autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Kottás: Spanilá jízda? Paul Walker se musel otáčet v hrobě…
Kottás: Spanilá jízda? Paul Walker se musel otáčet v hrobě…
Jistě jste zaregistrovali, že se o uplynulé neděli konala spanilá jízda na počest Paula Walkera, hlavní hvězdy filmové série Rychle a zběsile, která před rokem tragicky zahynula při dopravní nehodě.
Pokud jste na akci vyrazili záměrně, mohli jste se dobře pobavit (ať už je to myšleno ironicky, či nikoliv). Jestli jste však měli tu smůlu a připletli jste se neplánovaně, zklamání vás jistě neminulo.
Takže co všechno se toho večera událo? Na trasu z pražských Modřan do Letňan podle odhadů pořadatelů vyrazilo kolem 1200 příznivců tuningu. Hned na začátku trasy, když všichni účastníci vyjížděli z přilehlého parkoviště na Modřanskou ulici, došlo dopravnímu kolapsu.
To samozřejmě rozlítilo velkou část nezúčastněných řidičů, kteří na místě zůstali zablokovaní. Nastaly i další dopravní komplikace, podle údajů na sociálních sítích došlo až k osmi nehodám (osobně jsem byl svědkem dvou), a to všechno za (ne)činného přihlížení policie. Jaké role sehráli jednotliví aktéři nedělní akce?
Účastníci
Tuning mám vlastně rád. Kdo by nechtěl filmovou Toyotu Supru, Dodge Charger nebo Nissan Skyline, buď lže, anebo v pořádně upraveném autě nikdy nejel. Je ale tuning a tuning. A všichni víme, jak to vypadá v českých podmínkách – největší modlou je načipovaná Škoda Octavia 1.9 TDI, smutnější skutečností je ale povětšinou Škoda Felicia s mračítky, neony a subwooferem.
Blbost je od toho, aby se na ní vydělávalo, nebo se jí posmívalo. Na to první už dávno přišli producenti tuningových doplňků, o tom druhém jsem se nyní přesvědčil na vlastní oči. Neberte mě špatně, ať si každý se svým autem, penězi a časem dělá, co chce, ať tím ale neomezuje ostatní. Navíc, co si mám myslet o někom, kdo se místo poklidné pietní akce předvádí motorem v omezovači a trapnými rádoby burnouty? Filmovému Brianu O’Connerovi by se to možná líbilo, ale skutečný Paul Walker by si to takhle nepředstavoval.
Pořadatel
Proti samotnému nápadu nic nenamítám. Paul Walker byl dozajista oblíbeným hercem. I mým oblíbeným hercem. Moje sympatie si získal nejen tím, že dokázal prodat jednu z nejvýdělečnějších franšíz historie kinematografie. Byl vášnivým řidičem, aktivním závodníkem a kromě rychlých a zběsilých filmů se věnoval i přírodopisné dokumentaristice a v neposlední řadě také charitě.
Tuneři uctili památku Paula Walkera túrováním motorů a hoblováním pneumatik
Tuning | vydáno 1. 12. 2014
Vzdát někomu hold, navíc takto silné osobnosti, je jistě bohulibá činnost. Co je třeba pořadatelům také objektivně přiznat k dobru, na akci dražili kapotu s airbrushem Paula Walker a tématické nálepky, z nichž část věnují nadaci Reach Out Worldwide, kterou sám podporoval. Ovšem zablokovat část města a zdržet ostatní řidiče, které akce nezajímá, a ještě se ohánět tím, že je všechno oficiálně povolené?
Magistrát
Od filmových sešlostí se celá akce lišila jen tím, že se nekrčila ve stínu ilegality, ale měla oficiální požehnání od pražského magistrátu. Povolení k akci jsem se na stránkách Magistrátu doposud nedopátral, podle přítomnosti policie a skutečnosti, že na celou akci nejen dohlížela, ale také „řídila“ dopravu, však nemám podezření, že by povolení ve skutečnosti neexistovalo.
Nábřeží prý nepatří autům, ale cyklistům
Blogy | vydáno 14. 3. 2013
Nedokáži odhadnout, co v žádosti stálo, zda tam figuroval silně podhodnocený odhad počtu účastníků, nebo zda magistrát odklepl průjezd 1200 aut naráz přes půl města, včetně centra Prahy skrze ulici 5. května, vědomě. Letošní akce už proběhla, pokud však na základě zkušeností bude příští rok schválena znovu, něco je tu špatně. Nevidím žádný rozdíl mezi spanilou jízdou takového rozsahu a, řekněme, pražskými cyklojízdami.
Policie
Jak bylo řečeno, všemu přihlížela policie. A hned na začátku svoji roli absolutně nezvládla. Výjezd z parkoviště na ulici Modřanskou ve směru do centra řídili příslušníci dopravní policie tak, že přepnuli semafory na zelenou pro účastníky akce, a všechny ostatní směry zablokovala odhadem na 20 – 30 minut. To se samozřejmě nelíbilo ostatním řidičům, jak ostatně dokazuje hádka s policií zachycená na video.
„Všichni policajti jsou bastardi,“ přiznává německá policie
Rychlé zprávy | vydáno 1. 12. 2014
Z jejich úst zazněly rozumné argumenty – jeden jede s nemocným dítětem na dialýzu, druhého akce vůbec nezajímá a chce být doma a třetí navrhuje, proč jim policie alespoň na chvíli nepustí zelenou, aby mohli odjet. Policie o akci věděla, proč nezajistila objížďky a dopravu aktivně neřídila? Možná teď budu znít jako fanatický alarmista, ale co kdyby na přilehlé benzínce třeba začalo hořet?
Média
Nesmím vynechat ani mediální zmínku o akci. Tradičně se o největší část medializace postaraly sociální sítě, ať už stránky pořadatele či virálně šířená videa přihlížejících. A nechyběla ani reportáž největší soukromé televize. Samozřejmě v naprosto nekritickém tónu.
Škoda plus černá barva rovná se mladý pirát, co terorizuje Prahu!
RoadTube | vydáno 10. 11. 2014
Když si někdo, kdo skutečně umí, střihne pár zatáček bokem, hned je považován za potenciálního piráta. Když se parta neumětelů, která má o řízení sotva potuchy, lacině předvádí, vidět je jen to dobré – semknutí fanoušků, radostné oslavy a výtěžek nadaci. O chybném rozhodnutí magistrátu, amatérismu policie a nespokojených lidech, které akce nedobrovolně postihla, se mlčí. Jenom proto, že se jí účastnila spousta lidí, byla na počest známé osobnosti a přispěla na dobrou věc, jí na legitimitě nepřidává. Alespoň ne ve formě, jakou byla prezentována.