoserii kabrio, existuje totiž jedno jediné auto. Zajímavá je i edice 148 kusů Europameister, kde jsou všechny vozy podepsané Robertem Ravagliou. Velice známou edicí je i Cecotto, kterých bylo vyrobeno 505 kusů. Na internetu je jen velmi málo BMW M3 E30 v orignálním stavu a s málo najetými kilometry. Hodně jich je po nějakém tuningu, což už není úplně ono. A spousta jich padla za obět závodnímu použití. Ceny se pohybují od nějakých 11 000 do 35 000 EUR a rok od roku rychle stoupají. Jestli vás tohle auto oslovuje, pak doporučuji koupit co nejdříve. Velmi brzy jich k prodeji bude jich málo a za nesmyslné peníze.

Petr Horák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podél
Zdvihový objem (cm3)2302
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)93,4 x 84,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolazadní, samosvor
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147 / 200 v 6750 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 v 4750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)171,6
0-100 km/h (s)6,7
Nejvyšší rychlost (km/h)235
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8 / 7,5 / 11,6 l/100km (90 km/h / 120 km/h / město)
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4346
Šířka (mm)1680
Výška (mm)1370
Rozvor náprav (mm)2562
Provozní hmotnost (kg)1165
12.1.2011 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist