Lancia Thema 3.0 V6 CRD

Pro Lancii je tohle bezesporu velký krok kupředu, ale vedle konkurence Thema (nebo Chrysler 300, chcete-li) nezapře, že je založená na velmi starém autě.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 7

​RADOSTI
Hodně výbavy za málo peněz; ticho na palubě; komfortní podvozek; je to zadokolka.

STAROSTI
Zastaralý automat; laciný interiér; nízká stabilita ve vyšších rychlostech; vysoká hmotnost

U málokterého auta skutečně nevím, kde začít. Nová Lancia Thema je ale jedním z nich. Má cenu pořád dokola opakovat to, co už stejně všichni ví – tedy skutečnost, že tohle je americký Chrysler 300, což je vlastně jen starý mercedes (třída S W220 vpředu a třída E W211 vzadu)?

Čtěte článek: Alter ego aneb Jak zadarmo postavit nový model

Fiat, který řídí nejen automobilku Lancia, ale také koncern Chrysler, nicméně vidí ve sbližování modelů potenciál a já mohu sám za sebe říct, že jsem s takhle dobrou novodobou Lancií ještě nejel. Takže pokud šlo automobilce jen o to, aby postavila lepší auto, prostě bylo jednodušší vzít americký Chrysler 300, nalepit na něj masku s logem Lancia a prodávat to u nás. Rozhodně udělala lépe, než kdyby se snažila vyvinout vlastní auto, protože o dřívějších pokusech jsme se už přesvědčili, že nefungují úplně dobře.Lancia totiž vždycky sázela na design, ale u některých aut za líbivý kabát neschováte jejich podprůměrnost. U městského supermini pro ženy je to možná jedno, ale už třeba hatchback segmentu C na to dost trpí (ano, mluvím o modelu Delta) a u velkého sedanu snad radši ani nechci domyslet, co by se stalo, kdyby Lancia dělala dál to, co „umí“.

Chrysler 300 vůbec není špatný základ, i když ve světle konkurence narazíte na plno nedostatků. Jenže také objevíte plno předností, které byste možná nečekali. No dobrá, uvnitř to nevypadá zrovna vábně, volba materiálů je místy dost nešťastná, na sluníčku to tu docela páchne a kvalita tlačítek by se hodila spíše do dodávky než do prémiového sedanu. Jenže také si všimnete, že je tu spousta místa, že se dají zadní dveře otevřít téměř do pravého úhlu (vrazíte sem pohodlně dětskou sedačku) a kufr je akorát tak velký, aby se sem vlezl bez potřeby rozebírání kočárek.

Mrzí mě proto, že Lancia nezapracovala více na zvolených materiálech a designu. A na kvalitě. Místy vidím nejednotné spáry, po necelých dvaceti tisíci kilometrech celé auto vrže, jako by mělo najeto desetkrát tolik a sedačka řidiče má absolutně nulové boční vedení, takže z ní v první rychleji projeté zatáčce vypadnete.

Brzy ale objevíte, že Lancii Thema sedí spíše klidné tempo, v čemž vás podpoří i už postarší pětistupňový automat, který ještě pamatuje spolupráci Chrysleru s Mercedesem. To samé se dá řici i o motoru, který dodává VM Motori. Šestiválec má objem tři litry, výkon 240 koní a točivý moment 550 Nm. V automatu se sice trocha síly ztratí, ale na předjíždění je v agregátu síly dost, na dálnici udrží důstojné tempo a sotva budete mít pocit, že je auto pomalé. V nabídce je ještě slabší verze tohoto motoru, která má 190 koní a 440 Nm. I to ale bude klidným povahám stačit, protože Lancia Thema rozhodně není žádný sporťák. A jsem rád, že se tak ani nesnaží tvářit.Nenajdete tu žádná nesmyslná tlačítka Sport, Race, Drift a podobně. Volant je pěkně veliký jako v mercedesech, což ještě umocňuje dojem, že bude lepší tímto kormidlem kroutit s rozvahou. Až Lancii Thema rozhýbete na trošku divočejší rychlosti, což jí problém dělat nebude, všimente si, že podvozek opravdu divokou jízdu rád nemá. Především vám ale v rozletu bude bránit řízení, které je velmi neurčité a docela nepřesné. Vůbec se přes něj nedá odhadnout chování předních kol a občas působí, že reaguje se zpoždění, jako by někdo místo pevné hřídele řízení použil želatinu.

Na dálnici nebo ve městě vám to ale bude jedno. Usaďte se na tempomat v pravém pruhu a oceníte klidný motor, ticho na palubě a velmi kultivovaný a pohodlný podvozek. Auto se nehoupe, ale nerovnosti vyhlazuje velmi přesvědčivě a především se nenechá rozhodit příčnými nerovnostmi, třeba zpomalovacím prahem nebo dilatační spárou. Pouze na velkých dírách a při vysoké rychlosti se Thema rozklepe, ale spíše to cítíte ve sloupku řízení, než aby se rozvibrovalo celé auto.

Zmínil jsem tempomat. V autě je adaptivní, který funguje nepředvídatelně a zmateně, ale můžete ho vypnout a používat jen obyčejný „pasivní“ systém udržení rychlosti (to snad žádná jiná automobilka nenabízí – palec nahoru pro Lancii!). To se mi líbí, ale trvalo mi dlouho, než jsem pochopil, jak to přes palubní počítač nastavit. Na palubě je ještě systém varování před kolizí, ale ten vám doporučuji vypnout, protože varovný alarm Lancie hystericky řve skoro před každou zatáčkou. Jako by chtěla zakřičet: „Ne! Pozor! Další zatáčka! Opatrně, ať se nepřevrátíme!“ Přitom to tak špatné zase není a pokud nehledáte meze přilnavosti, dá se pohon zadních kol využít k svižnému průjezdu. Auto se neutápí v nedotáčivosti, takže jedinou překážkou v dynamické jízdě je řízení. A již zmíněné sedačky bez bočního vedení.

Lancia Thema ztratí jistotu také při vyšší rychlosti na dálnici, ale to se bavíme o číslech mimo sféru legálních rychlostí daleko za dobrými mravy. Dejme tomu, že do 170 km/h je Lancia ještě stabilní, ale potom začne jako by plavat. Sice to není nic dramatického, ale není tak jistá a klidná jako konkurenční produkty. Aspoň to působí jako přirozený omezovač, který vás varuje s předstihem…Už jsem psal také o pětistupňovém automatu, který sice není výstřelek supermoderní techniky, ale žít se s ním dá. Nemá vyloženě opožděné reakce, ale je z něj cítit, že už má svá léta. Moderní automatické převodovky jsou rychlejší, jemnější a přesnější a také efektivnější, i když celkové ztráty v převodovce Lancie by musel změřit nějaký počítač a ne jen můj dojem. Ovšem fakt, že se autu nechce jezdit za méně než 9 litrů nafty na 100 km v kombinovaném režimu, asi o efektivitě převodovky vypovídá dost.

Úplný základ Lancie Thema (výbava Gold) koupíte za 999 900 korun. My testovali nejvyšší stupeň výbavy Executive za 1 239 900 korun. Už má prakticky všechno včetně navigace, ventilovaných (moc to neventiluje) a vyhřívaných kožených sedaček, bezklíčového přístupu a podobně. Pokud se tedy díváte na auto jen stylem „výbava lomeno cena“, potom těžko někde koupíte lépe. Tohle je vážně velké auto a třeba za stejně vybavený Mercedes třídy E nebo BMW řady 5 (o Audi A6 ani nemluvě) dáte minimálně dva miliony.

DOPORUČUJEME: Audi A6 3.0 TDI quattro vs. BMW 530d xDrive

Verdikt
Z pohledu peněz dává Lancia Thema velký smysl, protože nikde nedostanete tolik auta a výbavy za takovou sumu. I z hlediska jízdních vlastností je to pro Lancii velký krok kupředu a většině řidičů bude vyhovovat. Jenže když postavíte Lancii Thema například vedle BMW 530d nebo Audi A6 3.0 TDI, neubráníte se dojmu, že na vás bude působit jako starý Chrysler z bazaru. A to teď nemluvím o vrzání v interiéru, ale o celkových vlastnostech. Takže, moje doporučení zní: jestli chcete jen co nejvíc výbavy za málo peněz, Lancii berte. Ale jestli vám jde i o to, jak se auto řídí, oželte nějaké serepetičky z výbavy a kupte si za stejné peníze třeba Mercedes-Benz E 300 CDI.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2987
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)83,0 x 92,0
Převodovkapětistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
Vpředuvíceprvkové zavěšení
Vzadupětiprvkové nezávislé zavěšení
Pneumatiky vpředu245/45 ZR20 99Y
Pneumatiky vzadu245/45 ZR20 99Y
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)176 / 240 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)550 v 1800 - 2800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)113,4
Nejvyšší rychlost (km/h)232
Spotřeba paliva (l/100 km)9,6 / 5,9 / 7,2
Objem nádrže (l)72
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5066
Šířka (mm)1902 (bez zrcátek)
Výška (mm)1488
Rozvor náprav (mm)3052
Provozní hmotnost (kg)2117
Celková hmotnost (kg)2472
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1996
Zavazadlový prostor (l)462
Ceny
Základní cena modelu999 900 Kč (3.0 V6 CRD 190 Gold)
Základní cena test. verze1 239 900 Kč (3.0 V6 CRD 240 Executive)
2.7.2012 4:50| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist