autoweb.cz > Fiat > Fiat Panda > Kottás: Proč už svět nejezdí malými auty? Bohatě stačí a ušetří planetu
Kottás: Proč už svět nejezdí malými auty? Bohatě stačí a ušetří planetu
Svět je opravdu podivné místo. Ze všech stran slýcháme o nutnosti ochraňovat planetu, přitom jezdíme stále většími auty. Tím nevolám po omezení velkých a zbytečných SUV, naopak jsem proti jakémukoliv omezování svobody. Jenom nabízím námět k zamyšlení.
Míval jsem dva Fiaty Panda první generace a byly naprosto geniální. Neříkám to jenom proto, že byly moje, ale tak to prostě bylo. Panda je totiž naprosto primitivní auto, které dělá jenom to, že je autem. Nic víc, nic míň. A jako bonus ji navrhl Giorgetto Giugiaro, jeden z nejslavnějších designérů všech dob, takže splňuje i dnes jediný požadavek zákazníků, tedy vzhled. No dobře, ne tak docela, ale uznejte, že je to minimálně veselé autíčko.
Mrzí mě, že jsem obě prodal, protože kdybych mohl, tak bych si je nechal. Leč rez je silnější soupeř. Vždycky jsem si říkal, že kdyby se takové auto vyrábělo i dneska, klidně bych si ho koupil. Vlastně jsem nikdy netoužil po ničem víc, než abych si mohl koupit původní Pandu jako novou, která by sloužila dalších deset let, aniž bych cokoliv řešil, hlavně tedy korozi, protože po mechanické stránce byla extrémně jednoduchá, tedy spolehlivá a směšně levná na servis.
Proč už se taková auta nedělají? Tedy ona se dělají, za všechny jmenujme Citigo, up!, Mii, i10 nebo vlastně i novodobou Pandu, jenže je nikdo moc nechce. Jsou příliš obyčejná? Nebo moc drahá na to, jak jsou obyčejná? Takže můj nápad udělat to ještě jednodušeji a levněji, prostě vzít původní Pandu, trochu ji přeleštit a poslat do světa, je naprosto bláhový nápad?
Čtěte také: SEAT Panda Papamóvil: Znáte unikátní papežovo vozítko?
Přitom nic víc nepotřebujete. Auto pro dva a nějaký ten náklad, nouzově pro čtyři. Miniaturní a primitivní motor, protože rozvážet ratolesti po školách a tři tašky s nákupem nepotřebujete v osmiválcovém SUVčku. A elektromobil za milion, jako třeba nová 500 nebo Mini jsou totální úlet.
Stačilo by topení, klimatizace, tempomat, reproduktory s bluetooth, držák a nabíječka na telefon, jeden centrální stěrač a držáky na nápoje, ty Panda žádné neměla. Švihadla klidně můžou zůstat, protože stáhnout okénko není zase taková námaha a na druhou stranu dosáhnete, protože je Panda široká jenom metr a půl. Ideálně s automatem, klidně variátor, protože do řiditelného nákupního košíku se dokonale hodí. Jednu Pandu jsem měl s CVT a bylo to boží.
Řeknete si, že přece nová Panda s více méně ořezanou výbavou už existuje. Jenže stojí 220 tisíc. To je pořád moc, musela by stát polovinu. Že na tom výrobce prodělá kalhoty nebo že dnes nelze postavit tak levné auto, aby vyhovělo bezpečnostním předpisům? Vždyť Renault Thalia kdysi stál nový 110 tisíc. A Japonci podobnými auty kategorie kei-car jezdí už dekády.
Chtěli byste něčím takovým vůbec jezdit, nebo je moje myšlenka naprosto bláhová?