autoweb.cz > BMW > Land Rover začal nabízet „emková“ BMW. Nové modely Range Rover SV a Range Rover Sport SV totiž přináší jednu sice skrytou, ale velmi významnou novinku
Land Rover začal nabízet „emková“ BMW. Nové modely Range Rover SV a Range Rover Sport SV totiž přináší jednu sice skrytou, ale velmi významnou novinku
Automobilka Jaguar Land Rover celá desetiletí sázela u svých nejrychlejších modelů na kompresorem přeplňovaný osmiválec. Ten sice přežívá i v současnosti, najdeme ho například pod kapotou nejrychlejších Defenderů nebo Jaguaru F-Pace SVR, konec motoru označeného jako AJ-V8 (Advanced Jaguar) je ale zpečetěn. Důvodem není nic jiného než emisní normy.
Britský výrobce už u svých nových generací modelů Range Rover a Range Rover Sport nasadil osmiválcový agregát od BMW, který se skrývá pod označením P530 a nabízí 530 koní. Nedávno ale představil ještě silnější verze Range Rover Sport SV a Range Rover SV. V jejich případě se bavíme o výkonu 635 a 615 koní. Oproti slabším osmiválcům totiž používají jiný motor, i když to na první pohled nemusí být patrné.
Mohlo by vás zajímat
Místo N63 osmiválec S68
Standardní osmiválcové verze Range Rover a Range Rover Sport používají přeplňovaný motor BMW N63. Jde o stejný agregát, který najdeme v nabídce mnichovské automobilky pod označením M50i. My jsme si ho před lety vyzkoušeli třeba v testu BMW X5 M50i, kde měl stejný výkon, jaký nabízí pod kapotou Range Roverů, tedy 530 koní. Novinky v nabídce britské značky ovšem sází na modernější motor s označením S68. Ten má stejný objem 4,4 litru, ale jinak je zcela odlišný. Má jiné ojnice, jinou klikovou hřídel, nový systém Vanos, odlišná turbodmychadla a tak dále. Zajímavé také je, že jde o 48V mild-hybrid, nicméně v posílené verzi, která se dnes objevuje u čím dál většího počtu automobilů. Malý asistenční elektromotor už není umístěný na motoru a není s ním spojen řemenem, ale je uložený přímo v převodovce. Tato koncepce je blíže běžným hybridům.
Nejzajímavější je ale nakonec původ motoru S68. Jde o jednotku, kterou vyvinula divize BMW M primárně pro své plnotučné modely řady M. Nejvýkonnější Range Rovery jsou tedy s trochou nadsázky „emkovými“ BMW. Mnichovský výrobce ale tento motor oproti zavedeným zvyklostem nasadil i u slabší řady M Performance. Najdeme ho totiž u modernizovaného BMW X7 M60i, ale stejně tak ho využívá třeba i BMW X5 M, anebo nejnovější BMW XM, kde dvakrát přeplňovaný osmiválec dostal ještě významnou elektrickou pomoc a celý systém dohromady produkuje až 748 koní.
Land Rover nepřevzal „emkový“ motor takříkajíc jedna ku jedné. Protože britská automobilka stále ctí tradici nadstandardních dovedností v terénu, došlo u tohoto motoru (stejně jako u staršího osmiválce BMW N63) ke změnám směřujícím právě k potenciálnímu nasazení v terénu. Konkrétně byla upravena olejová vana s ohledem na větší náklony karoserie a přepracované je i sání kvůli větší brodivosti. Ze stejného důvodu pak byly dále upraveny také například některé části elektrických systémů.
Range Rover Sport SV disponuje parametry 635 koní a 750 Nm a kvůli sportovní jízdě dostal také řadu dalších úprav mířících například na nižší hmotnost. Kapota je proto vyrobena z karbonu a jako vůbec první sériově vyráběné auto na světě může mít tento model i karbonová kola o velikosti 23″. Velký Range Rover SV je dostupný s více motorizacemi. Osmiválec S68 je v tomto případě naladěn na 615 koní a 750 Nm.