Kottás: Proč filmový průmysl przní automobilové scény?

Filmová branže je plná chyb, těch automobilových nevyjímaje. Proč jsou ale většinou každému ukradené?
titulka-5-1100x618.jpg Zdroj: Archiv

Chyby ve filmech byly, jsou a budou. Je mi jasné, že z dramaturgického hlediska je občas třeba někde ustoupit krokem od skutečnosti a nezabývat se zbytečnými detaily. Divák nad tím stejně nebude tolik přemýšlet a hlavní je, že se zrovna baví.

Jako automobilový fanoušek si ve filmech pochopitelně všímám chyb týkajících se aut víc než čehokoliv jiného. Asi to tak také máte. Třeba takové Rychle a zběsile je přímo pokladnicí hloupých momentů, od 16stupňové převodovky přes odletující plech z podlahy až po ranvej přes půl státu. Nebo plácání do voliče automatu, jako že to má manuál. Ach jo.

Krásně to komentuje na svém YouTubovém kanálu Craig Liebrman, technický konzultant prvních dvou dílů slavné tuningové ságy, kde mimo jiné vysvětluje, že se snažil producentům vysvětlit, jak jsou některé momenty naprosto stupidní, nicméně stejně neuspěl. Nakonec na tom totiž nesejde a důležitější je akčnost scény, nikoliv realističnost. Přitom nejde jenom o hloupé dialogy a technické nesmysly ve filmu o tuningu.

Automobilové honičky. Dneska už vypadají perfektně, ačkoliv občas si stejně všimnete, že se točí v násobně nižších rychlostech. Co mi vadí, je mnohdy nesmyslný výběr aut, který diktuje víc product placement než cit pro detail. Kde jsou ty časy, kdy si to rozdával frajer v zeleném Mustangu se šmejdy v temně černém Chargeru a prostě to dávalo smysl? Dneska dají filmaři klidně přes celé auto reklamu, jenom aby za půjčení nemuseli platit.

Točení volantem před plátnem. To už naštěstí vymizelo, ale stejně si rýpnu. V komediích o četníkovi je to charakteristický vizuál, který k filmu patří, ve vysokorozpočtovém Jamesi Bondovi je ale trapné, když Sean Connery točí volantem na druhou stranu, než ubíhá silnice na plátně za ním. A ještě se celé pozadí strašně klepe. Jasně, je to víc než půl století, ale to to proboha ve střižně neviděli? Nebo měli diváky za tupce?

Dabing. Už zmíněné Rychle a zběsile je velmi košaté na stupidní dialogy a ještě stupidnější je český dabing. A co teprve český Top Gear. To má být vtip? Pitomější dabing snad neexistuje, přitom nechat původní znění a vyrobit titulky by vyšlo levněji a zůstal by super pořad.

Česká tvorba. Filmy s ucházející automobilovou scénou napočítáte na prstech jedné ruky. Od dob, kdy Svěrák skáče Trabantem přes přejezd, nic lepšího snad nevzniklo. A když už se o autech mluví, je to hrůza. Román pro ženy (fakt na to nekoukám, přítelkyně to měla zrovna zapnuté v televizi) a monolog Jaromíra Noska o BMW M5. Proč? Nebo závod v prvním díle seriálu Most!…

Nakonec je smutné, že nejlepší film s auty je kreslená pohádka pro děti. Takže prosím, přestaňte prznit auta ve filmech a věnujte jim trochu pozornosti. Zaslouží si to. A když už jsem v ráži, mohli byste, prosím, nedržet zbraně s prstem na spoušti?

23.4.2020 11:04| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist