autoweb.cz > BMW > Koubek: M Performance není pravé M
Koubek: M Performance není pravé M
Je mi smutno. Důvodem je BMW. Bohužel tomu není jako v případě Dalibora, který tu před nějakým časem smutnil po své prodané jedničce a stěžoval si, že v zimě nemůže jezdit svou starou em trojkou (jeho starosti na mojí hlavu, opravdu), nicméně na jeho příkladu lze demonstrovat to, co mám teď na srdci.
BMW se mění. Jistě, je to přirozené a kdyby se neměnilo vůbec, logicky by skončilo odsunuto někde v propadlišti automobilových dějin. Jenže mě se prostě vůbec nelíbí, jakým směrem se BMW mění.
Dovolte mi teď, abych zdůraznil, že píšu do rubriky blog a tudíž jde o můj soukromý a ryze subjektivní názor. Setkal jsem se už u kolegů novinářů s názory odlišnými i zcela rozdílnými, ale já si prostě nemůžu pomoct. Dobře vím, že se dnes propaguje především bezpečnost a hned v druhé řadě (no, přiznejme si, že někdy i v první) ekologická uvědomělost. Sportovní vlastnosti jsou většinou hned na třetím místě, JENŽE.Problém je v tom, že to, čemu reklamní, marketingoví a další kancelářští specialisté říkají „sportovní“, nemá většinou ve skutečnosti se skutečně sportovním chováním auta na silnici ani tu nejmenší souvislost. Nabízí se naprosto jednoduchá analogie – takové „sportovní sako“ také není určeno do posilovny, prostě jen není vhodné na kultivovanou večeři v drahé restauraci. Až na to, že kdybysme tuto analogii vzali doslova, v reklamě na sako by vám řekli, že v posilovně se v něm ani nezapotíte.
Jak možná tušíte, zdrojem mé frustrace je nově představená pod-značka BMW M Performance. Ne, nejde o klasické emkové bavoráky, přestože se marketing zcela zjevně a všemi silami snaží, aby si to co nejvíc lidí myslelo. Třeba se to časem změní, ale první čtyři auta představená pod touto korouhvičkou, vezou pod kapotou dieselové motory.Dvě věci: zaprvé jsem se kdesi dočetl že „přejít na diesely znamená být zodpovědný“, což je blbost a následek přesně toho druhu ekoaktivistického vymývání mozků, kterého jsme už pár let svědky. Ano, spotřeba dieselů bude nižší, CO2 budou nižší, jenže CO2 navzdory pokřiku zelených není až takový problém, jako třeba pevné částice a další zplodiny – kterých mají nafťáky víc, než benzíňáky.
Zadruhé – a to bych rád zdůraznil – jsem přesvědčený, že ten motor bude skvělý. Mluvím o třílitrovém řadovém šestiválci se třemi (!) turbodmychadly, který bude mít výkon 380 koní a točivý moment 740 Nm. Díky tomu s ním pětkový sedan (M550d xDrive) zrychlí na stovku za 4,7 sekundy, kombík jen o dvě setiny pomaleji a mamutím X5 M50d a X6 M50d to bude trvat 5,4 resp. 5,3 sekundy. Ač nemám velká SUV moc rád, budou to skvělé stroje a co se týče pětkového BMW – dobře si pamatuju, jak se mi zamlouvala stará 535d a jak jsem jí chválil. A tohle bude skoro jistě ještě daleko lepší auto.Ještě jednou tedy opakuji – proti oněm čtyřem novým autům nemám vůbec nic a ve skutečnosti se na ně opravdu těším (pokud se k nim vůbec dostanu, což je ovšem téma na úplně jiný článek). Veškerá moje averze směřuje ke způsobu jejich propagace.
BMW je automobilka, která odjakživa stavěla auta pro řidiče, kteří řídí rádi, berou to srdcem, jsou vyježdění a v mnohých případech se ve svém umění stále dál aktivně zdokonalují. Jen těžko byste hledali další velkou mainstreamovou automobilku, která měla v řadách příznivců tak rozsáhlou a zásadní skupinu motoristických nadšenců. A přesně o tu se momentálně vší silou snaží přijít. Nebo mi to tak aspoň připadá.
Proč vystupují v propagačních spotech na dieselové M Performance modely dva kancelářští kravaťáci z oddělení prodeje a marketingu? Proč jim někdo v režii řekl, že mají (za doprovodu majestátní smyčcové hudby) mluvit, jako kdyby představovali nový akční film s Brucem Willisem, Arnoldem, Sylvesterem a Chuckem Norrisem dohromady? Proč zaznívají absolutně nesmyslné věty, jako „interiér jsme vyráběli ‚emkovým způsobem‘, takže hned uvidíte, jak sportovní je to auto“? Proč se BMW snaží znechutit nadšence a místo nich nalákat do prodejen stylové idioty, kteří o autech vůbec nic nevědí, ale chtějí vypadat hustopřísně a přitom jezdit za (skutečně udávaných, reálně pravděpodobně nedosažitelných) 6,3 litru nafty na 100 km?Já vám řeknu proč: protože BMW dělá byznys a těch stylových idiotů je bohužel výrazně víc, než nás, nadšenců. Nemění se jen BMW, mění se svět. Ideály chlapských drsných hrdinů v zamaštěných roztrhaných košilích, kteří si připalují doutník o rozžhavenou hlaveň svého kulometu nahrazuje vzor Edward, metrosexuální chlapec s dokonalou manikůrou a účesem, který si nepřipaluje nic, protože solárka jsou prý nezdravá. A já se začínám cítit jako dinosaurus.
A víte co? Ono to možná nevadí. Už jako malý jsem obdivoval chlapíka, který ve vesnici vedle naší chaty dával v kůlně dohromady starou, smrdutou a hlasitou motorku. Tak budu zkrátka taky za podivína. Jen doufám, že se zákonodárci nezblázní úplně a nebudu muset být nelegálním podivínem, co po nocích prohání své zakázané spalovací stroje…
Honza Koubek