Legendy minulosti: Bburago

Italská firma, kterou zná každý automobilový fanoušek, přestože nemá na svědomí žádný dopravní prostředek. Je totiž továrnou na sny.

V legendách minulosti dostávají prostor ikony automobilismu, které změnily dvoustopý svět, nebo jen přispěly svou troškou do evoluce, jakou známe dnes. Tentokrát se ale zaměříme na značku, která na svět žádné auto nepřivedla.

Bburago. Každý z nás se s ním někdy setkal, měl ho, a spousta z nás pořád má. Svět malých kovových modelů by bez Bburaga nebyl tím, čím je. Historie se datuje až do roku 1959, kdy trojice Mario, Ugo a Martino Besanovi založili společnost Mebetoys. Tu nakonec po pár letech odkoupil Mattel, takže nezbývalo nic jiného, než od základů vybudovat novou společnost. Martoys, jak se čerstvá firma jmenovala, vznikla v roce 1974. Specializovala se na výrobu modelů v měřítku 1/24 s poměrně detailním zpracováním, které však nestačilo na raketový vzestup, jaký majitelé očekávali. Za vším byl prý nevhodný název a špatná image značky, což vyústilo ve změnu názvu pouhé dva roky poté.Od roku 1976 už je to Bburago tak, jak ho známe. Název vychází z města, ve kterém modely vznikaly – Burago di Molgora, které doplňuje písmeno B, odkazující na rod Besanů. Záře pohasla až v roce 2005, kdy společnost upadla do bankrotu. Od propadliště dějin ji zachránila investiční skupina May Cheong Group, která vlastní i konkurenční Maisto. Výroba se opět rozběhla dva roky poté, tentokrát už pod hlavičkou čínské firmy.


V současnosti má Bburago v nabídce pět rozměrů, pokrývající od miniaturních měřítek 1/50 po rozměrnější 1/18. Specializuje se na několik odvětví od klasických aut, přes moderní až po tuning, aby si vybral opravdu každý. Ostatně v nabídce výrobce je snad všechno, co kdy opustilo brány většího automobilového výrobce. Jen ta domácí Škoda chybí. Naštěstí to není tak bolestivé, protože se na ni specializuje český Abrex.Pořídit si vysněný supersport nebo ceněný veterán nikdy nebylo levnější. Minulý týden jsme mluvili o Renaultu Alpine A110, snem spousty lidí je nový Aventador a nikdo z petrolheadů by nepohrdl Ferrari 250 GTO.

Kterýkoliv z nich můžete koupit pod tisíc korun. Pravda, bavíme se o měřítku 1:18, se kterým se před známými asi moc nevytáhnete. Naštěstí pro ně nepotřebujete rozměrnou garáž a bezlimitní kreditní kartu na tankování, postačí menší vitrína, kam se vejde velký kus automobilové historie.

8.6.2012 7:30| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist