Krotili jsme divokého koně v českých mokřadech. Ford Bronco se má nejlépe v bahně (první jízdní dojmy)

Terénní legenda dorazila konečně do České republiky. Vzali jsme ji potrápit do bahenních lázní v off-roadovém areálu Pístovské mokřady.
an2_4226-1100x618.jpgCelá galerie 59 Zdroj: Ford

Bronco, v překladu divoký kůň, nedostalo svůj název jen tak. Má tak reprezentovat schopnost zvládnout těžký terén a zároveň onu odolnost v náročných podmínkách. Tak jako to mají tato zvířata ve své podstatě. Nicméně Ford dokazuje, že jeho „čtyřnohého“ potomka posunul ještě dál. Nejenže je obratný v terénu, ale i na asfaltu si vede velmi obstojně.

Kouše normální povrch jako král

Avizované Pískovské mokřady se nacházejí kousek od Jihlavy. A jak jinak se do tamějších koutů dostat než po dálnici. Už při prvním usednutí za volant přichází dětská radost. Interiér je totiž navržen tak, aby snesl i nějaký ten blátivý cákanec nebo větší množství vody, prim hraje odolnost a tomu jsou přizpůsobeny i dané materiály. Nechybí madla, aby se spolujezdec mohl pořádně držet nebo se vyšvihnout do sedadla. Fyzické spínače jsou zase utěsněny silikonem a mají pogumované dotykové plochy. To vše ve víře, že zde dostane na „zadek“ i vnitřek auta, tak je ho potřeba ochránit. Po prvních dotecích a pokochání vyrážíme na cestu.

Cesta v terénním speciálu je na dálnici až překvapivě pohodlná. A to i napříč tomu, že má obuty, sice 18palcové disky, ale na nich posazené 32palcové pneumatiky All-terain (verze Outer Banks). Je trochu hlasitější, což můžeme připsat ale modulární hard-top střeše, která se dá z auta jednoduše odendat. Ano, Bronco si můžete celé odstrojit a pak mít reálně „holý“ vůz bez dveří/oken a střechy. Tohle je sen každého dobrodruha (samozřejmě v terénu, ne na dálnici). Mimochodem odstrojení dveří vám zabere 8 minut. Celé auto vám pak vezme přibližně minut 20.

Nenucenou dynamiku na dálnici zajišťuje Broncu motor 2,7 EcoBoost V6, přeplňovaný dvěma turbodmychadly a vybavený přímým i nepřímým vstřikováním paliva. Nabídne tak 335 koní a točivý moment 563 Nm.

Hluboké díry – co to je?

Po přesvědčení, že Bronco stojí pevně v kramflecích na klasickém povrchu, ho bereme do těžšího terénu, který se skládá z brození v mokřadech, prudkých výjezdů a sjezdů a úzkých průjezdů. Do přírodního „brouzdaliště“ vjíždíme s oběma verzemi Bronca, a to jak s Outer Banks, která je pro takovou stylovější jízdu a má například plastový přední nárazník a nástupní schůdek. Na rozdíl od verze pro drsnější jezdce Badlands, která se vyznačuje ližinami chránícími prahy karoserie, ocelovým předním nárazníkem a ocelovou ochranou podvozku a uzamykatelným předním diferenciálem.

Nejprve si zkoušíme, jaké je to je vybírat větší díry a rigoly. Díky hranatému tvaru celého auta a „výstupkům“ na stranách kapoty, které Ford označuje jako mířidla, jsme byli bez problémů schopni rozpoznat, kde auto končí a tím pádem máme usnadněnou manévrovatelnost. Zároveň nám odpružení, které je složeno na přední nápravě z nezávislého zavěšení trojúhelníkovými rameny a na zadní nápravě pětiprvkovým zavěšením umožnilo udržet pneumatiky v kontaktu s povrchem, a to i napříč obrovskému náklonu náprav.  Tohle funguje u Bronca skvěle. I když se vám zdá díra opravdu velká, podvozek si s ní poradí bez sebemenších problémů. Samozřejmě tomu pomáhá i velká světlá výška, která je u verze Outer Banks 237 mm, u Badlands (kvůli absenci nášlapů) 261 mm.

Cáky cák

A teď ta koupačka aneb Brození v bahně. Na otočném ovladači, kde je výraznými písmeny napsáno G.O.A.T (Goes-Over-Any- Terrain) si volíme režim Bahno, auto samo upravuje převodovku do 4L a optimalizuje vše, abychom mohli bahnem pohodlně projet bez problémů. Díky brodivé výšce 800 mm jsme naprosto v klidu a nerozhází nás ani větší bahnité jezírko. Základem je všechno dělat s rozvahou a pomalu, rychlá jízda vám zde v ničem nepomůže. Přesné a plynulé pohyby znamenají pro řidiče naprosto slastný zážitek. Bronco poslouchá pokyny a nezastaví ho ani kluzký povrch. A i když přeci jen sklouznete po nějaké hraně mokrého kamene nebo rozbahněného terénu, uslyšíte lehké cinknutí – to se ozve robustní zakrytování celého podvozku. Není proto potřeba se bát.

Kamera pomůže

A to ani, když „lezeme“ do strmého krpálu nebo naopak „padáme“ z téměř kolmé stěny. Bronco je na všechno vybavené. Stačí zapnout uzávěrku zadního a přední diferenciálu a nějaké zdolání kopce je jakási romantická projížďka po pláži, protože ani s nájezdovými úhly si hlavu dělat nemusíme. Mimochodem problém by nebyl ani v případě drápání se na skály. Verze Badlands totiž umožňuje rozpojení přední stabilizační tyče, a tím pádem je možné naklonit nápravu do maxima.

V kontrolovaném slezení ze strmého kopce nám byly nápomocny dvě featury. A to Trail Control, kde jsme si nastavili maximální možnou rychlost (například 3 km/h), a auto za nás onou rychlostí jelo a přibržďovalo. Náš úkol byl tak jediný, a to soustředit se na ovládání směru. „Jak mám ale vidět, kam jedu a co je pode mnou, když je to strmé jak horská dráha,“ řeknete si. Stačí přeci zapnout kameru. Ta hned ukázala, jakým směrem se vydat a zároveň díky jejímu použití bylo snazší se vyhnout kamenům.

Otočí se skoro na místě

To, že Bronco je auto i do užšího terénu ukázalo ve chvíli, kdy jsme se dostali za strom a bylo třeba to za ním hned zlomit doprava. Tohle je terénní legenda, která to má vyřešené díky Trail Turn Asisstentu, který pomůže snížit poloměr otáčení až o 40 % tím, že přibržďuje zadní kolo. Otočka tak proběhla s prstem v nose.

Do České republiky se tenhle terénní neřád dostává pouze ve dvou specifikacích – Outer Banks a Badlands, zatímco USA jich pokrývá mnohem víc. My vlastně můžeme být rádi, že tohohle obojživelníka máme k dispozici a může se prohánět po českých luzích a hájích. Přeci jen si ale něco z toho zaoceánského trhu přiváží – a to jakási skrytá překvapení ve formě otvíráku na lahve nebo skryté GPS souřadnice míst, na nichž se Bronco během vývoje testovalo (je toho mnohem víc, ale to si necháme pro klasický test). Snad pro vás nebude překvapením, že cena se šplhá u obou verzí přibližně ke dvěma milionům korun. Těšíme se na tebe v klasickém testu, ty nezkrotné zvíře.

28.8.2023 7:28| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist