autoweb.cz > Land Rover > Land Rover Discovery > land rover discovery sport > Land Rover Discovery Sport: Změny vydají na novou generaci (první jízdní dojmy)
Land Rover Discovery Sport: Změny vydají na novou generaci (první jízdní dojmy)
Land Rover Discovery Sport patří k nejúspěšnějším modelům z nabídky britské značky. První generace byla představena v roce 2014 a během pěti let získala 85 světových ocenění a dosáhla více než 475 000 prodaných kusů. Automobilka si byla vědoma, že úspěšný model zastarává a zapracovala na vylepšení. Evoluce je prý natolik rozsáhlá, že nejnovější Discovery Sport lze označit za zcela nové auto, ale přitom se nejedná o novou generaci.
Technici společnosti při navrhování Discovery Sport využili novou platformu Premium Transverse Architecture (PTA), která přináší vyšší tuhost karoserie, lepší bezpečnost a umožňuje použití elektrifikovaných pohonů. Základ kompaktního SUV je rozdílný, ale vnější design karoserie se nese v tradičním duchu. Původní tvary byly přepracovány, takže jsou tvary nového Discovery Sport čistší a elegantnější.
Nepřehlédnutelného vylepšení se dočkal i prostorný sedmimístný interiér. Zastaralá palubní deska ustoupila modernější s velkým displejem multimediálního systému Touch Pro, středovým panelem s dotykovými tlačítky a multifunkčními otočnými ovladači a přístrojovým štítem tvořeným LCD panelem, který má ostré rozlišení a kruhovými budíky. Druhá řada sedadel je rozdělena v poměru 40/20/40 a zavazadlový prostor nabízí 1 749 litrů.
Nejnovější Discovery Sport je vybaveno chytrým vnitřním zpětným zrcátkem. To se stiskem tlačítka dokáže změnit v displej s vysokým rozlišením. Díky kameře umístěné nad zadním oknem má řidiči k dispozici širší úhel záběru (50°) a vynikající viditelnost i za snížených světelných podmínek. Digitální vnitřní zpětné zrcátko zároveň zachovává výhled vzad také ve chvílích, kdy ve druhé řadě sedí cestující nebo kdy jsou v zavazadelníku rozměrné předměty.
Technologie Ground View byla představena s cílem usnadnit řidičům manévrování kolem městských obrubníků nebo v těžkém terénu. Systém vytváří na středovém dotykovém displeji virtuální pohled skrz kapotu na terén pod automobilem. Jde o sériovou verzi systému Transparent Bonnet představeného značkou Land Rover v roce 2014.
Platforma PTA vznikla s ohledem na instalaci elektrifikovaných motorů. Její nasazení proto umožnilo také u Discovery Sport použití nových mild-hybridních pohonů (MHEV) využívajících 48V palubní síť. Startér-generátor spojený se spalovací jednotkou řemenem sbírá během zpomalování pomocí rekuperace energii a tu následně ukládá do baterie umístěné pod podlahou. Tento systém se poprvé představil v novém Range Roveru Evoque.
Při rychlostech pod 17 km/h se spalovací jednotka zcela vypne, pokud řidič šlápne na brzdu. Při akceleraci je elektrická energie naopak využívána ve formě odlehčení spalovacího motoru, čímž dochází ke snížení produkce emisí. Nový motor a převodovky jsou tišší a efektivnější. Ať už povezete děti do školy, nebo pojedete na venkov, případně do Alp, nová technika zajistí významně nižší spotřebu. Mild-hybridní technologie je dostupná pro všechny čtyřválcové zážehové i naftové motory řady Ingenium a budoucnu nabídku rozšíří i tříválcový plug-in hybrid (PHEV).
Nejnovější Discovery Sport je Land Rover každým coulem, nabízející výborné schopnosti v každém terénu, a to včetně možnosti přebrodit vodu hlubokou až 600 mm, pohonu všech kol nebo systému Active Driveline druhé generace (v závislosti na konkrétní motorizaci). Terrain Response 2 detekuje povrch, po kterém vůz jede a automaticky upravuje nastavení automobilu. Advanced Tow Assist pak usnadňuje couvání s přívěsem (o hmotnosti až 2 500 kg) intuitivnější a bezpečnější.
Land Rover novému Discovery Sport opravdu věří a pozval nás do Španělska, abychom si jej poprvé vyzkoušeli na silnicích, dálnicích a špatně zpevněných horských cestách v okolí Barcelony. Modernizované auto zvenčí vypadá opravdu skvěle a nebojím se tvrdit, že patří k nejlépe vypadajícím kompaktním SUV současnosti. Design uhlazené karoserie nejlépe vynikne v kombinaci s černým paketem zahrnujícím mřížku chladiče, modelové označení a dalších detaily. Minimalistický interiér působí luxusním dojmem a je prostorný a výborně odhlučněný.
Discovery Sport jsem mohl vyzkoušet ve dvou verzích, jejichž mild-hybridní motorizace tvoří vrchol nabídky. První testované auto bylo vybaveno standardním stupněm výbavy Sport S a pod kapotou ukrývalo nejsilnější přeplňovaný zážehový dvoulitr P250 o 250 koních a 320 newtonmetrech. Motor stačí pro běžnou jízdu, ale při svižnějším cestování po dálnici se projevuje slabší dynamika, která je ovlivněna nižším točivým momentem. Základní podvozek je pohodlný při klidném cestování, ale při projíždění zatáček dovoluje velké náklony karoserie, kvůli nimž je auto nedotáčivé a méně stabilní.
Více mi vyhovovalo druhé provedení Discovery Sport s nejvýkonnější vznětovou motorizací. Dvoulitrový turbodiesel D240 o 240 koních a 500 newtonmetrech se pro pohon kompaktního SUV hodí mnohem více. Vyšší točivý moment umí vyvinout výrazně lepší pružnou dynamiku, ale motor bohužel nepřesvědčuje vyšší průměrnou spotřebou paliva, která se při mém testování pohybovala okolo 7,5 litru na 100 kilometrů (při klidné jízdě). Největší jízdní rozdíl mezi oběma motorizacemi ale dělá příplatkový paket výbavy R-Dynamic, jehož součástí je adaptivní podvozek. Na běžných cestách je stále dobře komfortní, ale s tužším nastavením se karoserie v zatáčkách tolik nenaklání, auto má lepší přilnavost a je jistější.
Nový Land Rover Discovery Sport je hodně povedeným modelem britské značky, který po modernizaci bude ještě oblíbenější. Pokud patříte k řidičům přemýšlejícím o jeho pořízení, doporučuji důkladně vyzkoušet různé motorizace, protože i mezi nejsilnějším zážehovým a vznětovým motorem je několik podstatných rozdílů. Zbytek auta je na prvotřídní úrovni a je vhodným adeptem na zaplnění prázdného místa ve vaší garáži.