autoweb.cz > Toyota > Kupujte, nebudou! Tento rok je pro Toyotu GR86 a GR Yaris posledním, v ČR ale budou k dispozici desítky kusů včetně Rovanperä a Ogier Edition
Kupujte, nebudou! Tento rok je pro Toyotu GR86 a GR Yaris posledním, v ČR ale budou k dispozici desítky kusů včetně Rovanperä a Ogier Edition
Automobilka Toyota na nedávné tiskové konferenci naznačila plány pro rok 2024. Je jich hodně, přijdou zajímavé novinky, jako třeba nová generace Land Cruiseru nebo sportovně laděný Hilux, ale nás především zajímají sportovní auta. A protože Toyota má ve své nabídce hned několik dosti zajímavých atraktivních modelů a také o nich byla na téhle tiskovce řeč, podíváme se na ně trochu blíže.
Jednou z novinek Toyoty, která nás čeká v roce 2024, je modernizovaný GR Yaris. Podle představitelů značky oznámení o příchodu této novinky vyvolalo u českých novinářů obrovský ohlas. Po vydání tiskové zprávy se údajně strhlo tornádo a chodily desítky a desítky telefonátů, kdy to auto bude, jak to s ním bude, kolik toho bude, kolik to bude stát a tak dále. A my máme odpovědi.
Ze světa Toyoty
GR Yarisů k nám míří 160
Jak už jsme si řekli v článku věnovanému modernizaci Toyoty GR Yaris, auto bude lepší ve všech oblastech. To znamená vylepšený motor o výkonu zvýšeném na 280 koní, jiný interiér, tužší karoserii a přichází také nová automatická převodovka Toyota Gazoo Racing Direct. Lidé z Toyoty už tohle provedení GR Yarisu mohli řídit na závodním okruhu a údajně je nová automatická převodovka velmi rychlá. Co do rychlosti řazení rychlosti je prý někde na úrovni takových ikon, jako je Porsche 911. Zároveň Toyota potvrdila, že přidání automatu do nabídky znamená zacílení na širší pole zákazníků.
To nejdůležitější je začátek výroby, která startuje v dubnu 2024. Objednávky začne automobilka přijímat od prvního března. Původně k nám mířilo sto exemplářů, nakonec došlo k úpravě, takže budeme mít pro český trh 160 vozů. Na druhou stranu toto číslo platí pouze pro rok 2024. V roce 2025 bohužel auto už nebude, respektive k dispozici bude pouze nějakých 8 kusů na 4 země. Proto se mluví o tom, že rok 2024 je tím posledním, kdy bude možné GR Yaris objednat.
Speciální edice: Čtyři kusy půjdou zřejmě do dražby
Po internetu už nějakou dobu kolují speciální edice vycházející z Toyoty GR Yaris pojmenované jako Sébastien Ogier Edition a Kalle Rovanperä Edition. První jmenovaná přidává spíše decentní detaily odkazující na francouzské barvy. Proto jsou třeba brzdiče modré. Druhá už od pohledu více připomíná auto, se kterým Kalle jezdil v seriálu WRC. Navíc tohle provedení má i upravenou aerodynamiku třeba v podobě většího zadního spoileru.
Po tiskovce vám můžeme s radostí říci, že se do České republiky dostanou dva kousky edice Ogier a dva kousky z edice Rovanperä. O auta je nebývalý zájem, možná proto půjdou do aukce. Každopádně je dobře, že tahle auta budou jezdit v České republice v počtu čtyř kusů.
Poslední rok pro GR86, nebo raději BRZ?
Rok 2024 bude posledním také pro populární kupé Toyota GR86. I v tomto případě výroba končí, nicméně české zastoupení oznámilo, že pro letošní rok má k dispozici ještě šedesát skladových automobilů. Zájemci si tak pořád mohou tento klasický a cenově dostupný sportovní automobil pořídit.
Pokud byste nepochodili u Toyoty, pak je samozřejmě možné sáhnout po dvojčeti od Subaru. To v poslední době hodně bojovalo s nedostatečnou alokací téměř všech svých modelů pro české zákazníky, shodou okolností ale zrovna v případě BRZ několikrát došlo k navýšení počtu aut přidělených na tuzemský trh. Pro letošní rok jich tak mají čeští zákazníci k dispozici pořád zhruba šedesát. K dispozici jsou jak auta s manuálem, tak pár kusů vybavených automatickou převodovkou.
Supra jede dál, ani sportovní auta nekončí
Toyota má aktuálně ve svém portfoliu celkem tři sportovní modely, a sice GR Yaris, GR86 a Supru. Ta jako jediná z této trojice bude pokračovat dál. Jenže to ještě neznamená, že je se sportovními Toyotami amen. Toyota je jedním z mála výrobců provozujících tovární tým WRC, účastní se Dakaru, má tovární tým pro vytrvalostní závody WEC a především nechce končit se spalovacími motory. Pouze má v plánu přidat řadu elektrických modelů. Motorsport je zkrátka tradiční oblastí Toyoty a na tom se nic měnit nebude. Časem tak zcela jistě dorazí další modely, které budou spadat do sportovní řady GR.
Mimochodem, když je řeč o rallye v kontextu Toyoty, nedávno proběhla finální homologace zákaznického speciálu kategorie Rally2. Nejvíce těchto závodních aut je pro začátek určeno pro domácí japonský trh, ale zhruba patnáct z nich má namířeno také do Evropy. Toyota chce se svým závodním Yarisem R2 narušit dominanci Fabie R2, která je v této kategorii dlouhodobě velmi úspěšná.