Kottás: Ford Mustang představuje systém snadných burnoutů. Úplná zbytečnost!

Nový Ford Mustang GT představuje berličku pro snazší burnouty pro ty, co si je neumí udělat sami. Užitečný nástroj, nebo ďábelský vynález?

Nový Ford Mustang GT je po BMW M3 a M4 Coupe dalším autem v řadě, které chce řidičům usnadnit předvádění se za volantem. Ve standardní výbavě totiž nabízí systém nazvaný Line Lock, který pomáhá s burnouty. V praxi systém funguje tak, že odpojí zadní brzdy, aby nekladly zbytečný odpor poháněným kolům, která v tu chvíli mají za úkol se roztočit, a zároveň ponechá přední kola zablokovaná, aby auto zůstalo stát na místě a po puštění brzdy mohlo odstartovat v oblaku kouře.

 

Zajímavý systém a než si dělat „odpojovák“ po svém, proč nevyužít chytrého softwaru. Více mě však zaujalo vysvětlení automobilky. Ta totiž říká, že je „systém vyhrazen pouze pro použití na závodní trati“ a že „závoděním přijdete o záruku na vozidlo“. A to mi hlava trochu nepobírá. Znamená to snad, že je v autě „zábavní systém“, který však nemáte raději používat? Poněkud mi také uniká smysl využití na závodní trati. Ano, v Americe jsou závody ve zrychlení, chcete-li drag-racing, velmi populární, a Ford dodává, že je smyslem Line Locku zahřátí pneumatik na provozní teplotu a zvýšení trakce právě při této příležitosti.

Přestože je Ford Mustang GT se svým pětilitrovým osmiválcem o výkonu 426 koní a točivém momentu 528 Nm bezesporu vhodným autem na drag-racing, jakož i pálení pneumatik, nedokáži si dost dobře předsatvit, že se někdo může účastnit závodů se sériovým, neupraveným autem. Pokud vezmeme v potaz použití např. při okruhových dnech, smysl pálení pneumatik mi také uniká. Většinou totiž není kam odstartovat a tedy důvod pneumatiky zahřívat. Zbývá mi tak pouze jediná možnost, a to sice, že největší využití najde nakonec buď na tuningových válkách (coby nástroj poměřování délky… ehm… černých stop na silnici), nebo na sefamorech.

A pokud se bude někdo snažit o burnouty v běžném provozu, pak ať to setsakra umí. Jestli totiž tento systém někdo potřebujete, pravděpodobně řídit neumí a tudíž je v takovém případě lepší se o nic nepokoušet. Spálit pneumatiky na místě je jedna věc, udržet však kontrolu nad autem poté, co vyrazí kupředu, věc druhá. Pokud ale někdo svoje auto ovládá, potom si zajisté umí udělat burnout po svém a nepotřebuje elektronickou berličku.

Jakkoliv mi je kratochvíle pálení pneumatik milá (a nebudu si hrát na svatouška, občas se jí v kontrolovaných podmínkách také rád oddám nebo se na povedený burnout rád podívám), vidím v systému Line Lock jenom další nástroj, který umožní nezodpovědným lidem bez špetky rozumu a potřebných řidičských schopností dělat nevhodné věci na místech, která k tomu nejsou určená. Takže až někde uvidíte nový Ford Mustang pálit zadní pneumatiky, raději hodně rychle utečte.

A nakonec jedna malá ukázka, jak se to dělat rozhodně nemá…

23.4.2014 8:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist